Sindicatele și șefii TAROM au semnat noul contract colectiv de muncă. „Angajații vor avea venituri decente”. Cu cât cresc salariile
Reprezentanții angajaților și conducerea operatorului aerian național au ajuns la un acord în urma negocierilor din ultimele luni și au agreat forma finală a noului contract colectiv de muncă, pentru următorii doi ani, care a intrat în vigoare din 1 octombrie, a declarat, în exclusivitate pentru Gândul, Narcis Pașcu, președintele Sindicatului Unit TAROM (SUT), reprezentativ la nivelul companiei de stat.
- Salariile angajaților TAROM cresc cu rata inflației, a anunțat Narcis Pașcu, care a detaliat, pentru Gândul, și principalele beneficii pe care le-a obținut atât pentru toți angajații, cât și unele bonusuri pentru situații aparte.
- Creșterile salariale se aplică și piloților, pe lângă mărirea de 1.500 de euro, obținută după situația fără precedent din 8 iulie, când 29 de piloți s-au declarat „inapți de zbor”.
- Și președintele Sindicatului Personalului Liber din România (SPLR), Mihai Panait, a confirmat cu această ocazie, pentru Gândul, că prima tranșă, din octombrie, de 500 de euro, este pe cale să ajungă în conturile piloților, conform graficului convenit în discuțiile individuale din vară.
Noul contract colectiv de muncă a fost agreat și încheiat pentru următorii doi ani, și nu unul, cum era mandatul inițial al conducerii executive, în urma insistențelor liderilor sindicali, care au vrut o marjă mai mare de siguranță pentru angajați, a explicat Narcis Pașcu.
Traseul negocierilor
„Contractul colectiv de muncă la compania TAROM a fost încheiat, în ultimii doi ani, până la data de 1 octombrie, iar sindicatul a solicitat un nou contract colectiv de muncă, pentru o altă perioadă de doi ani. De ce asta? Pentru că vremurile tulburi care vor urma începând de anul viitor, din punct de vedere economic, ne-au făcut pe noi sindicatul să ne gândim la securizarea drepturilor angajaților companiei TAROM și în special ale membrilor de sindicat”, a explicat președintele SUT.
Potrivit lui Narcis Pașcu, la un deficit bugetar de 8%, în următorii doi, chiar trei ani, România va trebui să impună taxe, să ridice „fel de fel de praguri”, ceea ce probabil va duce la creșteri de prețuri.
Și atunci, noi, ca sindicat, ne-am gândit un pic în viitor și am zis așa: ținând cont de faptul că în anul 2024, după restructurarea companiei TAROM din ultimii patru ani, compania fiind pe profit declarat, un profit estimat de 55,6 milioane de euro – profit care poate să fie mai mare, poate să fie mai mic, în funcție de cum se încheie la sfârșitul anului, dar, oricum este primul an în istoria companiei TAROM, de 34 de ani după Revoluție în care TAROM are profit real -, un profit brut estimat destul de consistent, angajații companiei trebuie să beneficieze și ei cumva de stabilitate, mai ales pentru viitor”, a explicat Narcis Pașcu.
Inițial, cererea sindicatului adresată Consiliului de Administrație de a acorda directorului general al companiei TAROM un mandat de negociere a unui nou contract colectiv de muncă pe 24 de luni nu s-a concretizat, a precizat președintele SUT.
Astfel, în prima fază, Consiliul de Administrație nu a fost de acord și i-a dat directorului companiei TAROM doar un mandat de prelungire a actualului contract, pe 12 luni, în același drepturi financiare anterioare, lucru pe care sindicatul nu l-a acceptat și a intervenit în Consiliul de Administrație al companiei TAROM, care a avut loc pe 23 septembrie.
„Am solicitat un Consiliu de Administrație comun – sindicat, management TAROM și Consiliu de Administrație – și am reușit prin argumentele pe care noi le-am adus, argumente care au ținut cont de faptul că TAROM din 2020 este în restructurare. TAROM avea, în 2020, 1.890 de salariați, iar acum, în septembrie 2024, are doar 1.110 salariați. Cu faptul că angajați au suferit în cei patru ani de zile foarte mult, am reușit să-i convingem să ne renegociem mandatul directorului general TAROM și să fie acordat de către Consiliul de Administrație pe o perioadă de doi ani, deci de 24 de luni.
