Stocul de spații logistice și industriale va depăși în acest an două milioane mp, jumătate în Capitală
La sfârșitul anului 2014, stocul modern de spații logistice și industriale era de 1,8 milioane de metri pătrați, aproximativ 53% în București (950.000 de metri pătrați).
„Livrările de spații noi au fost anul trecut minime și au fost înregistrate în afara Capitalei. În 2015, livrările de spații noi vor depăși 200.000 de metri pătrați. Cele mai relevante dezvoltări vor fi în București – 80.000 de mp, Timișoara – 82.000 de mp și Ploiești – 22.000 de mp. La finalul lui 2015, stocul de spații logistice și industriale va fi cu 12% mai ridicat față de 2014 și va depăși 2 milioane de metri pătrați, din care 1 milion în București”, se arată într-un comunicat al companiei de consultanță imobiliară.
În București proiectele cu livrare în acest an sunt P3 Logistics Park (extinderea Europolis Park, cu 40.000 de metri pătrați), Log Center Mogoșoaia (Immofinanz, 40.000 de metri pătrați), iar în afara Capitalei, principalele proiecte sunt Timișoara Airport Park (Globalworth, 52.000 metri pătrați), Olympian Park în Timișoara (20.000 metri pătrați), VGP Park Timișoara (10.000 metri pătrați) și Ploiești West Park (22.000 metri pătrați).
Cererea de spații industriale și logistice a fost de 209.000 metri pătrați, cea mai mare valoare înregistrată în ultimii 5 ani și în creștere cu 37% față de 2013.
În București, volumul tranzacțiilor a fost de 71.000 de metri pătrați, reprezentând mai mult de o treime din totalul cererii, în timp ce în Timișoara volumul închirierilor a reprezentat aproximativ 50% din totalul tranzacționat.
Activitatea de pre-închiriere a însumat 95.000 de mp și a fost înregistrată în afara capitalei, preponderent în Timișoara. Mare parte a cererii de spații logistice și industriale a venit din partea companiilor care activează în sectorul producției, în special auto, cu 48% din totalul cererii, urmat de companiile de logistică – 19% și retail – 12%.
„Cererea pentru spații industriale și logistice a crescut considerabil în 2014 și ne așteptăm ca și anul acesta să urmeze același trend. (…) Observăm o efervescență a cererii și un interes dinamic al companiilor din diverse segmente de a se extinde sau de a-și crea noi unități pe teritoriul României”, a declarat Rodica Târcavu, head of industrial department DTZ.
Datorită nivelului redus de livrări, rata spațiilor vacante a urmat un trend descendent, atât în București cât și în țară. La sfârșitul anului 2014, rata medie de neocupare a spațiilor logisitice și industriale din România era de 7%. În București, aceasta se situează în jurul valorii de 8%, în timp ce în orașele regionale este de 5%. Regiuni precum Cluj, Brașov, Oradea sau Pitești nu înregistrează spații vacante la finalul lui 2014.
„Disponibilitatea spațiilor a scăzut considerabil anul trecut și ne așteptăm la o nouă etapă de dezvoltare a pieței spațiilor logistice și industriale în următorii ani (…) dezvoltatorii vor începe să construiască speculativ, mai ales în București, dat fiind opțiunile extrem de limitate de spații compacte de depozitare clasa A cu suprafața de peste 10.000 de mp. Tot pentru anul acesta, ne așteptăm și la tranzacții de terenuri având ca destinație logistica, retailul sau producția”, a adăugat Târcavu.
Nivelul chiriei nu a înregistrat schimbări, pentru spațiile de clasa A cu o suprafață de minimum 5.000 de mp fiind cuprinse în intervalul 3,6-3,9 euro/mp/ lună, iar pentru cele de sub 5.000 de mp, nivelul chiriei este ușor mai ridicat. Pentru spațiile de clasa B, chiriile variază între 2,5 și 3 euro/ mp/ lună. Chiriile nete efective sunt cu 10-20% mai mici, cea mai întâlnită metodă de motivare a chiriașilor fiind oferirea de luni gratuite corelată cu durata contractuală și suprafața închiriată.