Românii vor să continue să economisească și să-și limiteze cheltuielile la strictul necesar și după pandemia de COVID-19
Doi din trei români vor să păstreze obiceiul căpătat în perioada stării de urgență de a-și drămui banii cât mai bine, limitându-și cheltuielile la strictul necesar, și să încerce să economisească mai mult și după pandemie.
Potrivit rezultatelor unui sondaj efectuat recent de platforma de recrutare BestJobs, unul dintre obiceiurile dobândite în ultima perioadă de angajații români, pe care aceștia au în plan să-l păstreze și după pandemia de coronavirus, este și acela al achizițiilor amânate sau reduse în pandemie.
De altfel, 48% dintre respondenții la sondaj au menționat în acest context amânarea sau reducerea achizițiilor de haine, 45% au renunțat la călătorii și vacanțe, alți 44% s-au abținut să cumpere electronice și electrocasnice, iar 33% spun că au limitat achizițiile pentru hobby-uri.
Cu toate acestea, în perioada următoare, 33% dintre angajații românii au în plan să crească cheltuielile pentru concedii și 28% pentru serviciile de îngrijire personală.
Românii care economisesc, sunt îngrijorați pentru sănătate și își doresc mai mult timp pentru recreere
Un alt aspect descoperit de experți cu ajutorul acestui studiu a fost grija mai accentuată a angajaților români, participanți la cercetare, pentru sănătate și timpul petrecut în natură, alături de cei apropiați (60%).
Alți 48% dintre respondenți s-au obișnuit să evite zonele aglomerate și să facă mai mult sport (39%), să gătească mai des acasă (35%), dar și să continue să lucreze remote cât mai mult posibil (32%) și să cumpere preponderent online (25%).
De altfel, 65,5% dintre cei chestionați afirmă că vor să mențină un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională, motiv pentru care intenționează să pună mai puțină presiune pe ei (32%) și să pună pe primul loc viața personală în locul carierei (27%).
Din perioada izolării, 30% dintre cei chestionați spun că le lipsește timpul petrecut alături de cei apropiați, în timp ce 27,6% menționează starea de siguranță pe care au simțit-o, fiind mai puțin expuși riscului de infectare.
Recrutarea noilor angajați se mută tot mai mult online
Starea de urgență din timpul pandemiei de COVID-19 a generat o nouă orientare în recrutare și percepția românilor asupra acestui proces. Astfel, 33% dintre angajații români și 40% dintre angajatorii care au răspuns sondajului consideră că recrutarea post-COVID-19 se va face aproape în totalitate online.
În paralel, un procentaj de 29% dintre angajați și 15% dintre angajatori cred că în procesul de recrutare va fi necesar, pe lângă CV, și un video de prezentare, iar un sfert dintre angajați și 35% dintre angajatori se așteaptă să fie introduse și teste mai amănunțite de aptitudini.
În plus, firmele respondente subliniază că recrutarea se va face în principal pe bază de recomandări de la angajații existenți (22,5%).
În acest context, mai bine de jumătate dintre angajatorii români (55%) se pregătesc să reziste într-un mediu de afaceri post-COVID-19 mai ostil, dar afirmă că vor menține o combinație între promovări interne în poziții de management și recrutare de candidați din extern (50%).
Se păstrează munca remote. Va crește numărul șomerilor
Rezultatele studiului realizat de sursa citată a relevat totodată că o parte importantă a angajatorilor (35%) vor păstra în mare parte stilul de muncă remote din ultimele luni și vor continua să dezvolte componenta online a businessului (34%).
Când vine vorba de impactul pandemiei asupra pieței muncii din România, și angajații (82%), și angajatorii (70%) pun pe primul loc creșterea numărului șomerilor, urmată de scăderea salariilor și reducerea beneficiilor extra-salariale.
În condițiile în care angajatorii au observat că a crescut numărul celor care vor să-și schimbe jobul (25%) și candidații sunt mai ușor de găsit (30%), 65% dintre angajații care au răspuns sondajului, au constatat că joburile sunt mai greu de găsit.
Cercetarea a fost efectuată în perioada 26 iunie – 2 iulie 2020, pe un eșantion de 969 de utilizatori de internet și 142 de companii mici și medii din România.