Pe lista cu autostrăzile care vor fi gata până în 2020, prezentată marți de ministrul Transporturilor Dan Șova, apar autostrada Comarnic-Brașov, cea mai așteptată autostradă, autostrada București-Alexandria, cunoscută și sub denumirea de autostrada lui Dragnea, dar și autostrăzi neîncepute, precum Pitești-Curtea de Argeș-Râmnicu Vâlcea și Bacău-Roman-Ungheni.
Înarmat cu o prezentare în PowerPoint, cuprinzând nu mai puțin de 10 hărți colorate, ministrul Dan Șova a ținut să precizeze că toate autostrăzile prezentate de premierul Victor Ponta în decembrie anul trecut vor fi realizate, primul pas fiind executarea de studii de fezabilitate.
Astfel, Șova a prezentat harta autostrăzilor inaugurate între anii 2012 și 2013, când au fost deschiși circulației 242 kilometri de autostradă, anul trecut fiind finalizați 116 kilometri și contractate lucrări pentru 247 kilometri.
CNADNR va lansa în acest an proceduri de contractare pentru studii de fezabilitate necesare construcției a aproape 1.800 de kilometri de autostradă și va selecta constructorii pentru 375 kilometri.
În acest an vor fi în derulare lucrări pentru 651 de kilometri de autostradă, iar în 2015 vor fi în construcție 1.429 de kilometri, din care proiectele noi vor acoperi 1.186 de kilometri.
Din acciza suplimentară la carburanți, variantele propuse până în prezent sunt autostrăzile Alexandria – Craiova (140 km), Craiova – Calafat (85 km), Târgu Mureș – Târgu Neamț (211 km), Gilău – Suplacu de Barcău (101 km), București – Giurgiu (60 km) și Pașcani – Suceava – Siret (100 km).
România va utiliza pentru construcția de autostrăzi atât bani europeni, cât și fonduri de la buget. Din acciza suplimentară la carburanți, fondurile colectate în acest an pentru construcția de autostrăzi sunt estimate la 2 miliarde lei, urmând ca din 2015 suma să crească la 2,4 miliarde lei, potrivit ministrului Dan Șova.
România deține cea mai mică rețea de autostrăzi pe cap de locuitor din Uniunea Europeană. Doar 2,4 centimetri de autostradă pe cap de locuitor, de trei ori mai puțin decât bulgarii și de opt ori mai puțin decât germanii, potrivit unor calcule prezentate de gândul în vara anului trecut, pe baza datelor Eurostat la acea vreme. Cea mai mare densitate de autostrăzi pe cap de locuitor se înregistrează în Slovenia, cu 37,3 cm pe locuitor, urmată de Spania, cu 31 cm și Cipru – 29,8 cm.