Românii care și-au petrecut Paștele în stațiuni au lăsat în urmă cel puțin 31 de milioane de lei
„La fel ca și anul trecut, între minivacanța de Paște și cea de 1 Mai există trei săptămâni de muncă. Din cauza veniturilor în scădere mai mici, românii care își permit să plece în vacanța sunt determinați să aleagă între aceste două minivacanțe”, se arată într-un comunicat al FPTR.
Ofertele au acoperit toate tipurile de structuri, de la pachetele turistice oferite de pensiunile din zona rurală până la city break-uri. Numarul aproximativ de locuri puse la dispozitie în stațiunile din România a ajuns la 136.400, unde au ajuns de Paște 105.600 turiști.
Locul întâi în topul preferințele românilor privind petrecerea sărbătorilor pascale este ocupat și anul acesta de pensiunile rurale, iar cele mai solicitate destinații au fost zonele Bran-Moeciu, Bucovina, Vrancea, Sibiu (Mărginimea Sibiului), Maramureș și Buzău. Au fost puse la dispoziție 75.000 de locuri în cadrul structurilor din zonele rurale, dintre care s-au vandut 65.000 de locuri. Pe lângă produse tradiționale și petreceri în aer liber, ofertele au inclus plimbări cu căruța sau ateliere interactive de încondeiat ouă. Turișii ajunși la pensiuni au cheltuit 19,5 milioane de lei doar pe cazare și masă.
Pe locul doi se află stațiunile montane, iar dintre acestea cele mai solicitate au fost structurile de cazare de pe Valea Prahovei. Au fost puse la dispozitie 30.000 de locuri, dintre care s-au vândut 22.000 de locuri. Turișii au cheltuit aici 6,6 milioane de lei. După mulți ani, iubitorii de schi au putut practica sporturi de iarnă și în această perioadă. Din oferte nu a lipsit masa cu produse tradiționale, însă au fost și meniuri speciale, dar și meniuri alternative pentru cei cărora nu le place carnea de miel. Familiile care au mers cu copiii la munte, i-au putut lăsa pe cei mici în ateliere de creație, în cadrul cărora au învățat să vopsească ouă sau să confecționeze felicitări de Paște și au primit cadouri de la Iepuraș.
Datorită tarifelor mici, românii și-au petrecut Pastele și în diferite stațiuni balneoclimatice. Astfel, au fost puse la dispoziție 28.000 de locuri, dintre care 18.000 au fost locuri vândute. Turiștii au lăsat în stațiunile balneare aproape 4,9 milioane de lei.
Puțini hotelieri de pe litoral au avut oferte pentru turiștii care au vrut să petreacă Paștele la malul mării, litoralul nefiind o destinație tradițională pentru această sărbătoare. Majoritatea unităților care au pregătit totuși pachete au fost în Mamaia, iar ofertele au inclus excursii la mănăstiri din Dobrogea. Au fost puse la dispozitie 2.800 de locuri, dintre care doar 300 au fost vandute. În comparație cu anii trecuți, numărul hotelurilor deschise pe litoral în perioada Paștelui a crescut.
Datorită serviciilor complete oferite pasionaților de pescuit și inedit, au fost puse la dispozitie 600 de locuri în cadrul structurilor din Deltei Dunării, dintre care doar 300 locuri au fost vândute.
Gradul de ocupare a ajuns pâna la 86% în zona rurală și a coborât treptat, în funcție de preferințele turiștilor, pâna la 73% în zona montană, 64% în structurile balneare, 50% în Delta Dunării și 10% pe litoral.
În ceea ce privește turismul extern, numărul redus de zile libere, coroborat cu situația financiară dificilă în care se afla o mare parte a românilor, a făcut ca interesul pentru petrecerea Paștelui în străinătate să fie scăzut, comparativ cu anii trecuți.
O mică parte dintre românii au ales să petreacă vacanța de Paște și în destinații precum Roma, Atena sau Ierusalim, fiind atrași de semnificația religioasă. Cele mai solicitate destinații externe au fost, însă, cele din aproprierea țării – Bulgaria și Grecia. Aproximativ 5.000 de români și-au petrecut vacanța de Paște în străinatăte și au cheltuit peste 1.300.000 euro pentru servicii turistice.