Surpriza de la pompă: cu ce preț iei azi UN LITRU DE BENZINĂ în România și în alte 20 de țări din Europa
Prețurile la carburanți au scăzut ca urmare a prăbușirii cotațiior la petrol pe bursele internaționale. În România, litrul de benzină a scăzut și sub cinci lei la câteva pompe din țară.
Chiar și așa, românii nu au motive să aștepte ieftiniri și alte produse. O spun transportatorii și reprezentanții patronatelor din industria alimentară contactați de gândul.
Cum au evoluat prețul barilului de petrol și cel al benzinei
Prețul barilului de petrol s-a prăbușit în ultimele luni. Dacă în iunie, un baril de Brent se tranzacționa cu 115 dolari, marți, cotația era de 47 de dolari, potrivit AP.
Prețul unui litru de benzină a scăzut în ultimul an, la pompă, cu 5,9%, reiese din datele Comsiei Europene. Astfel, dacă pe 5 ianaurie 2015, un litru de Euro-super 95 se putea cumpăra, în medie, cu 5,109 lei, pe 16 decembrie 2013 același sortiment costa 5,432 lei pe litru.
Prețul mediu al unui litru de carburant marți, 13 ianuarie, în statele membre UE
Sursă: Comisia Europeană
Transportatori: Tarifele sunt cu 40% mai mici decât în Europa
Transportatorii spun că nu intenționează să scadă tarifele, în contextul în care acestea au cunoscut puține majorări într-o perioadă în care costurile lor operaționale erau din ce în ce mai mari.
„Din 2009 și până în prezent creșterile de tarife la transportul național și internațional de mărfuri și de persoane sunt nesemnificative, insignifiante în raport cu creșterea costurilor operaționale cauzată de evoluția pieței carburanților”, a explicat Augustin Hagiu, consultant în transporturi, pentru gândul.
Mai mult, în opinia sa s-ar justifica o creștere a acestor tarife având în vedere contextul european.
„În România, acestea (tarifele, n.r.) sunt cu 40% sub media țărilor europene, în contextul unor costuri operaționale mai mari. Motorina este mai scumpă în România decât în alte țări”, a spus el.
Hagiu a punctat că tariful ar putea scădea acolo unde transportatorii au negociat în contracte, în special în cele cu multinaționalele, clauze de ajustare în fucție de carburanți, inflație și salariul minim pe economie.
În ceea ce privește supraacciza de șapte eurocenți pe litru de carburant introdusă de Guvern în primăvara anului trecut, Hagiu a precizat că transportatori au început să primească înapoi cei patru eurocenți pe litru promiși de executiv.
„Procesul s-a derulat foarte greu. Primele sume au fost plătite în decembrie anul trecut. Autoritatea Rutieră Română a propus o variantă simplificată a raportării, să fie una electronică. Noi îi sprijinim în acest sens”, a spus consultantul.
Patronat industria alimentară: Combustibilul, energia și apa înseamnă doar 6% din prețul mărfurilor
Dragoș Frumosu, președintele Federației Sindicatelor din Industria Alimentară (FSIA), spune că nu se așteaptă la reduceri de prețuri.
„Din punctul meu de vedere, sigur nu. Este greu să vorbim despre reduceri de prețuri deoarece influența prețului la carburanți este la comercianți. Producătorul din industria alimentară plătește transportul la materie primă. Cel care adaugă direct în procentul cheltuielilor combustibilul este comerciantul”, a declarat Frumosu pentru gândul.
El a precizat totodată că aceste costuri reprezintă cel mult 6% din prețul mărfurilor, prin urmare, influența ar fi foarte scăzută.
„Tot ce înseamnă combustibil, energie, apă reprezintă până la 6% din prețul mărfurilor. Este greu de crezut – o scădere de 10-15% la litrul de carburant înseamnă foarte puțin în prețul unui produs alimentar”, a arătat el.
Marii și micii comercianți spun că și-ar dori să opereze ieftiniri
Marii și micii comercianți din România spun că ar fi de acord cu o reducere a prețurilor la raft, însă decizia nu poate fi luată fără un sprijin din partea furnizorilor și a transportatorilor.
„Sperăm din suflet (să vedem reduceri de preț, n..r) dacă furnizorii și transportatorii vor face corecțiile corespunzătoare să găsim aceste reduceri”, a precizat pentru gândul Delia Nica, purtător de cuvânt al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR).
Producătorii mici și mijlocii susțin la rândul lor o ieftinire de preț.
„Vom încerca să reducă prețurile, în condițiile în care și furnizorii vor face acest lucru. Micii comercianți nu sunt atât de în atenția furnizorilor precum super și hypermarketurile care cumpără un volum mai mare de marfă”, a precizat pentru gândul Cora Muntea, secretar executiv al Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR).