Prima pagină » Economic » Rovana Plumb: Taxa de poluare de un ban pe litru de combustibil cumpărat ar fi o taxă pe consum

Rovana Plumb: Taxa de poluare de un ban pe litru de combustibil cumpărat ar fi o taxă pe consum

Rovana Plumb: Taxa de poluare de un ban pe litru de combustibil cumpărat ar fi o taxă pe consum
Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat, la Oradea, că susține timbrul de mediu, chiar dacă nu cunoaște în ce măsură a contribuit această taxă la înnoirea parcului auto din țară, apreciind că "taxarea combustibilului nu este o taxă pe principiul poluatorul plătește, ci o taxă pe consum"

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat, la Oradea, că susține timbrul de mediu, chiar dacă nu cunoaște în ce măsură a contribuit această taxă la înnoirea parcului auto din țară, apreciind că „taxarea combustibilului nu este o taxă pe principiul poluatorul plătește, ci o taxă pe consum”, scrie Mediafax.

Ministrul Rovana Plumb a declarat, sâmbătă, la Oradea, că susține în continuare timbrul de mediu prin care cumpărătorii de autoturisme sunt obligați să achite în contul Administrației de Mediu diverse sume în funcție de vechimea și motorizarea autovehiculelor, chiar dacă nu cunoaște în ce măsură această taxă a contribuit la înnoirea parcului auto din România, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Plumb s-a pronunțat împotriva înlocuirii taxei de timbru cu o taxă de poluare inclusă în prețul combustibilului, la fel ca în Germania, așa cum au propus în primăvară doi senatori PNL din Bihor, Cristian Bodea și Valeriu Boeriu.

„Din punct de vedere tehnic, al Ministerului Mediului, taxarea combustibilului nu este o taxă pe principiul poluatorul plătește, ci o taxă pe consum. Iar taxa pe consum nu este în domeniul de aplicare al Ministerului Mediului”, a declarat ministrul Rovana Plumb.

Ea a adăugat că ministerul pe care îl conduce „dorește ca prin politicile de înnoire a parcului auto și aplicarea acestui tip de taxare, timbrul de mediu”, să fie respectat principiul „poluatorul plătește” și să poată fi redus „impactul negativ al emisiilor de gaze cu efect de seră”.

Întrebată dacă există o statistică oficială a Ministerului Mediului privind înnoirea parcului auto național, în condițiile în care președintele Asociației Constructorilor de Automobile din România, Constantin Stroe, a afirmat că timbrul de mediu a paralizat comerțul auto, Rovana Plumb a răspuns că o „analiză” va fi făcută în acest sens abia la finele lunii viitoare.

„La sfârșitul lunii octombrie se va face o analiză a efectelor implementării timbrului de mediu și vom ști cu exactitate”, a spus ministrul.

În 23 aprilie, senatorii liberali bihoreni Cristian Bodea și Valeriu Boeriu au propus, printr-un proiect de lege, înlocuirea actualului timbru de mediu cu o taxă de poluare inclusă în prețul combustibililor, la fel ca în Germania, care să fie de un ban pe litrul de motorină ori benzină.

Ulterior, întrucât ministrul Mediului, Rovana Plumb, s-a opus inițiativei celor doi senatori, iar în 3 august Guvernul și-a exprimat avizul negativ, parlamentarii au anunțat, joi, că în 9 septembrie îl vor interpela pe ministrul Mediului pentru a afla „ce sume și-a propus ministerul să colecteze în acest an din încasările aferente timbrului de mediu, ce sume s-au colectat până în prezent, cum a folosit ministerul acești bani, cât trebuie să plătească Guvernul pentru despăgubirile stabilite de instanțe din taxele similare precedente și cât a plătit până în prezent, precum și câte procese sunt pe rol pentru recuperarea timbrului de mediu și la ce valoare se ridică sumele revendicate de cetățeni”.

„Noi am vrut să înlocuim deviza doamnei ministru «luăm mult de la puțini» cu «luăm foarte puțin de la toți». Timbrul de mediu este o taxă percepută în avans, pe ideea că plătești pentru cât vei polua, dar dacă ai plătit-o și a doua zi îți ia foc sau ți se fură mașina nimeni nu-ți mai dă banii înapoi. De asemenea, este o taxă inechitabilă, pentru că eu, care am o mașină de 5 ani adusă din Germania trebuie s-o plătesc, chiar dacă vecinul meu, care are o Dacie de 30 de ani și care poluează mai mult, nu trebuie s-o plătească. Deci, ea nici nu contribuie la înnoirea parcului auto din România. Mai mult, dacă eu am o mașină de acum 20 de ani nu plătesc taxa chiar dacă fac 100.000 de kilometri pe an, iar alt vecin al meu, care are o mașină de 3 ani recent adusă din Germania, și care poluează mai puțin, trebuie s-o achite, chiar dacă el o folosește doar o dată pe lună”, spunea senatorul Valeriu Boeriu într-o conferință de presă, susținută joi, împreună cu senatorul Cristian Bodea.

„Am propus ca în locul timbrului de mediu, care este inechitabil și nelegal, dovadă că au început deja să apară procese împotriva statului, să instituim o taxă de poluare ca în Germania, inclusă în prețul combustibilului. Fiecare poluator ar plăti pe măsura poluării produse, statul ar economisi bani și efort prin faptul că taxa ar fi percepută de benzinari în locul funcționarilor, și ar degreva cetățenii de stat la cozi la ghișee. În plus, cetățenii nu ar mai fi pedepsiți cu taxe de mii de euro doar pentru că nu-și pot permite să cumpere mașini noi, nepoluante”, mai menționa Boeriu.

Pe de altă parte, senatorul liberal mai preciza că, în timp ce banii colectați de stat prin Administrația Fondului de Mediiu sunt folosiți pentru lucruri „care nu au nimic în comun cu poluarea, precum finanțarea programului Casa Verde ori reabilitarea rețelelor de canalizare, banii strânși din taxa de poluare ar putea fi folosiți, conform proiectului nostru de lege, doar pentru programe de împădurire”.

Senatorul Cristian Bodea mai declara că luna aceasta proiectul său și al colegului Boeriu va ajunge în dezbaterea Senatului și, în pofida avizului negativ dat de Guvern la începutul lunii trecute, va încerca să convingă cât mai mulți parlamentari să-l voteze.

„Încercăm să-i convingem în primul rând pe colegii noștri, opoziția ne-a spus că va vota alături de noi, unii pesediști ne-au spus și ei că vor vota cu noi”, afirma Bodea.

Citește și