Potrivit rezultatelor studiului extins despre experiența privind munca de acasă (telemuncă) în timpul perioadei de izolare impusă de pandemia de COVID-19, procente importante din cei circa 1.200 de intervievați proveniți din Europa Centrală și de Est (CEE) și din Europa de Sud-Est (SEE) întâmpină probleme în delimitarea clară între activitatea de birou și timpul liber.
Mai exact, conform potrivit rezumatului rezultatelor cercetării „CEE&SEE Working from Home”, transmise Gândul.ro, în comparație cu rutina obișnuită de la birou, 64% dintre participanții la cercetare, angajați ai CBRE, duc lipsa discuțiilor cu colegii și se simt izolați.
Alți 61% dintre aceștia nu reușesc să delimiteze viața profesională de cea personală, având ca rezultat dezechilibrul între cele două.
Circa 55% dintre cei chestionați își doresc să vadă și alte persoane în timp ce lucrează, 51% simt lipsa întâlnirilor fizice, iar 43% consideră că lansările de produse și servicii alături de colegi reprezintă unul dintre cele mai importante aspecte care le lipsesc din viața la birou.
Procentul mediu al celor care lucrează de acasă este de 3,9% din volumul total de angajați, adică circa nouă milioane de persoane, potrivit datelor Eurostat privind țările CEE și SEE, participante la studiu.
Specialiștii sursei citate susțin că țara cu cea mai mare pondere de persoane familiarizate cu telemunca este Austria, cu 9,9% din totalul angajaților.
La polul opus se află state cum sunt Bulgaria și România, unde procentele sunt de 0,5% și 0,8%.
„Deși Austria avea cel mai mare număr de persoane familiarizate cu munca de acasă dinainte de izolarea impusă de COVID-19, este interesant de observat că aproape 80% dintre respondenți au declarat că nu reușesc să stabilească un echilibru între viața profesională și cea personală”.
„În continuare, spațiile de birouri vor fi regândite pentru ca angajații să poată face o separare mai clară a vieții profesionale de cea personală și vor fi reorganizate astfel încât să faciliteze întâlnirile cu colegii și partenerii de afaceri, deoarece aceste două aspecte sunt cele care au lipsit cel mai mult celor chestionați.
„Focusul asupra procedurilor privind telemunca nu se traduce prin reducerea spațiilor din clădirile de birouri”, a precizat Andreas Ridder, Managing Director în cadrul companiei mai sus amintite.
La noi în țară, telemunca nu va fi o opțiune pentru 33% dintre respondenți, deși 38% dintre aceștia își doresc să lucreze de acasă cel puțin o dată pe săptămână, conform rezultatelor studiului.
Potrivit datelor oficiale, România deține cel mai scăzut procentaj privind telemunca, sub 1%.
Faptul că doar aproximativ 7% dintre cei chestionați nu sunt de acord să lucreze de acasă mai mult ar putea spori gradul de atractivitate și de eficiență a spațiilor de birouri pentru angajați.
„Posibilitatea ca mai mulți angajați să lucreze de acasă ar putea determina companiile să regândească spațiile de birouri pentru a le face mai atractive și mai eficiente prin îmbinarea de noi concepte, cum ar fi utilizarea alternativă a birourilor, în funcție de activitățile din ziua respectivă, renunțând la procedurile existente înainte de izolare.
Prin urmare, pentru următoarele 12 până la 24 de luni, cererea pentru reconfigurările de spații de birouri ar putea crește, având în vedere noua legislație și prezența fizică la birou”, a conchis Răzvan Iorgu, Managing Director al filialei din România a CBRE.
Potrivit precizărilor reprezentanților sursei citate, modul de lucru se va schimba cu siguranță.
Spațiile de birouri vor fi regândite, iar companiile vor introduce noi proceduri, susțin aceștia.
Chiar dacă procentul de angajați care lucrează de acasă va crește, faptul că oamenii sunt ființe sociale îi determină să aibă nevoie de interacțiune fizică, precum și de un echilibru între viața profesională și cea personală, după cum arată rezultatele cercetării.
Studiul a fost desfășurat în mai multe țări din CEE și SEE timp de aproximativ o lună, în perioada de izolare socială, pe un eșantion format din 1.200 de angajați ai companiei.
Din totalul celor chestionați, 49% au lucrat ocazional de acasă, în timp ce 90% dintre aceștia au considerat conexiunea wi-fi și laptopul ca fiind cele mai importante instrumente de lucru pentru activitatea de acasă.
La finalul studiului, toți participanții au primit evaluarea Rookie (Începător) sau Superstar (Avansat) în telemuncă.
Grupul CBRE, Inc. (NYSE: CBRE), Fortune 500 și S&P 500 cu sediul central în Los Angeles este cea mai mare companie de servicii comerciale și investiții în real-estate din lume, pe baza veniturilor din 2019.
Sursă foto: Pixabay/caracter ilustrativ