Șase din zece persoane clienți ai instituțiilor financiare nebancare (IFN) nu au un cont bancar, iar opt din zece spun că le-ar fi dificil sau imposibil să facă rost de bani pentru o nevoie urgentă, dar o treime reușește să economisească bani planificând cheltuielile, potrivit unui sondaj.
„În această situație este extrem de important ca instituțiile financiare nebancare să le ofere o alternativă convenabilă celor care altfel ar fi privați de accesul la o formă de finanțare. În același timp, creditorii trebuie să continue să ofere împrumuturi într-un mod responsabil, astfel încât clienții să ia decizii în cunoștință de cauză și să evite situațiile de supraîndatorare”, a declarat într-un comunicat directorul general al Provident Financial România, Ivo Kalik.
Sondajul a fost efectuat în septembrie de compania britanică de cercetare a pieței YouGov pentru Provident Financial România, pe un eșantion de 2.164 de respondenți.
Doi din trei români care au apelat la serviciile unei instituții financiare nebancare își permit să restituie creditele contractate fără a pune presiune pe bugetele personale.
Cei mai mulți accesează credite de valoare mică, pe termen scurt, valoarea medie a tuturor datoriilor individuale fiind sub 5.000 de lei. Aceștia se împrumută pentru a echilibra bugetele personale și familiale sau pentru cheltuieli neprevăzute.
Totodată, 91% dintre respondenți au afirmat că împrumută doar sume de bani care se potrivesc situației lor financiare și 94% spun că analizează atent avantajele și implicațiile contractării unui împrumut înainte de semnarea contractului.
Peste 65% dintre clienții IFN sunt mai prudenți cu cheltuielile lor zilnice comparativ cu anul trecut, însă 53% dintre ei consideră că situația lor financiară se va îmbunătăți în 2013, fie ca urmare a schimbării locului de muncă, fie datorită realizării unor venituri mai mari.
Sondajul mai relevă că 48% dintre participanți se așteaptă ca situația economică a României să se înrăutățească anul viitor. În același timp, principala îngrijorare pentru peste 60% dintre cei chestionați este legată de presiunea cheltuielilor zilnice asupra bugetelor personale, proporția crescând ușor odată cu vârsta.
Circa 65% dintre cei chestionați nu au reușit să economisească în acest an, iar 73% și-au anulat sau amânat investițiile mari.
Totodată, 70% dintre cei care nu reușesc să economisească contractează credite de consum cu valoare mică, pe termen scurt, iar 30% dintre români apelează la cardurile de credit.
Cercetarea YouGov este realizată pentru grupul britanic International Personal Finance (IPF), care controlează Provident Financial România, în rândul clienților săi în toate cele șase țări în care este prezent, pe lângă România numărându-se Cehia, Slovacia, Polonia, Ungaria și Mexic, având 2,5 milioane de clienți.
Provident România, care acordă credite la domiciuliu de mică valoare, estimează că va încheia acest an cu împrumuturi de peste 100 milioane euro, nivel similar celui de anul trecut, însă depinde cum evoluează luna decembrie, în care se realizează de obicei un volum triplu față de o lună obișnuită.