Prima pagină » Economic » SUA alocă 20% DIN PIB pentru Sănătate, dar efectele nu se văd. Cine înghite cea mai mare parte a banilor

SUA alocă 20% DIN PIB pentru Sănătate, dar efectele nu se văd. Cine înghite cea mai mare parte a banilor

SUA alocă 20% DIN PIB pentru Sănătate, dar efectele nu se văd. Cine înghite cea mai mare parte a banilor
Costurile tot mai mari ale produselor și serviciilor medicale înghit cei 20% din PIB alocați pentru Sănătate de SUA. Vezi de ce piața medicală e tot mai opacă și se opune schimbării

Statele Unite alocă în domeniul sănătății, pentru fiecare cetățean, fonduri mai mari decât orice altă națiune dezvoltată, apropiindu-se de nivelul de 20% din PIB, comentează publicația The Wall Street Journal, enumerând, printre cauze, afacerile cu asigurări și împărțirea domeniilor economice.

„Statele Unite alocă pentru sănătate, raportat la cap de locuitor, fonduri mai mari decât orice altă națiune dezvoltată. În curând, cheltuielile pentru sănătate se vor apropia de 20% din PIB – un procent semnificativ mai mare decât cel din principalele națiuni din cadrul Organizației pentru Cooperare Economică și Dezvoltare. Ce contribuie la creșterea prețurilor atât de mult? (…) Americanii nu cumpără servicii medicale mai mult decât cetățenii altor țări. Dar serviciile pe care le cumpără sunt din ce în ce mai scumpe. Printre cauze se numără faptul că puțini oameni din sistemul de sănătate – clienți, medici și firme de asigurări – cunosc costurile produselor și serviciilor pe care le cumpără sau le vând. Furnizorii, producătorii și intermediarii sunt activi pe o piață opacă, își pot ascunde rolurile și proporțiile de venituri obținute. Fuziunile de pe piață conferă participanților mai multă influență în majorarea cuantumului încasat”, comentează editorialistul Joseph Walker într-un articol publicat în cotidianul The Wall Street Journal sub titlul „De ce au americanii cheltuieli atât de mari pe servicii medicale / Prețurile sunt ascunse în spatele contractelor de asigurare, consolidarea pozițiilor pe piață ale spitalelor contribuie la creșterea tarifelor, iar sectorul medical constituie un factor puternic pentru creșterea economică”.

„În pofida tarifelor mai mari pentru servicii medicale, Statele Unite au o situație mai proastă decât restul țărilor Organizației pentru Cooperare Economică și Dezvoltare la nivelul principalelor măsuri medicale. Ritmul îmbunătățirii serviciilor în alte țări avansate a fost mai rapid decât în Statele Unite începând din anii 1970. (…) Prețurile multor medicamente sunt ascunse deoarece managerii din domeniul farmaceutic negociază cu producătorii – prin administrarea subvențiilor pentru angajatori și asigurați – reduceri confidențiale”, subliniază WSJ.

Din punctul de vedere al criteriului speranței de viață, Statele Unite se situează sub media țărilor Organizației pentru Cooperare Economică și Dezvoltare, la fel și la capitolele mortalității generate de cancer și mortalității infantile, conform graficelor prezentate de WSJ. Tarifele pentru servicii medicale au început să crească semnificativ mai mult decât inflația de la jumătatea anilor 1960. Prețurile, nu serviciile medicale, au fost factorul pentru creșterea cheltuielilor în domeniul sănătății comparativ cu alte țări, afirmă economiști citați de WSJ.

Unul dintre factorii care contribuie la majorarea tarifelor pentru servicii medicale este consolidarea pe piață a pozițiilor spitalelor, care apoi negociază prețuri mai mari cu firmele de asigurări de sănătate.

În plus, piața serviciilor medicale a devenit o parte importantă a economiei SUA, generând zone care opun rezistență la schimbarea modului de funcționare a sistemului. În decembrie 2017, industria medicală a depășit sectorul de retail, devenind ramura cu cei mai mulți angajați. Numărul locurilor de muncă în domeniul medical l-a depășit pe cel din zonele de producție în anul 2008.

Veniturile obținute de companiile de servicii medicale au reprezentat aproape 16% din totalul veniturilor firmelor incluse în indicele bursier S&P 500, comparativ cu valoarea de 4%, care se înregistra în 1984. Față de anul 1998, companiile medicale au dublat cheltuielile pentru activități de lobby și au o pondere mai mare în sectorul activităților generale de promovare.

 

Citește și