Prima pagină » Economic » Se schimbă regulile pentru obținerea unui credit

Se schimbă regulile pentru obținerea unui credit

Se schimbă regulile pentru obținerea unui credit
Veste bună pentru persoanele interesate de un credit bancar. Acestea vor avea posibilitatea de a compara produsele de credit disponibile pe piață și de a decide în termen de cel puțin 15 zile dacă încheie sau nu contractul. Aceste informații le vor fi puse la dispoziție de către creditor sau de către intermediarul de credit, potrivit unui proiect de ordin al ANPC.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) propune spre consultare Proiectul de Lege privind contractele de credit pentru consumatori garantate cu bunuri imobile.

Proiectul prevede că intermediarul de credite sau creditorul oferă consumatorului informațiile personalizate de care acesta are nevoie pentru a compara produsele de credit disponibile pe piață, a evalua implicațiile lor și a decide în cunoștință de cauza dacă să încheie sau nu un contract de credit. Aceste informații sunt oferite prin intermediul Fișei Europene de Informații Standardizate (FEIS).

Reglementările propuse:

Art. 11. – (1) Creditorul și, dacă este cazul, intermediarul de credite oferă consumatorului informațiile personalizate de care acesta are nevoie pentru a compară produsele de credit disponibile pe piață, a evalua implicațiile lor și a decide în cunoștință de cauza dacă să încheie sau nu un contract de credit.

(2) Informațiile sunt oferite: a) fără întârzieri nejustificate, dar nu mai mult de 10 zile, după ce consumatorul a furnizat informațiile necesare cu privire la nevoile sale, situația să financiară și preferințe; b) în timp util înainte că orice consumator să fie obligat printr-un contract de credit sau o oferta, dar nu mai puțin de 15 zile, astfel încât consumatorul să aibă suficient timp pentru a compară ofertele, a evalua implicațiile acestora și a lua o decizie în cunoștință de cauza; c) prin intermediul Fișei Europene de Informații Standardizate (FEIS), prevăzută în anexă nr. 2, ce trebuie să fie în scris, pe hârtie sau pe alt suport durabil, vizibil și ușor de citit, fontul utilizat fiind Times New Român, mărimea de minimum 12 p. În cazul în care informațiile sunt redactate pe hârtie, culoarea de fond a hârtiei pe care este redactat formularul trebuie să fie în contrast cu cea a fontului utilizat.

(3) Informațiile menționate la alin. (1) sunt redactate astfel încât să nu inducă în eroare consumatorii, prin utilizarea unor expresii tehnice, juridice sau specifice domeniului financiarbancar, prin utilizarea de prescurtări sau inițiale ale unor denumiri, cu excepția celor prevăzute de lege sau de limbajul obișnuit. Termenii tehnici vor fi explicități la solicitarea consumatorului, în scris, fără costuri suplimentare

(4) Durata menționată la alin. (2) lit. b) este o perioada de reflecție înainte de încheierea contractului de credit.

(5) În cadrul perioadei de reflecție: a) informațiile cuprinse în FEIS nu pot fi modificate și reprezintă un angajament ferm pentru creditor; b) oferta este fermă pentru creditor; c) consumatorul poate acceptă oferta în orice moment pe parcursul perioadei de reflecție. În această situație, consumatorul renunță în mod expres, în scris, la utilizarea perioadei de reflecție.

(6) Sarcina probei cu privire la renunțarea consumatorului la perioada de reflecție revine creditorului sau intermediarului de credite, după caz.

(7) Modelul FEIS nu poate fi modificat. Orice informații suplimentare pe care creditorul sau, după caz, intermediarul de credite le poate oferi consumatorului sau este obligat să le ofere consumatorului în temeiul altor acte normative trebuie furnizate într-un document separat care poate fi anexat la FEIS.

(8) Informațiile transmise consumatorului prin FEIS, precum și prin orice alt document suplimentar, se semnează de către toate părțile implicate.

(9) Creditorul sau, dacă este cazul, intermediarul de credite, în plus față de FEIS, oferă consumatorului, gratuit, propunerea de contract de credit, în momentul prezentării unei oferte ferme pentru creditor.

Art. 13. – (1) Se interzice perceperea unui comision de analiză dosar în cazul în care creditul nu se acordă.

Art. 17. – (1) Pe parcursul derulării contractului de credit: a) se interzice majorarea nivelului comisioanelor, tarifelor și spezelor bancare; b) se interzic introducerea și perceperea de noi comisioane, tarife sau a oricăror alte speze bancare, cu excepția costurilor specifice unor produse și servicii suplimentare solicitate în mod expres de consumator, neprevăzute în contract ori care nu erau oferite consumatorilor la dată încheierii acestuia.

Aceste costuri neprevăzute vor fi percepute numai pe baza unor acte adiționale acceptate de consumator. c) se interzice perceperea unui comision de depunere numerar pentru plata ratelor la credit, indiferent dacă depunerea se efectuează de către titular sau de către o altă persoană;

Art. 20. – (1) Sunt interzise clauzele contractuale care dau dreptul creditorului să modifice unilateral clauzele contractuale fără încheierea unui act adițional, acceptat de consumator

Reglementări noi vizează și covertirea în orice moment a creditelor contractate în moneda străină, la cererea consumatorilor, se arată într-un proiect de act normativ al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor:

Art. 30. – Creditorul se asigura că, în cazul în care un contract de credit se referă la un împrumut în moneda străină, să fie cuprins în cadrul acestuia, la momentul încheierii contractului, dreptul consumatorului de a putea converti, oricând pe parcursul relației contractuale, contractul de credit într-o moneda alternativă, precum și alte posibilități de reducere a costurilor de creditare.

Art. 31. – (1) În cazul în care consumatorul decide să utilizeze dreptul de a converti contractul de credit într-o moneda alternativă, creditorul nu impune restricții nejustificate și oferă consumatorului cel puțin ofertele existente pe piață la momentul înaintării cererii de către consumator.

(2) Creditorul transmite oferta să consumatorului în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 15 zile de la dată inregistarii cererii consumatorului.

Moneda alternativă poate fi orice moneda din portofoliul băncii în care banca acordă credit, la alegerea consumatorului, scrie b365.ro.

Autor

Citește și