Prima pagină » Economic » SCHEMA PERFORMANȚEI LA ROMÂNI. Cum au ajuns companiile de stat cu pierderi să aibă cei mai productivi angajați

SCHEMA PERFORMANȚEI LA ROMÂNI. Cum au ajuns companiile de stat cu pierderi să aibă cei mai productivi angajați

Cele mai valoroase companii din portofoliul statului, mai exact „giganții" de stat cu afaceri de sute de milioane de euro responsabili pentru exploatarea și valorificarea resurselor energetice, dar și pentru operarea rețelei de transport din România, au peste 145.000 de angajați.

Cele mai valoroase companii din portofoliul statului, mai exact „giganții” de stat cu afaceri de sute de milioane de euro responsabili pentru exploatarea și valorificarea resurselor energetice, dar și pentru operarea rețelei de transport din România, au peste 145.000 de angajați.

Cu toate că multe dintre companiile de stat înregistrează anual pierderi de ordinul a zeci de milioane de euro, pierderi care sunt incluse în deficitul bugetar, evaluarea productivității resursei umane reprezintă o simplă cifră la sfârșitul bugetului de venituri și cheltuieli aprobat de guvern la începutul fiecărui an.

gândul vă prezintă rezultatele financiare ale celor mai mari companii de stat, prognozele privind profitul sau pierderile pe care le anticipează pentru acest an, precum și productivitatea muncii angajaților din aceste companii.

Click pe imagine pentru a mări

Angajații Transgaz, cea mai profitabilă companie de stat, sunt cei mai productivi, reiese din indicatorii oficiali. Pe locul doi sunt cei 24.735 de angajați ai CFR SA, companie care a înregistrat anul trecut pierderi de peste 167 de milioane de euro și pentru care statul nu a găsit nicio altă soluție de reducere a datoriilor decât anularea acestora. În aprilie, guvernul a dispus prin ordonanță de urgență începerea procedurii de ștergere a unor datorii în valoare de 917 milioane de euro, prin conversia în acțiuni.

Cum se măsoară productivitatea unui angajat dintr-o companie de stat

Pentru a măsura productivitatea, respectiv eficiența muncii depuse de un angajat, companiile de stat folosesc doi indicatori care pot fi consultați în nota de fundamentare a bugetelor. Primul este un raport între veniturile totale ale companiei și numărul mediu de salariați, indicator exprimat în lei/persoană, iar al doilea este un indicator de performanță care ține cont de specificul muncii și se exprimă în „unități fizice/persoană”. Spre exemplu, în cazul operatorului aerian Tarom unitatea fizică pe baza căreia se măsoară productivitatea muncii unui angajat este „pasageri deserviți”, în timp ce la Transgaz este vorba despre numărul de kilometri de lucrări de reabilitare a conductelor pe persoană.

Salariații Poștei Române se află pe locul trei în clasamentul celor mai productivi angajați din companiile de stat, în ciuda pierderilor de peste 43 de milioane de euro consemnate de Poștă în 2011. Cu toate că fiecare angajat „produce” 41.700 de lei anual, adică 160 de lei pe zi lucrătoare, salariul mediu net, cu tot cu bonusuri, este de 1.800 de lei, de trei ori mai puțin decât veniturile lunare ale unui angajat Hidroelectrica, unde productivitatea muncii este de numai 625 de lei/angajat, mai exact 2 lei/zi.

Cel mai puțin productivi sunt angajații Companiei Naționale a Huilei (CNH) care produc 88 de lei anual, adică 33 de bani în fiecare zi lucrătoare, dar încasează salarii de peste 3.300 de lei, dacă luăm în calcul și bonusurile. CNH a avut în 2011 pierderi de 98,3 milioane de euro și se află pe lista companiilor de stat monitorizate de Fondul Monetar Internațional (FMI).

Cât de productivi sunt angajații „regilor asfaltului”

Dacă cele două criterii de productivitate ar fi aplicate și angajaților din mediul privat, rezultatele lor ar fi semnificativ mai bune decât cele alor salariaților din marile companii de stat. Spre exemplu, în cazul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR), productivitatea muncii unui angajat este echivalentul a doi kilometri de drum național întreținut.

La un calcul simplu, reiese că productivitatea muncii angajaților companiilor conduse de așa-numiții „regi ai asfaltului” a fost net superioră anul trecut. Conform datelor Ministerul Finanțelor Publice (MFP), cei 33 de salariați ai grupului UMB Spedition, controlat de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, al nouălea cel mai bogat om din România potrivit topului editat de Forbes, au „produs” câte 5,8 milioane de euro în 2011.
De asemenea, un angajat al uzinei Dacia de la Mioveni a produs anul trecut, în medie, 24 de mașini.

Consiliul Fiscal: Sunt necesare progrese mai mari pentru îmbunătățirea managementului financiar al companiilor de stat

Consiliul Fiscal aprecia luna trecută, cu privire la situația economică și bugetară, că deși s-au făcut progrese în ceea ce privește reducerea arieratelor companiilor de stat, respectiv a datoriilor a căror dată scadentă a fost depășită cu cel puțin 90 de zile, guvernul trebuie să-și asume „progrese mai mari în direcția îmbunătățirii managementului financiar al companiilor de stat”. În acest sens, Consiliul recomanda urgentarea procesului de recrutare a unor manageri din mediul privat.

La sfârșitul săptămânii trecute s-a încheiat perioada de depunere a CV-urilor pentru cei interesați să conducă una dintre companiile aflate în subodinea Ministerului Transporturilor. Până la sfârșitul lunii head-hunterii care se ocupă de recrutarea a zece manageri și a 43 de membri CA pentru companii precum Tarom, Metrorex, CFR-uri și CNADNR vor prezenta guvernului lista scurtă a candidaților.

Introducerea managementul privat și reducerea arieratelor companiilor de stat sunt măsuri care fac parte din acordul semnat de autoritățile de la București și reprezentanții FMI.

Citește și