Prima pagină » Economic » Romavia a intrat în FALIMENT

Romavia a intrat în FALIMENT

Romavia a intrat în FALIMENT
Regia Autonomă Compania Română de Aviație Romavia a intrat în faliment prin procedură simplificată, în urma unei decizii dispuse la începutul lunii august de Tribunalul Ilfov.

Regia Autonomă Compania Română de Aviație Romavia a intrat în faliment prin procedură simplificată, în urma unei decizii dispuse la începutul lunii august de Tribunalul Ilfov.

„Admite cererea debitoarei Compania Română de Aviație Romavia RA. (…) Dispune intrarea în faliment prin procedura simplificată a debitorului. (…) Ridică dreptul de administrare al debitorului și dispune dizolvarea societății debitoare. Dă dispoziție tuturor băncilor la care debitorul are disponibil în conturi să nu dispună de acestea fără un ordin al judecătorului sindic sau al lichidatorului judiciar, obligația de înștiințare a băncilor revenindu-i lichidatorului judiciar. Dispune sigilarea bunurilor din averea debitorului, în sarcina lichidatorului judiciar”, arată decizia instanței.

Lichidator judiciar provizoriu a fost desemnat Rovigo SPRL.

Romavia a fost înființată în 1991 în coordonarea Ministerului Apărării, pentru transport aerian de călători, marfă și poștă, în trafic intern și internațional, precum și pentru deplasările demnitarilor.

În timp, însă, activitatea de zboruri comerciale și speciale a companiei a fost diminuată prin suspendarea certificatului de operator aerian de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, din cauza lipsei banilor pentru închirierea de aeronave, ceea ce a amplificat reducerea veniturilor. Astfel, Romavia nu a mai avut o poziție strategică la nivel național, prin faptul că nu a mai deținut exclusivitatea în organizarea, pregătirea și efectuarea zborurilor speciale.

La restrângerea activității de transport aeronautic s-au adăugat, conform unui raport al Curții de Conturi prezentat în presă anul trecut, cheltuieli nejustificate din punct de vedere economic, prin supradimensionarea departamentelor cu angajați, efect al reîncadrării unor pensionari deși veniturile nu erau suficiente nici pentru plata angajaților, și acordarea de prime deși activitatea era redusă. Aceasta în condițiile în care, potrivit raportului, cheltuielile companiei erau acoperite doar în proporție de 12,5% din veniturile proprii, diferența reprezentând subvenții de la buget.

Romavia a finalizat anul trecut cu afaceri de 1,9 milioane lei și pierderi de 7,2 milioane lei, în vreme ce datoriile s-au ridicat la 70,6 milioane lei.

Mediafax a relatat la finele lunii mai, citând un document oficial, că Executivul va declanșa procedura de insolvență pentru Romavia în trimestrul al treilea al acestui an.

„Pentru Compania Română de Aviație Romavia, aflată în coordonarea Ministerului Apărării Naționale, care la 31 decembrie 2013 înregistra plăți restante în sumă de 37,9 milioane lei, se va declanșa procedura de insolvență în trimestrul III, având în vedere aprobarea de către Parlament a Legii privind Codul insolvenței, lege care cuprinde și reglementări privind aplicabilitatea procedurilor insolvenței în cazul regiilor autonome”, potrivit documentului menționat.

Intrarea Romavia în insolvență a fost pregătită de Guvern încă de la începutul acestui an și asumată ca atare, în luna februarie, în proiectul scrisorii de intenție pregătită să fie înmânată Fondului Monetar Internațional (FMI).

Boeing-ul 707-3K1C Carpați al Romavia, cunoscut drept Air Force One al României, folosit, începând din perioada regimului Nicolae Ceaușescu, de către toți președinții țării, a fost vândut în 2012 pentru 2 milioane de euro. La momentul vânzării, aeronava Carpați avea interdicție de aterizare pe aeroporturile europene din cauza nivelului de zgomot care depășea limitele admise în UE.

Ca urmare a disputelor politice, România nu mai are în acest moment nicio aeronavă oficială.

Citește și