Ministrul delegat Dan Șova, care conduce Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine, o invită pe Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, să vină să caute la camera 58, unde l-a trimis pe el, contractul original semnat în 2003 cu Bechtel pentru construcția Autostrăzii Transilvania.
„Boagiu are umor, sărăcuța. O invit să caute ea în camera 58, să găsească ea contractul original. Îi dăm și cartelă de acces în minister”, a comentat ironic Șova.
Reacția vine după ce Anca Boagiu i-a indicat joi ministrului Dan Șova că poate găsi contractul original semnat cu Bechtel, dat dispărut în acest moment, la Ministerul Transporturilor, etajul 2, camera 58.
„În situația în care Dan Șova este pur și simplu incompetent, am să-l ajut să găsească contractul pe care îl dă pierdut. Conform legii, contractul original se găsește la Serviciul Probleme Speciale, etaj 2, camera 58”, a spus Boagiu. Miercuri seara, ministrul delegat Dan Șova a declarat la Digi24 că desecretizarea contractului dintre CNADNR și Bechtel, aprobat în 2003, nu a fost posibilă pentru că la Ministerul Transporturilor nu a fost găsit contractul original.
„Nu am reușit la Ministerul Transporturilor să se găsească varianta originală a contractului semnat. Desecretizarea se face pe contractul original. Contractul desecretizat publicat în 2006 e cel original din 2003, dar updatat cu actele adiționale din 2005. Nu s-a găsit varianta originală din 2003. […] Anexele au apărut după 2005. Contractul a fost desecretizat în 2006″, a declarat Dan Șova miercuri seara la Digi24.
Ministrul delegat a precizat pentru gândul că deține o copie a contractului original dintre CNADNR și Bechtel din 2003.
„Am pe birou o copie a contractului semnat în 2003. Sunt copii care sunt păstrate de organe abilitate. Nu este originalul. În acest moment continuăm să îl căutăm (…) Corpul de Control a trimis adrese inclusiv la DNA, să întrebe dacă se află acolo contractul original cu Bechtel”, a dezvăluit Șova, care a menționat că originalul este semnat de Mihail Bașulescu, directorul general al CNADNR de la acea vreme și de către un reprezentant al Bechtel, așa cum rezilierea contractului, anunțată în urmă cu câteva luni, a fost semnată de actualul șef al CNADNR, Mircea Pop și de asemenea de oficial al Bechtel.
Întrebat de gândul cum a fost posibilă rezilierea contractului cu Bechtel, în lipsa contractului original, Șova a răspuns că pentru reziliere nu a fost nevoie de original, pentru că autoritățile au avut la dispoziție contractul updatat cu actele adiționale din 2005 și din 2011.
La finele lunii august, Corpul de Control va stabili „fapte și prezumtivi vinovați”
Șova a mai precizat că în prezent Corpul de Control al primului ministru desfășoară o anchetă în ce privește desfășurarea întregului contract dintre statul român și Bechtel. Controlul, care în opinia lui Șova se va termina spre sfârșitul lunii august, va stabili „fapte și prezumtivi vinovați”.
Ministrul delegat Dan Șova a declarat miercuri pentru Mediafax că modificările aduse în 2005 acordului cu americanii de la Bechtel au dus contractul la 10 miliarde de euro, însă o anexă la acordul de modificare din 2006 indică un nivel total de costuri de 2,2 miliarde euro.
Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine (DPIIS) condus de ministrul delegat Dan Șova a anunțat marți că a publicat pe pagina sa de web documentele „declasificate” referitoare la contractul dintre statul român și Bechtel International pentru construirea autostrăzii Brașov-Cluj-Borș.
Pe pagina de internet a DPIIS au fost afișate însă doar acordurile din 2006 și, respectiv 2011, privind modificarea contractului semnat de Guvernul Năstase în 2003, precum și acordul de încetare a contractului, parafat în acest an.
DPIIS nu a publicat contractul inițial, aprobat în 2003 de Guvernul Năstase și nici contractele de consultanță juridică și valoarea acestora.
Ordinul de desecretizare a contractului incheiat de autoritatile romane cu compania americană Bechtel a fost publicat în Monitorul Oficial, iar cele câteva mii de pagini ale documentului ar putea fi publicate pe site-ul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură și Investitii Străine până la sfârșitul lunii iulie, promitea pe 15 iulie ministrul delegat Dan Șova.
Contractul cu Bechtel, companie americană căreia Guvernul Năstase i-a încredințat direct contractul pentru construirea Autostrăzii Transilvania (Brașov-Borș), cu o lungime proiectată de 415 km, avea o valoare de 2,2 miliarde de euro.
Cei 415 km aveau termen de execuție 2012. Pe fondul disputelor politice inițiate de partidele care s-au succedat la guvernare și fără bani alocați de la buget, proiectul a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent au fost executați doar 52 de kilometri.