Scăderea TVA la alimente de la 24% la 9% de la 1 iunie va duce, pe termen scurt, la o reducere a prețurilor, iar pe termen mediu și lung prețurile vor crește, sunt de părere analiștii. Marii câștigători ai reducerii TVA la alimente vor fi retailerii, ale căror afaceri ar putea primi un impuls semnificativ, estimat la 15-20%, potrivit unei analize KeysFin.
„Artificiile cu prețuri le-am văzut și în cazul reducerii TVA la pâine, iar rezultatele au fost contradictorii. Unele produse s-au ieftinit, altele nu. Estimăm că același fenomen se va produce și pe 1 iunie. Vom vedea, probabil, pe termen scurt, o scădere de prețuri conjucturală, urmată, pe termen mediu și lung de o scumpire sensibilă, graduală, argumentată de motive de ordin operațional – creșteri de prețuri la utilități, carburanți”, potrivit analiștilor KeysFin.
Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) dădea asigurări, la începutul lunii aprilie, că reducerea TVA la alimente și băuturi nealcoolice la 9%, din 1 iunie, se va regăsi în totalitate în prețurile de la raft.
Norma privind reducerea TVA de la 24% la 9% la alimente și băuturi nealcoolice de la 1 iunie a fost publicată în Monitorul Oficial.
Alimentele la care se va aplica o cotă TVA de 9% sunt: animale și păsări vii, din specii domestice, carne și organe comestibile, pești și crustacee, moluște și alte nevertebrate acvatice, lapte și produse lactate, ouă de păsări, miere naturală, alte produse comestibile de origine animală, plante vii utilizate ca alimente destinate consumului uman sau animal, legume, plante, rădăcini și tuberculi, alimentare, fructe comestibile, coji de citrice sau de pepeni, cafea, ceai, mirodenii, cereale, produse ale industriei morăritului.
Legiuitorul a precizat câteva aspecte când bunurile se vând la pachete cu alte bunuri. Astfel, dacă se vând la pachet două produse, unul alimentar și altul nealimentar, atunci facturarea se va aplica cu cota TVA diferențiată pentru fiecare produs.
De exemplu, la vânzarea unui pachet ce conține un litru de lapte și o cană, vânzătorul facturează cu prețuri distincte ambele produse. În aces caz, se va utiliza cota de 9% pentru lapte și cota de 24% pentru cană.