Se întâmplă în România: O șoferiță a vrut să își facă o poliță RCA. Când a schimbat două litere, a avut un șoc

Publicat: 06 09. 2019, 15:12

Andreea I., în vârstă de 25 de ani, care are carnet de șofer de 7 ani și nu a avut nici un accident de când conduce, a avut un adevărat șoc când a vrut să își reînnoiească zilele trecute polița RCA. Motivul: o costă de 2,5 ori mai mult decât în 2013, la același asigurator și de două ori mai mult decât ar avea de plătit acum, dacă nu și-ar fi schimbat numărul de înmatriculare.

Pe scurt, cititoarea gândul, care s-a mutat din Arad în București, trebuie să plătească acum între 1.400 și 2.000 de lei pentru o poliță RCA pe 12 luni, față de aproximativ 540 de lei, cât a plătit pe aceeași poliță RCA în 2013. În aprilie anul acesta, când mașina era încă înmatriculată în Arad, Andreea a plătit 477 de lei pentru pentru o poliță pe 6 luni. Polița de acum șase luni era deja la „suprapreț”, pentru că asiguratorii au introdus pragul de vârstă, șoferii de până în 30 de ani având de plătit, indiferent de experiență sau antecedente, mult mai mult pentru asigurarea obligatorie decât ceilalți conducători auto din România.

„Am avut realmente un șoc. În primă fază, am calculat în simulatorul de pe un site de asigurări lăsând datele de la ultima poliță RCA, de acum șase luni, când deja se scumpise o dată din cauza vârstei. Când să plătesc, mi-am amintit că trebuie să modific numărul de înmatriculare. Pentru simplul motiv că am schimbat AR cu B, mi s-a dublat prima de asigurare. Prețul pentru AR începea de la 795 RON, prețul pentru B, de la 1.400 RON. Nu mi-a venit să cred”, ne-a povestit cititoarea.

„Într-un an de zile, mașina a devenit un lux pentru mine. Benzina s-a scumpit, polița RCA s-a scumpit – întâi că am sub 30 de ani, acum că am sub 26 și că m-am gândit eu să am toate actele în regulă și să îmi transfer mașina pe noua adresă”, a declarat pentru gândul Andreea I., care ia acum în calcul trecerea mașinii pe numele părinților, pentru a scăpa de pragul de 30 de ani, așa cum au procedat mai mulți prieteni de-ai săi.

„M-am săturat să sun brokeri și să îmi spună cu toții că sunt statistici care arată că cel mai mare pericol îl reprezintă șoferii care au mai puțin de 30 de ani. Vreau să se țină cont în mai mare măsură și de antecedentele șoferilor, că eu, care am permis de la 18 ani, nu am avut niciun accident, nu am costat nimic firmele de asigurări”, se revoltă Andreea I.

În prezent pentru un șofer de 25 de ani și cu permis de șapte ani precum Andreea, care locuiește în București și nu a avut daune, proprietar de automobil cu capacitate cilindrică de 1.397 cmc, motor 60 kw, o poliță RCA pe 12 luni la Omniasig costă 1.416 lei, la City Insurance costă 1.423 lei, la Astra Asigurări ajunge la 1.649 de lei, iar la Euroins ajunge la 2.070 lei, potrivit portalului rca-ieftin.ro (pint.ro).

Sursa rca-ieftin.ro (pint.ro)//Tarife RCA pentru un șofer de 25 de ani din București, în condițiile expuse mai sus

Pentru același șofer, dar cu mașina înmatriculată în județul Arad, prima RCA pe 12 luni scade aproape la jumătate, adică la Omniasig costă 795 de lei, la City Insurance -1021 de lei, la Astra Asigurări – 1307 lei , iar la Euroins 1.285 de lei.

Sursa rca-ieftin.ro (pint.ro)//Tarife RCA pentru un șofer de 25 de ani din București

Brokerii de asigurări contactați de gândul spun că principalul motiv pentru care s-a scumpit polița RCA pe care trebuie să o achite Andreea ține de criteriul orașului, luat în calcul de asiguratori, glumind că, dacă se muta la Berlin, tânăra șoferiță ar fi fost nevoită probabil să plătească 1.400 de euro, cu toate că, raportat la venit, efortul financiar ar fi fost, cu siguranță, mai mic.

„O primă de 1.400 de lei este una bună, probabil s-a încadrat într-o clasă de bonus, dacă nu a avut nici o daună.  Este adevărat, este vorba despre scenariul cel mai nefavorabil, în sensul că șoferii cu vârsta sub 28 de ani sunt considerați cu riscul cel mai mare de accidente, iar prima pentru RCA crește. Totodată, criteriul localității este unul important. În București, sunt mult mai multe mașini, este aglomerație, riscul de producere a unui accident în București, față de Arad, este unul mult mai mare, sunt statistici care dovedesc asta”, a explicat pentru gândul Bodgan Andriescu, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR).

Gândul a scris recent care este explicația brokerilor la întrebarea de ce tinerii sub 30 de ani, fără accidente în trafic, ajung să plătească mai mult decât un șofer de peste 30 de ani, care abia a învățat să conducă. Brokerii spun că explicația ține de statistici și modul în care își calculează asiguratorii riscurile. În unele situații, aceste criterii nu par să-i avantajeze pe șoferii care au un istoric bun la volan.

„Din păcate, pe segmentul acesta până în 30 de ani se pare că rezultatele asigurătorilor sunt foarte slabe, adică frecvența de daune este foarte mare. Impactul acestor lucruri este mult mai mare și cei care au un comportament de condus bun suferă foarte mult (…) Asigurările au la bază calcule statistice și medii, iar dacă în categoria de vârstă de sub 30 de ani, în medie, sunt 20 din 100 care fac daune, restul de 80 suferă pentru cei 80. Aici ar fi o oportunitate pentru asiguratori să meargă și mai adânc cu segmentare și să ia în calcul și experiența. Foarte puțini o iau în calcul”, a explicat recent pentru gândul Victor Șraer, managing partner la Otto Broker. Brokerul a precizat totodată că fiecare companie are libertatea de a stabili propriile criterii de segmentare și de evaluare a riscului.”Ele nu sunt reglementate și nici nu trebuie să fie reglementate pentru că fiecare trebuie să evalueze riscul după cum îl duce capul. Acesta este principalul atu al unui asigurător, să-și evalueze foarte bine riscul pe fiecare segment în parte și să aibă prețuri competitive”, ne-a spus Șraer, adăugând că experiența unui șofer este foarte rar luată în calcul de către asigurători. Piața de RCA este evaluată la 500 milioane de euro.