Studiu: Cinci din 10 români încep cumpărăturile cu o lună înainte de Sărbătorile de iarnă. Topul produselor de pe lista de cadouri
Două treimi din români se declară precauți și și-au planificat sărbătorile doar cu familia restrânsă, iar pentru cadouri, bugetul mediu al unui român pentru cest an este de aproaximativ 460 de lei, arată cel mai recent studiu al companiei de cercerare de piață iSense Solutions.
Cei mai mulți români din mediul urban (88%) își vor petrece sărbătorile de iarnă acasă, fie ca e vorba de familia restrânsă, familia extinsă sau acasă la prieteni. Românii sunt în continuare precauți din cauza pandemiei de COVID-19, astfel 66% își vor petrece sărbătorile doar cu familia restrânsă.
Conform cercetării iSense Solutions, doar 5% dintre persoane au declarat că își vor petrece sărbătorile într-un alt loc diferit de reședință (4% la munte în țară și 1% în străinătate), în timp ce 6% aleg să-și împartă sărbătorile în mai multe locuri.
Bugete pentru masa de Crăciun și cadouri
În mod previzibil, în topul categoriilor de produse pe care românii le vor cumpăra pentru sărbătorile de iarnă se află mâncarea/ alimentele de bază (97%), produse urmate de cadouri (87%), apoi cosmeticele/ produsele de igienă personală (81%), articolele pentru gospodărie cum ar fi soluții de curățare, detergenți etc. (80%) și băuturile alcoolice/ răcoritoare (77%).
Rezultatul cercetării arată că bugetul mediu alocat pentru aceste cumpărături este de 478 lei pentru mâncare/ alimente de bază, 464 de lei pentru cadouri, 170 de lei pentru cosmetice, 151 de lei pentru articole pentru gospodărie și 167 de lei pentru băuturi.
În medie, românii din mediul urban alocă pentru toate cheltuielile din perioada sărbătorilor suma de 2.321 lei. Cercetarea nu include date despre obiceiurile de consum ale românilor din rural.
Mai mult, jumătate dintre românii din mediul urban vor achiziționa anul acesta și decorațiuni (51%) și vor scoate din buzunar în medie 136 le, sau vor avea diverse cheltuieli pentru distracție/ relaxare (49%), care vor costa în medie 413 lei.
Întrebați de unde vor face cumpărăturile pentru masa de sărbători, în topul preferințelor românilor din mediul urban se află marile lanțuri de supermarketuri, dar 18% declară că merg la piață, în timp ce 16% preferă magazinele mici de cartier. Categoria de consumatori cu vârte de la 46-65 ani cumpără semnificativ mai mult de la producătorii locali sau piață (22%, respectiv 23%).
Studiul arată că, dacă pentru masa de sărbători românii utilizatori de Internet declară că preferă supermarketurile, pentru achiziționarea cadourilor, online-ul este prima opțiune, urmată de supermarketuri și mall-uri.
Femeile, mai atente cu organizarea
Majoritatea românilor din mediul urban (83%) declară că va cumpăra cadouri pentru membrii familiei. O treime (34%) declară că vor achiziționa cadouri și pentru prieteni. Dorința de a oferi cadouri prietenilor este mai mare în rândul tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18-24 ani (60%) și în rândul categoriei de vârstă 46-65 ani (62%).
Mai mult, în chestionar au fost menționate și cadourile luate colegilor de muncă (Secret Santa). Conform informațiilor extrase din Comunitatea online iSense Solutions Modern Consumers, această nouă tradiție, mai degrabă corporatistă, este percepută ca având și avantaje (cunoașterea colegilor, prilej de socializare, relaxare și ieșire din rutina zilnică), dar și dezavantaje (nu cunoști persoana aleasă, cadourile nu sunt potrivite, colegi nemulțumiți, bugete depășite).
Aproape jumătate dintre românii din mediul urban (47%) au început să achiziționeze cadouri cu patru săptămâni înainte de sărbători, iar procentul este mai mare în rândul femeilor (53% vs 42% în rândul bărbaților). Astfel, nu e de mirare că femeile se dovedesc a fi mai atente la organizarea și planificarea achizițiilor de cadouri pentru sărbători.
Topul cadourilor
Cele mai populare cadouri ce vor fi oferite în acest an sunt produsele cosmetice și îmbrăcămintea/ încălțămintea (fiecare cu un procent de 47%), urmate de produse pentru casă – decorațiuni, seturi cadou (36%), cărți (33%), bani (19%), bijuterii (18%) și băuturi alcoolice (18%), arată studiul iSense.
„De Crăciun, fi mai bun” este un slogan pe care și-l asumă mulțu românie astfel că 51% dintre respondenții din mediul ur ban afirmă că fac gesturi caritabile, donând pachete din gospodăria proprie (26%), sau alocând un budget pentru astfel de acțiuni. 70 de lei este suma medie pe care aceștia o alocă pentru astfel de gesturi umanitare.
În ceea ce privește respectarea tradițiilor specifice sărbătorilor de iarnă, 83% dintre românii din mediul urban își împodobesc bradul, 75% gătesc preparate tradiționale (cozonaci, turtă dulce, piftie, preparate din porc etc), iar 41% colindă. 32% afirmă că merg la biserică cu ocazia sărbătorilor, 25% merg cu sorcova, 23% cu plugușorul, iar 7% nu respectă niciuna dintre tradițiile de sărbători.
Datele provin din două studii, un studiu cantitativ și un studiu calitativ. Studiul cantitativ, desfășurat în perioada 24 – 29 noiembrie a cuprins 510 interviuri online și este reprezentativ pentru intervalul de vârstă 18 – 65 de ani din mediul urban, grad de eroare +/- 4.34%, la un nivel de încredere de 95%.
Informatiile calitative au fost extrase din comunitatea online iSense Solutions Modern Consumers, care cuprinde 50 de respondenți activi, cu vârste cuprinse între 18 – 55 ani si a fost desfasurat in perioada 29 noiembrie – 4 decembrie.