Strategia de privatizare a CFR Marfă a fost aprobată de Guvern

Publicat: 14 02. 2013, 11:41
Actualizat: 02 02. 2019, 01:02

Hotărârea de guvern privind privatizarea CFR Marfă a fost aprobată de Guvern, în ședința de miercuri, au declarat agenției MEDIAFAX surse oficiale.

Săptămâna trecută, actul normativ a fost dezbătut de Guvern în primă lectură, fiind așteptat și avizul din partea Consiliului Economic și Social (CES).

CFR Marfă înregistrează în prezent datorii totale de 1,8 miliarde lei, dintre care circa 600 milioane lei la buget și 600 milioane lei către CFR Infrastructură, restul reprezentând penalități de întârziere și restanțe către furnizori privați.

Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a avizat strategia,, solicitând privatizarea cu un investitor strategic și respectarea obligațiilor pe care societatea le are față de MApN, NATO și alte structuri de securitate.

Pentru pregătirea procesului de privatizare vor fi parcurse o serie de etape, respectiv notificarea creditorilor CFR Marfă cu privire la posibilitatea modificării structurii acționariatului, ca urmare a privatizării, și obținerea acordului acestora, obținerea avizelor de mediu pentru privatizare și a certificatelor de obligații bugetare, întocmirea unui dosar de prezentare (inclusiv a proiectului contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni), asigurarea accesului potențialilor investitori la date și informații despre CFR Marfă (inclusiv prin organizare unui Camere de Date) și publicarea ofertei de vânzare a acțiunilor.

Conform strategiei, statul va ceda pachetul majoritar al CFR Marfă prin negociere pe bază de oferte preliminare și neangajante, etapă urmată de licitație cu ofertă în plic, unde garanția de participare va fi echivalentul în lei a 10 milioane euro, reprezentând 17% din valoarea nominală a acțiunilor deținute de stat.

Pe de altă parte, taxa pentru fiecare investitor sau grup de investitori care depune documente de participare este echivalentul în lei a sumei de 20.000 euro.

Singurul criteriu de adjudecare a licitației va fi prețul oferit.

În cazul în care Ministerul Transporturilor nu va putea încheia contractul de privatizare cu investitorul adjudecatar al procedurii de licitație, instituția va putea decide reluarea procesului de privatizare prin aplicarea oricărei metode de transfer a dreptului de proprietate asupra acțiunilor, cu adaptarea corespunzătoare a strategiei, sau prin invitarea la negocieri în ordinea clasamentului de la licitație a următorilor investitori calificați.

Guvernul s-a angajat în ultimele negocieri cu FMI să publice anunțul de privatizare a CFR Marfă în luna martie a acestui an și să semneze contractul de vânzare a unui pachet majoritar de acțiuni până la jumătatea lui mai, tranzacția urmând să fie încheiată atunci când „toate condițiile vor fi îndeplinite”.

„Pentru CFR Marfă, pregătirile sunt avansate în vederea vânzării unui pachet majoritar de acțiuni către un investitor strategic. Vom organiza o licitație publică pentru selectarea căștigătorului și intenționăm să încheiem tranzacția cât mai curând posibil, imediat ce toate condiționalitățile din acordul de vânzare-cumpărare vor fi îndeplinite”, în scrisoarea de intenție convenită de Guvern cu FMI obținută de MEDIAFAX.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat însă recent că ar fi cel mai fericit dacă până în 20 iunie s-ar putea privatiza CFR Marfă, precizând că până la jumătatea lunii mai va avea lista cu cei care și-au exprimat intenția de a participa la privatizare, iar în iunie rămâne desemnarea câștigătorului.