Regionalizarea va impune apariția aeroporturilor regionale și adoptarea unor politici de transport comune pentru aeroporturile din anumite zone ale țării, altfel va fi dificil pentru acestea să atragă fonduri europene, a declarat joi Marian Buică, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
„Din fericire aeroporturile au fost descentralizate. Dar, ocupându-mă și de partea de program 2014-2020, am constatat că odată cu apariția regiunilor aeroporturile sunt în situația că trebuie să fuzioneze. Descentralizarea s-a făcut, dar vor apărea regiunile. Concurența foarte mare într-o singură regiune va face situația foare dificilă.
Dacă aeroporturile din aceeași regiune nu vor colabora va fi foarte greu să atragă fonduri europene și ajutoare de la UE pentru dezvoltare. Trebuie să se lase la o parte orgoliile și să se decidă ce aeroport va fi regional. Vor fi nevoite să facă o politică comună de transport aerian pe regiune. Și asta va fi foarte dificil. Am avut o experiență la nivelul asociației (Asociația Aeroporturilor din România, n.r.) și s-a terminat destul de complicat”, a spus Buică.
El arătat că aeroporturile regionale sunt definite în politica Uniunii Europene ca aeroporturile pricipale ale regiunii respective, cele care coordonează politica de transport în regiune.
„Va fi dificil, au fost discuții aprinse pe acest subiect, mai ales că nu există o strategie. Aeroportul din Craiova, pentru că nu are competitor, s-a definit automat ca aeroport regional. Nu vorbim de desființări de aeroporturi, vorbim de politică comună de transport aerian pentru acele aeroporturi dintr-o anumită regiune. Presupune ca în regiunea respectivă să nu avem destinații comune de pe aeroporturi diferite, va fi politică comună”, a spus Buică.
Potrivit Ministerului Transporturilor, se are în vedere consolidarea regiunilor din punct de vedere al aeroporturilor.
„Va exista un punct important, cu un aeroport principal, iar celelalte își vor desfășura activitatea complementar. Dacă pe un aeroport am mai mult trafic provenind de la companii low cost, pe celelalte trafic de companii regulate, trebuie să existe o discuție, o politică la nivel regional care să permită automat o mai mare dezvoltare a regiunii, fără să renunțăm la infrastructură”, au arătat reprezentanții instituției.
În ceea ce privește fondurile europene de care aeroporturile pot beneficia în exercițiul financiar viitor, oficialii români spun că acestea vor avea la dispoziție atât banii din programele care vizează domeniul transporturilor, cât și cele pentru dezvoltare regională, iar cele care sunt la graniță pot accesa și programele transfrontaliere.
Aeroporturile din România au nevoie, în următorii zece ani, de cel puțin 200-300 de milioane de euro pentru investiții în piste noi, terminale și infrastructură.