Supermarketurile și strategiile lor ASCUNSE care ne pot influența comportamentul de cumpărare. 6 sfaturi pentru a evita risipa de bani

Publicat: 17 11. 2024, 11:42
Actualizat: 17 11. 2024, 12:16
Sursa Foto: Shutterstock

De la sistemele de loialitate până la modul în care sunt aranjate rafturile, supermarketurile folosesc tactici subtile pentru a ne determina să petrecem mai mult timp în magazin, să cumpărăm mai mult decât intenționam și să revenim cât mai des.

Iată câteva metode de EDUCAȚIE FINANCIARĂ prin care aceste strategii funcționează – și cum le putem contracara.

Luați cu voi doar numerar, pentru a limita cheltuielile neplanificate

1. Un „haos” bine planificat

Supermarketurile își propun să vă plimbați prin toate zonele magazinului. De ce? Simplu: șansele cresc să adăugați în coș produse pe care nu intenționați să le cumpărați. De aceea, articolele esențiale sunt răspândite strategic, astfel încât să parcurgeți întregul spațiu.

Cum să evitați:

  • Faceți o listă clară înainte de a pleca la cumpărături și respectați-o cu strictețe.
  • Luați cu voi doar numerar, pentru a limita cheltuielile neplanificate.
  • Dacă nu găsiți ceva, întrebați un angajat, în loc să continuați căutările pe cont propriu.

Faceți o listă clară înainte de a pleca la cumpărături și respectați-o cu strictețe

2. Dimensiunea căruciorului – un factor psihologic

Un cărucior mai mare înseamnă, de multe ori, și dorința de a-l umple. Aceasta este o strategie psihologică menită să crească valoarea cumpărăturilor.

Cum să evitați:

  • Optați pentru un coș mai mic sau folosiți o sacoșă reutilizabilă adusă de acasă.
  • Dacă folosiți aceeași sacoșă de fiecare dată, e mai probabil să cumpărați cantități similare de produse.

Optați pentru un coș mai mic sau folosiți o sacoșă reutilizabilă adusă de acasă pentru a evita cumpăratul impulsiv.

3. Produsele poziționate la nivelul ochilor

Articolele cele mai profitabile sunt plasate strategic la nivelul ochilor, acolo unde șansele să le observați și să le alegeți sunt cele mai mari. Pentru anumite categorii de clienți, cum ar fi vârstnicii, această poziționare devine și mai eficientă, din cauza dificultății de a verifica rafturile inferioare.

Cum să evitați:

  • Acordați atenție rafturilor de jos sau de sus, unde se află adesea produsele mai accesibile ca preț.

Articolele cele mai profitabile sunt plasate strategic la nivelul ochilor. Sunt ușor de observat și cu ambalaje atrăgătoare

 

4. Rearanjarea frecventă a magazinului pentru a vă dezorienta 

Schimbarea periodică a aranjamentului rafturilor are un scop precis: să vă dezorienteze suficient încât să parcurgeți mai multe zone în căutarea produselor necesare.

Cum să reacționați:

  • Întrebați personalul magazinului despre locul unde se află produsele, pentru a economisi timp și energie.

Schimbarea periodică a aranjamentului rafturilor are un scop precis: să vă dezorienteze suficient

5. Dulciuri și jucării în zona caselor de marcat

Aceasta este una dintre cele mai evidente tactici, care vizează părinții ocupați și copiii mai puțin capabili să reziste tentației. În timp ce părinții sunt presați de timp, copiii cer insistent dulciuri sau jucării, ceea ce duce deseori la achiziții impulsive.

Copiii încep să strige:

„-Vreau păpușa aia!”

„-Vreau figurina aia de supererou!”

„-Vreau mașinuța aia!”

„-Vreau înghețată!”

„-Vreau Pizza!”

Și încep să te tragă de mână și unii chiar ajung să plângă sau să țipe dacă primesc un refuz.

Mersul la cumpărături cu copilul poate fi un adevărat test pentru aptitudinile tale de părinte.

Cum să evitați:

  • Discutați din timp cu copiii despre ce produse vor primi sau nu.
  • Evitați zonele cu risc, dacă este posibil, sau folosiți casele de marcat rapide fără produse adiționale.
  • Copiii trebuie să învețe valoarea banilor de la 5-6 ani. Trebuie să conștientizeze că „nimic nu este gratis”, iar în zilele obișnuite,  „bugetul familiei este limitat” pentru „strictul necesar”. Până la urmă,  nu în fiecare zi este Crăciunul sau ziua aniversară.
  • Evitați să-i momiți și nu cedați șantajului – „Îți cumpăr jucăria dacă ești cuminte și taci” nu este deloc un îndemn indicat de medicii psihologi pentru a le cumpăra „tăcerea”. Nu le oferiți o educație aleasă dacă le promiteți o răsplată la schimb pentru fiecare faptă bună sau pentru că stau potoliți o oră. Nu-i amenințați nici cu pedeapsa („te las aici, singur, în supermarket, dacă mai zbieri, eu am plecat”, „data viitoare, nu te mai iau la supermarket”, „nu mai ai voie la calculator pentru o săptămână”, „nu-ți mai cumpăr nicio jucărie”, „Moș Crăciun nu mai vine dacă nu te potolești” etc.) , nu-i amenințați cu abandonul, sub nicio formă nu-i loviți, dar le puteți aduce la cunoștință că au o reputație socială și „se pot face de râs dacă continuă să zbiere pentru o jucărie, iar ceilalți oameni și copii vor avea o părere urâtă despre ei” („uite, băiețelul se uită urât la tine, ce zic oamenii despre tine?”, „nu se mai joacă nimeni cu tine dacă continui așa”).
  • Puteți să le distrageți atenția vorbindu-le despre necesitatea și beneficiile produselor pe care intenționați să le cumpărați,  să le spuneți o poveste despre cum fructele și legumele le apără organismul sau despre cum pasta de dinți salvează „dințișorii de cariile cele rele”.

Copiii cer insistent dulciuri sau jucării, ceea ce duce deseori la achiziții impulsive. Stabiliți cu ei din timp ce veți cumpăra!

6. Fără ferestre – timpul dispare

Supermarketurile nu au ferestre care să dea spre exterior, iar acest detaliu aparent minor contribuie la pierderea noțiunii timpului. Fără să vedeți cum se schimbă lumina zilei, este mai ușor să rămâneți mai mult în magazin.

Cum să contracarați:

  • Verificați periodic ora pe telefon sau setați un timp maxim pentru cumpărături.
  • Planificați-vă din timp o întâlnire romantică, o sarcină importantă (ora de aspirat casa, spălatul mașinii, spălatul rufelor) sau un eveniment (mers la cinema, la club, la sală, la restaurant) stabilit imediat după cumpărături. Fiind cu gândul la respectarea programului, veți cumpăra doar strictul necesar și veți avea noțiunea timpului.

Verificați periodic ora pe telefon

Supermarketurile sunt experte în a crea o experiență de cumpărare care să maximizeze vânzările. Cu puțină planificare și atenție, vă puteți proteja de aceste tactici și puteți face cumpărături mai eficiente și mai calculate, potrivit Știri pe Surse.

 

 


Sursa Foto: Shutterstock 

Citește și:  S-a deschis primul magazin fără case de marcat și self-checkout din România. Clienții trebuie doar să scaneze codul QR, să ia produsele și să plece