Școală de sudură înființată la Arad, după ce marile companii nu au găsit muncitori pentru că toți plecaseră în Occident
Școala de Sudură Arad a fost înființată de filiala județeană a Confederației Patronatul Român, în colaborare cu o companie locală, investiția fiind de aproximativ 300.000 de euro.
Școala este situată pe terenul companiei Group Crișan, aflată în zona industrială de la ieșirea din Arad spre Nădlac, unde a fost ridicată o hală nouă și au fost instalate utilaje de lucru moderne, pe care vor face practică persoanele care se înscriu la cursuri.
Potrivit șefului filialei județene a Confederației Patronatul Român, Marin Crișan, joi au fost depuse 40 de dosare de înscriere la cursuri, în condițiile în care sunt 28 de locuri disponibile.
„Așa cum știam dinainte să investim în acest proiect, există cerere mare pentru sudori calificați. Mulți vor urma aceste cursuri pentru a-și căuta ulterior locuri de muncă în Occident, unde salariile pot depăși 3.000 de euro. Este o meserie foarte bine plătită, pentru că este grea. În România, sudorii cu experiență câștigă în jur de 500 de euro”, a declarat Crișan.
El a spus că a decis să deschidă o școală de sudură după ce companii locale, între care Astra Rail, care produce vagoane de marfă, s-au confruntat cu lipsa personalului calificat.
„Cu Astra Rail avem o colaborare foarte bună, pentru că au nevoie de oameni calificați. Nu au reușit să găsească suficienți sudori, în condițiile în care mulți au luat calea Occidentului în ultimii ani”, a afirmat Crișan.
Școala va începe cursurile la 1 octombrie, iar acestea vor avea o durată de trei luni, timp în care se fac 120 de ore de teorie și 240 de ore de practică.
Cursanții plătesc o taxă de 500 de euro, dar în multe cazuri aceasta este achitatată de firmele care își perfecționează angajații.
Potrivit inițiatorilor, proiectul va fi extins, urmând să fie organizate cursuri și pentru domenii care se confruntă cu lipsa calificaților.
În luna martie, reprezentanții companiei Astra Rail Industries, cu sediul la Arad, declarau corespondentului MEDIAFAX că se confruntă cu problema forței de muncă, în condițiile în care aveau de la începutul anului 1.050 de posturi libere și în trei luni reușiseră să angajeze doar 550 de persoane. Compania a avut probleme în găsirea de sudori și lăcătuși calificați.
„Ne-am lovit de o problemă mare în timpul angajărilor pentru că nu există pe piață, în special în Arad, suficienți muncitori calificați. Cauza principală este că cei mai mulți au plecat să lucreze în străinătate, pentru că în Arad exista forță de muncă calificată în domeniu, fiind un loc cu tradiție în producția de vagoane”, spunea, la vremea respectivă, directorului de resurse umane al companiei, Marinela Vinesar.
Pentru lăcătuși și sudori, salariile anunțate atunci erau cuprinse între 1.375 și 2.700 de lei, în funcție de experiență. Angajaților li se mai ofereau tichete de masă și o primă de vacanță plătită, o dată pe an, echivalentul unui salariu.
Purtătorul de cuvânt al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Arad, Mihaela Jude, declara, la rândul său, că pentru sudori și lăcătuși cererea este foarte mare, iar posturile nu se ocupă din cauza lipsei personalului calificat.