Prima pagină » Economic » Se schimbă legea. Orice produs primit defect după cumpărare este obligatoriu înlocuit cu altul nou. În cât timp trebuie returnat produsul

Se schimbă legea. Orice produs primit defect după cumpărare este obligatoriu înlocuit cu altul nou. În cât timp trebuie returnat produsul

Se schimbă legea. Orice produs primit defect după cumpărare este obligatoriu înlocuit cu altul nou. În cât timp trebuie returnat produsul

Consumatorii care au cumpărat un produs pe care îl consideră neconform, constatare pe care o anunță într-un termen scurt, primesc automat un altul nou, potrivit unui proiect de lege, promulgat miercuri, 5 iulie, de șeful statului, prin care s-a aprobat, cu amendamente, o ordonanță de urgență a Guvernului. În prima etapă legislativă, actul normativ, inițiat pentru a evita o procedură de infringement, permite consumatorilor să facă o alegere între reparația și înlocuirea produsului.

Legea nr.205/2023 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri a fost promulgată de șeful statului, miercuri, 5 iulie, le asigură consumatorilor dreptul să primească un produs nou, dacă cel cumpărat nu este conform ofertei anunțate de vânzător.

Inițial, în OUG nr. 140/2021, aflată în vigoare, se prevedea, la articolul 11, , alineatul (7): „Consumatorii pot sa opteze pentru o anumită măsură corectivă în cazul ân care neconformitatea bunurilor este constatata la scurt timp după livrare, fără a depăși 30 de zile calendaristice”.

Conform acestui act normativ, pentru ca bunurile sa fie aduse in conformitate, consumatorul poate opta între reparație și înlocuire, cu excepția cazului în care măsura corectiva aleasă ar fi imposibilă sau, în comparație cu cealaltă măsură corectivă disponibilă, ar impune vânzătorului costuri care ar fi disproporționate, luând în considerare toate circumstanțele, inclusiv:

  • a) valoarea bunurilor în cazul în care nu ar fi existat neconformitatea;
  • b) gravitatea neconformității, sau
  • c) dacă măsura corectivă alternativa ar putea fi executată fără vreun inconvenient semnificativ pentru consumator.

În plus, vânzătorul putea refuza să aducă în conformitate bunurile dacă reparația sau înlocuirea sunt imposibile sau i-ar impune costuri care ar fi disproporționate, luând în considerare toate circumstanțele.

Argumentele inițiatorilor

În forma legii adoptată de Camera Deputațior în 13 iunie, cu 254 de voturi „pentru” și 5 abțineri – în calitate de for decizional, după ce senatorii au adoptat-o tacit – la articolul 11, alineatul (7) s-a modificat și are următorul cuprins:

„(7) Consumatorii beneficiază de înlocuirea bunurilor în cazul în care neconformitatea acestora este constatată la scurt timp după livrare, fără a depăşi 30 de zile calendaristice.”

Amendamentul a fost introdus de un deputat PSD, Dumitru Lucian Lungoci, conform Raportului comun asupra proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri întocmit de Comisia pentru industrii și servicii și Comisia juridică, de disciplină și imunități, în 17 mai.

„În această situație se consideră că bunurile aveau deja un viciu la momentul achiziționării, sens în care, consumatorul trebuie să fie protejat prin înlocuirea acestora”, este motivarea inițiatorului.

Legea intră în vigoare la trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și