Sursă de bani pentru traficul de droguri, arme, persoane și chiar activități teroriste, depistată în România

Publicat: 15 07. 2020, 10:36
Actualizat: 15 07. 2020, 10:44
Sursă foto: Pixabay / caracter ilustrativ

Date ale Interpol, disponibile pe website-ul www.stopcontrabanda.ro, arată că traficul ilicit de țigări este un catalizator pentru traficul de droguri, arme, persoane și chiar activități teroriste, în condițiile în care țara noastră are cel mai ridicat nivel al contrabandei cu astfel de produse din Europa de Est.

„România are 2.000 de km de graniță cu țări non-UE, în care prețul tutunului poate fi de până la șase ori mai mic. Traficul ilicit de țigări prejudiciază anual statul român cu aproximativ trei miliarde de lei.

Fiecare container de țigări ilegale înseamnă un milion de euro profit pentru rețelele de contrabandă. Date ale Interpol arată că traficul ilicit de țigări este un catalizator pentru traficul de droguri, arme, persoane și chiar activități teroriste”, scriu cei de la www.stopcontrabanda.ro, primul centralizator care oferă în timp real situația capturilor de țigarete din România dezvoltat la inițiativa British American Tobacco.

La noi în țară, susțin experții sursei citate, piața neagră a țigaretelor s-a diminuat anul trecut, pentru prima oară în șase ani, sub nivelul de 14%, ceea ce a însemnat venituri bugetare mai mari din taxarea țigaretelor.

Chiar și așa, traficul cu țigări prejudiciază anual statul român cu peste 650 milioane de euro, sumă care ar putea contribui decisiv la dezvoltarea unor sectoare deficitare la nivel național.

Capturile de țigarete în 2019, mai puțini bani pentru traficul de droguri, arme, persoane și chiar activități teroriste

Anul trecut, lupta autorităților române cu traficul ilicit de țigarete s-a concretizat în capturi totale care se ridică la peste 78 de milioane de lei.

În 2019, țara noastră a pierdut aproximativ trei miliarde de lei din cauza contrabandei cu țigări, bani pe care ar putea fi investiți în consolidarea capacității de control a forțelor de ordine, prin achiziționarea a 250 de scanere care să ajute la depistarea bunurilor contrafăcute.

„Anul trecut, autoritățile au depus eforturi susținute împotriva contrabandiștilor și astfel România a reușit să aducă piața neagră sub nivelul de 14%, pentru prima oară după mulți ani. Totuși, statul continuă să piardă anual aproximativ 3 miliarde de lei doar din traficul ilicit cu țigarete”.

„Dacă acești bani ar fi încasați sub formă de taxe și impozite la buget, ei ar putea fi de un real ajutor în domenii cheie precum securizarea frontierelor sau construcția de autostrăzi.

„De asemenea, ar putea fi un ajutor real pentru zonele cele mai afectate de contrabandă, acolo unde banii ar putea fi transferați în dezvoltarea locală astfel încât cetățenii să nu mai fie tentați să se implice în acțiuni de acest gen”, a declarat Ileana Dumitru, Director Juridic și Relații Publice în cadrul British American Tobacco.

Ce s-ar putea face cu trei miliarde de lei noi

Traficul cu țigări de contrabandă creează probleme deosebite în special la frontierele de țară, cea mai afectată fiind frontiera de Nord (județele Maramureș, Suceava, Satu Mare), acolo unde actele de infracționalitate sunt la un nivel ridicat din cauza sărăciei.

În acest context, specialiștii susțin că suma pierdută din contrabandă ar putea fi investită în revitalizarea turismului din zonă, astfel încât să se creeze locuri noi de muncă, iar populația să nu mai fie tentată să se implice în acțiuni de contrabandă.

În altă ordine de idei, cu banii pierduți din cauza contrabandei, România ar putea realiza modernizarea infrastructurii de drumuri și căi ferate sau chiar construcția de autostrăzi. Spre exemplu, cele trei miliarde de lei sunt suficiente pentru a moderniza 1.000 km de drum național sau pentru a construi 111 km de autostradă.

De altfel, o călătorie de la Cluj-Napoca la Oradea ar dura o oră, în loc de trei ore și jumătate cât durează acum, dacă cele trei miliarde de lei pierdute în 2019 de stat din contrabanda cu țigări ar fi redirecționate către modernizarea căilor ferate pentru a crește viteza de deplasare a trenurilor la 160 km/h pe cei 152 km de cale ferată dintre cele două orașe.