Anexa 1 la proiectul de modificare a indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții Autostrada Sibiu-Pitești, postată pe site-ul Ministerului Transporturilor, prevede o valoare totală a proiectului de 15,06 miliarde de lei, echivalentul a 3,34 miliarde de lei la cursul oficial de 4,5241 lei/euro, prevăzut în același document.
Potrivit Master Planului General de Transport, adoptat prin HG 666/2016 în toamna trecută, Autostrada Sibiu-Pitești necesita investiții de 1,6-1,8 miliarde de euro, fără TVA, adică peste 2 miliarde cu taxa inclusă, și urma să fie finanțată din fonduri europene în proporție de 75%.
Față de varianta inițială, lungimea autostrăzii ar urma să fie de 123 de kilometri, cu șapte kilometri în plus.
Autostrada Pitești-Sibiu va avea 10 noduri rutiere, la Sibiu, Curtea de Argeș și Băiculești, 25 de poduri, pasaje și viaducte și 6 tuneluri.
Preșul unui kilometru de autostradă este estimat la 27,1 de milioane de euro, cel mai scump din România. Spre comparație, potrivit Master Planului de Transport, un kilometru pe ruta Comarnic-Brașov ar urma să coste 15 milioane de euro.
Prețul per kilometru este chiar mai mare decât cel plătit americanilor de la Bechtel, care au încasat pentru fiecare dintre cei 54 de kilometri construiți câte 23 de milioane de euro, contractul fiind considerat cel mai păgubos din istoria post-decembristă a României.
CITESTE AICI TOATE MODIFICĂRILE PROPUSE
CITEȘTE AICI DETALIAT COSTURILE
„Față de studiul de fezabilitate realizat în anul 2008 s-au efectuat o serie de revizuri, pricipalele constând în reinvestigarea terenului și studierea mai multor variante de coridoare posibile de traseu cât mai optime având în vedere constrângerile zonei atât din punct de vedere topografic, geografic, geotehnic, hidrografic, a declarării unor noi situri protejate natural și cultural, cât și a dezvoltărilor socio-economice și a creșterii considerabile a traficului, atât cel de mărfuri cât și cel turistic și de pasageri”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului normativ.
Potrivit inițiatorilor, „a fost necesară și alinierea proiectului la cerințele noilor norme și normative revizuite/actualizate atât cele naționale cât și cele europene, exemplificând: studiile getehnice s-au realizat în mod detaliat în conformitate cu noile prevederi ale normativului NP 074/2014 față de NP 074/2007, calculele specifice structurilor s-au realizat în concordanță noul normativ P100-1 /2013 față de P100/2006, în concordanță cu normele de calcul Eurocod față de calculele anterioare pentru clasa de încărcare E, studiul de trafic s-a efectuat în corelare cu rezultatele recensământului 2015 față de cel din 2005, precum și adaptarea la noile norme privind siguranța rutieră, iluminatul structurilor, nodurilor rutiere, ITS, legislația de mediu”, se mai arată în document.