„În data de 3 martie s-au declanșat la CNADNR procedurile pentru selecția consultantului pentru a realiza studiul de fezabilitate, procedurile urmând să dureze maximum șase luni, cu tot cu eventuale contestații. Pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii Sibiu – Pitești există o sumă de 28 de milioane de euro pusă la dispoziție de Comisia Europeană în alocarea 2007 – 2013. După ce se termină studiul de fezabilitate în 12 luni, urmează procedurile de aprobare a lui, se va începe licitația pentru atribuirea de lucrări care va dura șase luni. Dacă punem șase luni acum, 12 și cu 6, în cel mai bun caz, în 24 de luni se pot începe lucrările pe Sibiu – Pitești”, afirma ministrul Transporturilor pe blogul persoanal într-o postare din 5 martie.
El a arătat la vreamea respectivă că autostrada nu este în concurență cu tronsonul Sibiu – Brașov „pentru bunul și simplul motiv” că Sibiu – Pitești este finanțat din fonduri de coeziune și Sibiu – Brașov este finanțat din fonduri de dezvoltare regională.
Șova adăuga că este primul ministru care a început munca la acest tronson de autostradă, iar reprezentanții PDL de la conducerea Transporturilor, fie că a fost vorba despre Traian Băsescu, Radu Berceanu sau Anca Boagiu, nu au fost în stare să realizeze nici măcar un studiu de fezabilitate serios.
Astfel, miniștrii PDL au propus doar un studiu de fezabilitate în 2008, „făcut de mântuială și ca atare respins de către Comisia Europeană”, arăta Șova.
Într-o nouă postare pe blog, ministrul Transporturilor revine pe acest subiect și oferă ca termen de începere a lucrărilor data de 1 ianuarie 2017, în contextul în care studiul de fezabilitate va dura doi ani, nu un an, așa cum a arătat anterior.
„Licitația pentru studiului de fezabilitate durează maxim șase luni, conform normelor europene, și a debutat deja la începutul acestei luni. Realizarea efectivă a studiului de fezabilitate va dura 24 luni și are alocați 28 milioane de euro de la Comisia Europeană. 24 de luni este o perioadă minimă impusă de către Comisă Europeană, ținând cont de faptul că noile studii de fezabilitate trebuie să conțină studii geologice. După finalizarea studiului de fezabilitate, în maxim șase luni vom licita construirea autostrăzii. Așadar, la 1 ianuarie 2017 vom putea începe efectiv construirea autostrăzii. Acesta este calendarul acestui tronson, cât se poate de important pentru Guvernul Ponta”, afirmă Șova joi, pe blog.
Aproximativ 11.000 de persoane, membri de sindicat de la Automobile Dacia, dar și familii ale acestora, au protestat la începutul lunii martie pe platoul Casei de Cultură a Sindicatelor din Mioveni, una dintre cerințe fiind construirea autostrăzii Pitești – Sibiu.
Președintele Traian Băsescu a declarat în februarie că nefinalizarea Coridorului IV paneuropean va duce la pierderea asamblării de la Pitești, la uzinele Dacia, care deja extinde uzina din Maroc.
„Este sigur că se va pierde asamblarea de la Pitești, la uzinele Dacia, pentru că deja la Tanger sunt capacități de preluare existente. S-a trecut la faza a doua de extindere a capacității uzinei Dacia din Maroc. Acolo pui mașina direct în vapor, este portul la câțiva kilometri de fabrică, nu ca în România, unde Guvernul poate gândi să dea prioritatea la București-Alexandria decât la Pitești-Sibiu”, a afirmat Băsescu.
În replică, premierul Victor Ponta a declarat că afirmația președintelui potrivit căruia nefinalizarea Coridorului IV paneuropean va duce la pierderea asamblării Dacia la Pitești reprezintă o „inconștiență sinistră, o tâmpenie”, adăugând că a fost asigurat chiar de șeful grupului Renault de continuarea investiției.
Reprezentanții grupului francez au anunțat că Renault nu vrea să părăsească România, unde a investit peste 2 miliarde euro, dar evoluția infrastructurii este determinantă pentru proiectele viitoare.
Potrivit strategiei propuse de Guvern pentru construcția de autostrăzi, făcută publică la finalul anului trecut, finalizarea autostrăzii Sibiu – Pitești are ca termen anul 2022.
CNADNR vrea să finalizeze 93,1 kilometri de autostradă în acest an, având la dispoziție un buget de 2,65 miliarde lei, mai mic cu 1,1 miliarde lei față de anul trecut, iar în 2015 estimează că vor fi construiți 194,8 kilometri, bugetul prognozat în acest scop ridicându-se la 3,96 miliarde lei.
Anul trecut, CNADNR a avut un buget de 3,76 miliarde lei pentru autostrăzi și a inaugurat 116 kilometri, respectiv tronsonul Simeria – Orăștie (18 km), trei loturi pe Orăștie-Sibiu (60,5 kilometri) și primul tronson al Lugoj – Deva (27,4 de kilometri, plus un drum de legătură la regim de autostradă de 10,5 km), rețeaua totală de autostrăzi a României însumând în prezent aproape 650 kilometri.