Sfârșitul producătorilor INDIVIDUALI de automobile se apropie. ALIANȚA dintre Volkswagen și Ford scoate la iveală FRĂMÂNTĂRILE industriei auto
Într-o manieră asemănătoare poate fi privită și predicția din 2015 a fostului director executiv al Fiat, Sergio Marchionne, de intrare într-o nouă eră a consolidării industriei auto, informează Reuters.
Firmele care au mizat odată pe un singur vehicul, la nivel global, caută acum avantaje în anumite nișe, cum ar fi SUV-urile hibride, camioanele de transport din America de Nord sau mașinile europene de oraș.
Trecerea la vehiculele electrice și autonome și războiul comercial îi forțează pe producătorii de automobile să construiască fabrici separate pentru Europa, Statele Unite și China, ceea ce contribuie la accelerarea tendințelor. La fel și în cazul emisiilor, după scandalul Volkswagen din 2015.
Producătorii auto au dorit mult timp să urmeze idealul lui Henry Ford de a folosi o singură linie de producție pentru a furniza pe piețele din întreaga lume, la cel mai mic cost posibil.
Acum companiile văd standardizarea anumitor tehnologii – în special motoarele și platformele pe care sunt construite mașinile – ca o potențială sursă de economii, folosind alte caracteristici pentru atragerea consumatorilor.
Ford și Volkswagen (VW) nu încearcă să fuzioneze, ci doresc să își împartă costurile reunindu-și forțele pe piețe și tehnologii unde au probleme, dar de unde nu doresc să se retragă.
După ce s-a luptat să facă bani din autoturisme în America de Sud, China și Europa, Ford a renunțat să se concentreze pe Mondeo ca model universal pentru toate țările și a abandonat noile proiecte de sedanuri.
În același timp, Volkswagen rămâne un jucător de nișă în segmentul profitabil de camioane pickup din SUA. În septembrie, compania a anunțat că va înceta să producă cunoscutul model Beetle, deoarece se pregătește să intre pe piața mașinilor electrice.
Tendința este confirmată de abordări asemănătoare și din partea altor fabricanți. Honda și General Motors au fost de acord să împartă costurile de dezvoltare pentru automobile autonome, în timp ce Toyota și Mazda plănuiesc să urmeze Mercedes-Benz și Nissan în a folosi o fabrică în comun pentru piețele NAFTA. Land Rover caută o alianță în domeniul motoarelor.
Afirmația lui Sergio Marchionne, care a încetat din viață în luna iulie, face parte din motivele pentru care acționarii Ford solicită o regândire radicală a modului de acțiune pe plan global și pun accent mai mare pe profitabilitate.
Într-o prezentare din aprilie 2015, italianul a acuzat industria auto că pierde miliarde pe produse duplicate.
Marchionne a susținut că aproximativ jumătate din cheltuielile de investiții au continuat să dezvolte tehnologii precum motoarele cu patru cilindri, pe care clienții nu le pot distinge, de cele mai multe ori și care sunt percepute a fi mai puțin importante decât aspectul sau conectivitatea în cumpărarea unui automobil. „În general, cred că este rezonabil ca oamenii să încerce să stabilească alianțe pentru a avea acces atât pe piețe, cât și la tehnologii, pentru a reduce costurile de execuție”, a declarat acesta jurnaliștilor, la Târgul auto din Geneva din martie anul trecut.
Apariția autovehiculelor electrice și autonome, care schimbă focusul de marketing spre vehicule mai curate și mai inteligente, sporește credibilitatea alianțelor și a consolidării, a spus el.
Directorul executiv al Ford, Jim Hackett, are în vedere aceste comentarii, în condițiile în care mizează pe investiții în costisitoare tehnologii hibride și electrice.
Volkswagen trebuie, de asemenea, să reducă costurile de dezvoltare ale autoturismelor noi, în același timp încercând să aducă vânzările de vehicule cu emisii zero la aproximativ 30% din vânzările de autoturisme noi până în 2030, pentru a respecta noile reguli europene.
Pentru a atrage clienții din zona motorinei, directorul executiv al VW, Herbert Diess, vrea să vândă o mașină electrică pentru mai puțin de 20.000 de euro.
Acest lucru oferă posibilitatea Ford de a extinde alianța cu Volkswagen, de la vehiculele comerciale la mașinile pentru pasageri, ajutând VW să obțină mai multe economii în producție, cercetare și dezvoltare.
Noii concurenți din China, sectorul tehnologic din SUA și nevoia de a accelera investițiile au determinat VW să renunțe la abordarea de a dezvolta totul în cadrul companiei.
„Avem nevoie de o creștere masivă a competențelor, a parteneriatelor și a achizițiilor noastre”, a spus recent Diess, identificând software-ul și condusul autonom ca domenii-cheie.
În martie anul trecut, cu câteva luni înainte de moartea sa, Marchionne a avertizat despre pericolul unei încălziri a cheltuielilor pentru sectorul mașinilor autonome, situație pe care a comparat-o cu dezvoltarea căilor ferate britanice în secolul al XIX-lea. „Cât de mult (capital) trebuie risipit pentru progres este o întrebare foarte bună … Nu există o singură companie feroviară care să fi construit rețeaua feroviară în Marea Britanie care să fie activă astăzi. Deși tehnologia a rezistat, „a fost supraexpusă, supraîncărcată, s-a cheltuit enorm, iar cele mai multe idei au eșuat economic”, a spus Marchionne. „Poate că trăim un proces similar„, a conchis acesta.
Foto: Hepta