Lucru care s-a întâmplat și am reușit, până la sfârșitul lunii septembrie 2024, să renegociem un contract pe o perioadă de 24 de luni. Ideea este de a securiza drepturile membrilor de sindicat pentru perioada următoare de doi ani. Atât timp cât membri au un contract colectiv de muncă, o umbrelă deasupra capului, angajatorul este obligat să asigure drepturile din contract”, a spus Narcis Pașcu.
Ce beneficii au primit salariații TAROM
Reprezentanții sindicali au obținut o creștere salarială cu rata anuală a inflației, dar și alte sporuri și beneficii care, cumulat, duc la venituri decente pentru angajați, după cum a ținut să sublinieze Narcis Pașcu, în declarația făcută cu ocazia Zilei Mondiale a Muncii Decente.
Am reușit să acordăm, începând cu 1 octombrie, o majorare a salariilor brute a tuturor angajaților TAROM cu rata inflației stabilită de Institutul Național de Statistică la nivelul trimestrului II al anului 2024, luna iulie, în cuantum de 5,3% pentru toți salariați. Deci, practic, toți salariații companiei TAROM beneficiază de la 1 octombrie de rata inflației acordată în cuantum de 5,3%”, a spus Narcis Pașcu.
Un alt succes este mărirea valorii bonurilor de masă acordate salariaților.
„Am reușit creșterea valorii bonurilor de masă de la 35 de lei la 40 de lei, dar și încă o chestie drăguță, o actualizare a acestui acestor bonuri de masă, o actualizare automată, adică atunci când se măresc la nivel național, să intre și automat în mărire fără să mai solicite sindicatul o negociere a acordării acestor bonuri. E un cuantum mic, dar contează, se adună, mai ales când anul viitor probabil va avea alt cuantum”, a detaliat liderul SUT.
Concret, valoarea maximă a unui tichet de masă a crescut din 1 octombrie cu patru bani, ajungând la 40,04 lei.
Mai mult, angajații care lucrează în weekend sau în condiții nocive beneficiază de compensații crescute, în raport cu salariul negociat dintr-o zi normală de lucru sau față de cei care nu sunt supuși unor riscuri suplimentare.
„Am mai mărit un spor pentru munca în zile de sâmbătă și duminică, fiindcă noi, aviatorii, lucrăm non-stop, e programul de foc continuu. Și acel spor care era rușinos de mic în anul 2022, era doar de 0,5%, am reușit să îl mărim la 3%. Nici acum nu sunt nemulțumiți, dar de la 0,5 la 3% e un cuantum destul de mare, e un procent satisfăcător”, a explicat Narcis Pașcu, pentru Gândul.
Și sporul de condiții nocive de muncă, în valoare de 125 de lei, s-a mărit la 250 de lei pentru personalul tehnic, însoțitorii de bord, electricienii din secția de acumulatori, pentru cei din zona de cargo, operatorii DDD, cei care fac dezinsecția la avioane și care lucrează cu fel de fel de substanțe nocive, pentru legătorii manuali, arhivari, agenții de rampă, angajații din escalele Iași, Cluj și Timișoara.
De creșterile salariale vor beneficia toți angajații, inclusiv piloții, însoțitorii de bord, personalul aeronavigant, personalul tehnic, personalul economic, financiar, operațiuni sold.
În toate zonele companiei s-au obținut anumite creșteri, modeste, dar cu care angajații, spunem noi, sindicatul, pot fi mulțumiți că au siguranța locului de muncă în următorii doi ani”, a mai spus Narcis Pașcu.
Liderul sindical se declară mulțumit de rezultatul negocierilor, în contextul în care bugetul de salarii la nivelul companiei TAROM este de 10,88% din total cheltuieli, ceea ce este „anormal” de mic pentru o companie aeriană, dând exemplu AirFrance KLM, unde bugetul de cheltuieli cu salariile reprezintă 34% din totalul cheltuielilor, Lufthansa, cu 27% din total cheltuieli, sau companii din Africa, unde un buget de salarii este de 200% din total cheltuieli.
„Odată ce am reușit să schimbăm mandatul directorului general, nu aveau de ce să fie tensiuni, având pacea socială și un management care a reușit, e adevărat că pe spinarea angajaților, dar a reușit să facă acel profit”, a preciat Narcis Pașcu.
