Prima pagină » Economic » Șova nu mai știe când încep lucrările la Comarnic-Brașov. Despre contractul cu Bechtel: „Îl caută Parchetul de șase luni”

Șova nu mai știe când încep lucrările la Comarnic-Brașov. Despre contractul cu Bechtel: „Îl caută Parchetul de șase luni”

Semnarea contractului pentru autostrada Comarnic-Brașov, anunțată pentru luna aprilie și apoi pentru luna iunie, nu mai are o dată certă, la fel și începerea lucrărilor. Ministrul Transporturilor, Dan Șova, a dat marți un răspuns evaziv.

Ministrul Transporturilor, Dan Șova, a dat marți un răspuns evaziv la întrebarea simplă când va fi semnat contractul și când vor începe lucrările la autostrada Comarnic-Brașov.

” BEI și BERD (care s-au arătat interesate de finanțarea contractului n.n.) trebuie să realizeze evaluarea contractului și să aprobe în board finanțarea. De obicei, o asftel de procedură durează un an. Noi am obținut o scurtare a acestui termen, până în luna iunie”, a declarat marți Dan Șova într-o conferință de presă.

Șova a mai adăugat că, în prezent, există o discuție între CNADNR și instituțiile financiare cu privire la anumite modificări în forma contractului, menționând că acestea au solicitat mai multe riscuri contractuale pe care să și le asume constructorul (asocierea Vinci- Strabag – Aktor) în cazul acestui contract. 

Gândul a scris că, chiar dacă lucrările la Comarnic-Brașov nici măcar nu au demarat, unii dintre primari și-au făcut de pe acum planul cum vor sărbători inaugurarea autostrăzii Comarnic-Brașov. Primarul din Bușteni, Emanoil Savin, visează că „dacă se face autostrada (Comarnic-Brașov) eu o aduc la Madonna!”

Valoarea investiției pentru autostrada Comarnic-Brasov, de 53 de kilometri, este de 1,8 miliarde de euro, potrivit anunțului făcut în ianuarie de Victor Ponta. Premierul estima în ianuarie că în 20 aprilie va fi semnat și contractul cu asocierea câștigătoare a licitației, cu care Guvernul a semnat un memorandum. Potrivit lui Ponta, în jurul acelei date ar trebui inaugurat și șantierul autostrăzii.

Despre contractul original semnat de CNADNR cu Bechtel în 2003: „Îl caută Parchetul de șase luni”

Pe de altă parte, Șova a spus marți, la conferința de presă, până în prezent, contractul original dintre CNADNR și Bechtel, semnat în 2003, pentru Autostrada Transilvania, nu a fost încă găsit.

„Am mai răspuns la această întrebare. Îl caută Parchetul de șase luni. Corpul de Control al Premierului l-a cerut la Bechtel. La ei să întrebați”, a răspuns Șova la întrebarea gândul dacă a fost găsit contractul original încheiat cu Bechtel. 

La sfârșitul lunii iulie anul trecut ministrul Dan Șova a susținut că desecretizarea contractului cu Bechtel, semnat în 2003, nu s-a făcut pentru că nu s-a găsit, la Ministerul Transporturilor, varianta originală, în replică, fostul ministru al Transporturilor Anca Boagiu precizând că documentul se află la Serviciul Probleme Speciale, etajul 2, camera 58.

Anca Boagiu a anunțat, ulterior, că a depus plângere penală la Parchetul ICCJ împotriva ministrului Dan Șova, acuzându-l că ascunde contractul original Bechtel semnat de Adrian Năstase în anul 2003 pentru a-l apăra pe fostul premier. La rândul său, și ministrul Dan Șova a anunțat, anul trecut, că a depus o plângere penală la DNA în cazul pierderii contractului cu Bechtel.

Ce autostrăzi ar putea fi finanțate din acciza suplimentară la carburanți

Pe de altă parte, Șova a abordat în conferința de presă, al solicitarea jurnaliștilor, și subiectul accizei la carburanți. El spune că din acciza suplimentară de 7 eurocenți pe litrul de combustibil care a intrat în vigoare de la 1 aprilie ar putea fi finanțate noi proiecte de autostradă sau ar fi asigurată cofinanțarea pentru noi proiecte cu fonduri europene. El a precizat că proiectele vor fi decise anual de Guvern și Parlament.

„Acciza poate fi folosită și pentru cofinanțare, în ipoteza în care dorim să cofinanțăm mai mult de 15%, sau poate fi folosită și pentru proiecte noi. Ca exemple de autostrăzi care ar putea fi construite din acciză, vă dau la prima strigare de la Borș până la Nădășel (județul Cluj), sunt dacă nu mă înșel, 157 de kilometri. Suplacu de Barcău – Borș este finanțat din bugetul de stat, deci acciza este binevenită, iar de la Suplacu de Barcău la Nădășel sunt 93 de kilometri, tot pe autostrada Transilvania, în afara rețelei europene de transport din păcate, și iarăși se poate finanța din acciză”, a declarat Șova. 

Lotul 3 din autostrada Orăștie-Sibiu va fi gata în noiembrie

Tot marți Șova a anunțat că CNADNR nu va mai rezilia contractul de construcție al lotului al treilea al autostrăzii Orăștie-Sibiu, după ce compania a ajuns la o înțelegere cu constructorul italian Impregilo care și-a asumat finalizarea lucrărilor fără costuri suplimentare, până pe 15 noiembrie anul acesta.

„Pe Orăștie-Sibiu Impregilo avea cereri inacceptabile și atitudini contractuale inacceptabile. Am stabilit că ori se revine în limitele contractuale și se rezolvă alunecările de teren fără costuri suplimentare, în caz contrar să reziliem contractul”, a spus Șova.

CNADNR urmează să încheie un act adițional cu constructorul italian, dar documentul nu va fi făcut public, a precizat ministrul Dan Șova, care a adpugat că până vineri sau cel târziu luni, 7 aprilie, CNADNR va anunța calendarul lucrărilor pentru Lotul 3.

 

Citește și