Statul își este dator vândut: Topul companiilor cu cele mai mari restanțe la cele patru bugete publice
Dintre cele zece companii aflate în topul celor mai mari datornici la cele patru bugete publice, patru sunt deținute de stat, reiese dintr-o analiză gândul pe baza celor mai recente date ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).
Companiile de stat, respectiv regiile deținute de administrația publică centrală sau locală, din top 10 datorează aproape 1,2 miliarde de euro la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat (bugetul pensiilor publice), bugetul asigurărilor pentru șomaj și bugetul asigurărilor de sănătate. Această sumă reprezintă 84,1% din totalul datoriilor acumulate de cei mai mari zece contribuabili, la finele anului trecut.
Pe primul loc în clasamentul marilor datornici se află Compania Națională a Huilei (CNH) care a acumulat datorii mai mari de un miliard de euro, peste jumătate dintre acestea fiind la bugetul de pensii, respectiv 578,3 de milioane de euro. Dacă CNH ar plăti aceste restanțe, statul ar putea plăti, timp de o lună, pensiile a 2,9 milioane de persoane, adică pensiile a mai bine de jumătate dintre pensionari, reiese din datele Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice.
Click pe imagine pentru a mări
Sursă: ANAF// Cursul de schimb folosit a fost de 4,4446 lei/euro, cursul mediu al Băncii Naționale a României (BNR) pentru 2014
Datorii semnificative s-au acumulat și la Complexul Energetic Hunedoara (CE Hunedoara). În total, compania datora, la finele anului trecut, peste 62 de milioane de euro către cele patru bugete ale statului.
Regia Autonomă de Transport București (RATB) are datorii de 57,6 milioane de euro. A patra companie de stat din top 10 cei mai mari datornici la buget este Telecomunicații CFR, cu datorii de 22,2 milioane de euro.
Marii contribuabili datorează statului 1,7 miliarde de euro
În total, marii contribuabili datorează bugetului de stat 794,5 milioane de euro, 70% din acești bani reprezentând restanțele companiilor din top zece.
La bugetul asigurărilor sociale de stat, datoriile totale ale marilor contribuabili se ridică la 728,7 milioane de euro, companiile din top 10 „adjudecând” 88,3% din această sumă.
În ceea ce privește datoria față de bugetul asigurărilor pentru șomaj, circa 96,5% din aceasta aparține companiilor din top zece. În total, marii contribuabili datorează 65,3 milioane de euro către acest buget.
În fine, la bugetul asigurărilor de sănătate, datoria totală a marilor contibuabili este de 174,7 milioane de lei, 83% aparținând companiilor din top zece cei mai mari datornici.
Astfel, companiile încadrate de către ANAF în categoria „mari contribuabili” datorează 1,763 miliarde de euro către cele patru bugete publice, bani suficienți pentru a acoperi reducerea cotei TVA cu un punct procentual timp de un an.
Contribuabilii mici și mijlocii aveau, la sfârșitul lui 2014 obligații restante în valoare de 1,783 miliarde de euro, dintre care 1,3 miliarde de euro la bugetul de stat, 353,5 milioane de euro la cel al pensiilor publice, 15,6 milioane de euro la bugetul asigurărilor de șomaj și 114,4 milioane de euro la cel al asigurărilor sociale.
Cum recuperează Guvernul obligațiile restante
O metodă prin care Guvernul „lichidează” aceste datorii este ștergerea lor „din pix”, metodă folosită de mai multe ori în trecut. Din calculele gândul reiese că până în 2012, cele trei companii feroviare de stat, respectiv CFR Marfă, CFR Călători și CFR SA, au fost iertate de datorii în valoare de 1,3 miliarde de euro.
Mai mult, în vara lui 2013, CFR Marfă a preluat o datorie de 124,7 milioane de lei pe care CFR SA o avea față de ANAF. Aceasta a fost ștearsă, fiind astfel stinsă o parte din datoria pe care CFR Marfă o avea față de de CFR SA. Măsura a fost luată în vederea creșterii atractivității la privatizare a CFR Marfă, privatizare care a eșuat ulterior.
Fostul ministru al Finanțelor, Darius Vâlcov, a precizat la audierile din Parlament de la finele anului trecut că executivul va inventaria, până în vara acestui an, cele 248 de companii de stat, urmând ca în iunie să prezinte o listă de propuneri care ar viza fie ștergerea datoriilor acestor companii, fie privatizarea, fie lichidarea lor.
„În primul rând trebuie să vedem cu fiecare minister în parte – care sunt până la urmă acționarii acestor companii – care este propunerea lor. Trebuie să ieșim din această stare de incertitudine. Contez foarte mult pe un management profesionist și cred că acest management trebuie făcut nu numai cu ajutorul ministerului de resport, ci și cu ajutorul Ministerului Finanțelor”, a explicat Vâlcov.