Secretul financiar pentru care Victor Ponta avea nevoie de un „pact pentru drumuri”: Prețul fabulos pe care îl vom plăti cu toții pentru autostrada Comarnic-Brașov
CNADNR și Ministerul Transporturilor au publicat miercuri date despre proiectul de concesiune Comarnic-Brașov (53 de kilometri), după ce premierul Victor Ponta a solicitat marți, în conferința de presă susținută în comun cu ministrul Ioan Rus la Ministerul Transporturilor, ca CNADNR „să pună pe site ce e cu Comarnic-Brașov”.
În document, se precizează că valoarea totală netă actualizată a plății de disponibilitate este de 2,73 miliarde de euro, aceasta fiind suma pe care statul român ar plăti-o pentru construcția pe o perioadă de patru ani și pentru operarea și întreținerea autostrăzii Comarnic-Brașov pe o perioadă de 26 de ani „sub condiția ca această sumă să fie disponibilă azi”.
sursa cnadnr.ro
Ca urmare, în cei 26 de ani statul român ar plăti pentru concesionar o sumă de 8,45 de miliarde de euro pentru operarea și întreținerea autostrăzii, cu 6 miliarde de euro mai mult decât dacă statul ar dispune azi de toți cei 2,73 miliarde de euro.
Din plățile de disponibilitate achitate de stat, se vor scădea încasările pe care concesionarul le va obține din taxa de concesiune, se arată în documentul făcut public de CNADNR.
În condițiile în care autostrada va avea o lungime 53 de kilometri, costul total pentru construcție, operare și întreținere pe perioada concesiunii este cuprins între 51,5 milioane euro pe kilometru, în varianta fără credite, și 159,5 milioane euro pe kilometru.
Costul total de construcție al autostrăzii, în baza ofertei câștigătoare a asocierii Vinci – Strabag – Aktor, este de 1,82 miliarde euro fără TVA. Construcția propriu-zisă este estimată la 1,66 miliarde euro, la care se adaugă cheltuieli pentru servicii de inginerie și proiectare de 109,7 milioane euro și alte costuri (asigurări, inginer independent) evaluate la 54,8 milioane euro.
Nazare: Comarnic-Brașov poate fi finanțată cu fonduri europene
Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor, a declarat pentru gândul că autostrada Comarnic-Brașov ar putea fi construită cu fonduri europene, pentru că ruta se află pe rețeaua TEN-T globală (comprehensive), adică de importanță secundară. „De ce să dăm 350 de milioane de euro anual pe Comarnic-Brașov când această autostradă se poate finanța din fonduri europene, pentru că se află pe rețeaua TEN-T globală. Nu înțeleg ce explicație au putut găsi. Eu spun încă din toamna anului 2012 că pentru această autostradă sunt disponibili bani europeni”, a declarat pentru gândul Alexandru Nazare.
Boagiu: „Aici trebuie să vină imediat DNA-ul”
Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, a criticat prețul contractului de concesiune.
„M-am uitat pe date (publicate de CNADNR n.r.). Este cea mai mare mizerie pe care am văzut-o. Acum înțeleg de ce Ponta bate din picior că vrea acord politic pe Master Planul de Transport. Este mai scump decât Bechtel. Aici trebuie să vină imediat DNA-ul”, a declarat pentru gândul fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu.
Boagiu spune că autoritățile au trimis proiectul de concesiune pentru Comarnic-Brașov la Comisia Europeană. „Reprezentanții CE au răspuns că nu sunt de acord, pentru că autoritățile vor depăși astfel ținta de deficit bugetar”, a arătat Boagiu.
Beneficiile autostrăzii: Salvarea a 10 vieți omenești în fiecare an și economisirea de 100 de minute per vehicul
Pe de altă parte, documentul explică avantajele autostrăzii spre munte. Salvarea a 10 vieți omenești în fiecare an, economisirea de 100 de minute per vehicul, îmbunătățirea calității aerului și crearea de noi locuri de muncă sunt avantajele sociale ale construcției autostrăzii Comarnic-Brașov (53 kilometri).
Tot în document este inclus și un tabel cu autostrăzile în concesiune din câteva țări. Autostrada Comarnic-Brașov figurează a doua cea mai ieftină autostradă ce ar urma să fie construită în concesiune într-un clasament cu 10 autostrăzi din state precum Slovacia, Marea Britanie, Franța, Spania și Australia.
Costul autostrăzii Comarnic-Brașov este estimat în acest tabel la 34,5 milioane de euro per kilometru, mai mare decât în Marea Britanie – cu 32,4 milioane de euro per kilometru, dar mai mic decât în Slovacia, unde costul per kilometru ajunge la 73,17 milioane de euro, sau în Franța – de 46,3 milioane de euro per kilometru.
Cea mai scumpă autostradă ce este construită în concesiune, potrivit exemplelor furnizate de CNADNR, este în Australia, unde o bucată de 10 kilometri din M5 East Motorway, contractată în 2001, cu un tunel de 3,8 kilometri, are un cost de 79,5 milioane de euro.
„Date fiind principalele particularități ale proiectului privind autostrada Comarnic – Brasov – proiect pe baza unui parteneriat public-privat, construcție pe teren muntos și proporție ridicată a secțiunilor de autostradă executate în tuneluri sau pe poduri și viaducte, s-a efectuat o analiză a costurilor altor proiecte de autostradă realizate în condiții similare în Europa, pe baza informațiilor disponibile public, pentru a determina comparabilitatea acestora”, se arată în datele puse la dispoziție de CNADNR.
Cele mai recente proiecte demarate în regim PPP/concesiune de alte țări din Sud-Estul Europei, în sectorul infrastructurii rutiere, sunt:
– Albania: autostrada Milot-Morine (licitația pentru selectarea concesionarului este în derulare)
– Bosnia & Hertegovina: autostrada Doboj-Vukosavlje (licitația pentru selectarea concesionarului este în derulare)
– Bulgaria: autostrada Trakia
– Croația: autostrada Istrian Y, Autostrada Zagreb-Macelj, Autostrada Zagreb-Gorican
– Macedonia: autostrada Corridor 8
– Montenegro: autostrada Bar-Boljare
– România: autostrada de Centura Sud a Municipiului București (licitația pentru selectarea concesionarului este în derulare), autostrada Comarnic-Brasov.
– Serbia: autostrada Belgrade-Novi Sad, autostrada Horgos-Pozega.
Până în prezent, numai două proiecte de acest gen au fost construite și se află în prezent în operare. Acest lucru este cauzat în principal de infrastructura rutieră învechită și degradată, gradul relativ scăzut de proprietate asupra vehiculelor, volume scazute de trafic și disponibilitate redusă de plată a taxelor de utilizare a drumurilor, precum și economii naționale de mică anvergură și rating de țară scăzut.
Tariful de concesiune care va fi plătit de un autoturism pentru întreaga autostradă este estimat că va fi de 7 lei cu TVA inclus și va fi supus indexării.
Construcția autostrăzii este estimată să dureze 36 de luni, iar perioada de operare este de 26 de ani de la data finalizării.