Pentru moment, nu se poate calcula cu cât crește efectiv fondul de salarii odată cu majorările care se aplică din 1 octombrie.
„Acum nu putem să ne dăm seama. Abia la noul buget, acum, în noiembrie, la care și noi ca sindicat vom participa, putem să estimăm, mai ales că o parte dintre cheltuieli sunt date derulate pe anul viitor. Nu putem să ne dăm seama de impact, dar odată ce Consiliul de Administrație și managementul TAROM au fost de acord să semneze un contract colectiv de muncă pe o perioadă de doi ani, o parte din drepturile financiare rostogolindu-se practic pe bugetul de anul viitor, nu este încărcare atât de mare pe bugetul anului 2024. Ceea ce va mai fi de acordat se va duce pe bugetul anului 2025”, a precizat liderul SUT, pentru Gândul.
Ținând cont de faptul că astăzi (7 octombrie – n.r.) este Ziua Mondială a Muncii Decente, în calitate de președintele al Sindicatului Unit TAROM, pot să spun că angajații TAROM, în următorii doi ani, muncesc decent și vor avea venituri decente”, a subliniat Narcis Pașcu.
Liderul sindical al piloților: „Nu au existat până acum devieri de la discuție”
Întrebat dacă piloții au primit prima tranșă, de 500 de euro, din cei 1.500 de euro negociați în plus de fiecare la salariu, liderul sindicatului reprezentativ a dat asigurări că acești vor primi banii promiși. Prima tranșă se acordă începând din octombrie, salariul pe această lună fiind încasat pe 17 noiembrie, din informațiile Gândul.
„Eu, ca președinte al Sindicatului Unit TAROM – unde domnul Panait (liderul SPLR – n.r.) nu a participat, pentru că este din alt sindicat, noi fiind sindicatul reprezentativ care am negociat – garantez că toți piloții au primit acea majorare, de 500 de euro, apoi alta în martie și apoi iunie”, a spus Narcis Pașcu.
Faptul că banii ajung la piloți conform graficului agreat a fost confirmat și de Mihai Panait, pentru Gândul.
Tehnic vorbind, așa cum a fost înțelegerea între noi și companie, ar trebui să intre prima tranșă ulterior acestei discuții. Sunt în trei tranșe, ulterior acestei discuții urmează să intre, dar se respectă întocmai discuția pe care am avut-o atunci, în vară, nu există devieri de la plan. Nu am fost parte la discuțiile contractului colectiv de muncă, la care a participat domnul Narcis Pașcu. Într-adevăr s-a negociat și o parte de acordare la inflație, de 5,3%, care urmează să intre odată și cu măririle pe care le-am discutat strict noi, piloții, asta-vară. Nu au existat până acum devieri de la discuție, totul se desfășoară normal”, a mai spus Mihai Panait.
Structura de conducere a TAROM
TAROM este compania naţională de transporturi aeriene a României, o societate comercială cu capital majoritar de stat, având că obiect principal de activitate transporturi aeriene după grafic, interne şi internaţionale, de călători, bagaje, mărfuri şi poştă, prin curse regulate şi charter.
Consiliul de Administrație al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene a României (TAROM) l-a numit pe Costin Iordache în funcția de director general, la începutul lunii ianuarie, după ce fostul titular, Bogdan Popescu, numit în octombrie 2023, a demisionat în decembrie.
În Consiliul de Administrație al TAROM sunt, din 15 iunie 2024:
- Anca Daniela Boagiu
- Iuliana Cristina Bârcă
- Monica Săsărman
- Iulian Daniel Idolu
- Costin Ionuț Iordache
- Mirel Alexandru Marcu
- Mihăiță Ursu
Capitalul social al companiei TAROM este împărțit astfel:
- 97,2476% din acţiuni sunt deţinute de statul român, reprezentat prin Ministerul Transporturilor;
- 0,0833% din acţiuni sunt deţinute de Societatea de Investiții Financiare „Muntenia” SA;
- 1,2281% din acțiuni sunt deținute de Regia Autonomă „Administrația Româna a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA RA;
- 1,4410% din acțiuni sunt deținute de Compania Națională „Aeroporturi București” SA.
Sursa foto: Agerpres, Gândul/Alexandra Pandrea
CITEȘTE ȘI: