Conducerea operatorului național de transporturi aeriene, TAROM, a detaliat contextul deciziei de a vinde sloturile de pe aeroportul londonez Heathrow, una dintre componentele planului de restructurare a companiei, pentru care a primit recent un ajutor de stat, după aprobarea Comisiei Europene.
TAROM continuă implementarea planului de restructurare, iar unul dintre obiective este și vânzarea sloturilor de pe aeroportul Heathrow, Londra, către Qatar Airways, a anunțat conducerea companiei naționale marți, în cadrul unei informări de presă.
Potrivit operatorului, această tranzacție strategică, programată să se finalizeze la data de 26 octombrie 2024, reprezintă o măsură necesară pentru asigurarea sustenabilității economice a companiei.
„Planul de restructurare al TAROM include măsuri esențiale pentru reducerea pierderilor, plata datoriilor, stabilizarea companiei și aducerea într-o zonă de profitabilitate și sănătate economică, asigurând astfel un viitor sustenabil. Printre aceste măsuri se numără și valorificarea unor active care să contribuie la atingerea indicatorilor de viabilitate economică, precum sloturile de operare de pe Aeroportul Heathrow ”, a transmis compania.
Potrivit informării citate, decizia de a valorifica sloturile de operare de pe Aeroportul Heathrow a fost luată după o analiză detaliată a condițiilor de operare și a impactului economic al acestora asupra companiei. Măsura a fost luată în contextul în care TAROM trebuie să opereze două curse zilnice, pe tot parcursul anului, indiferent de gradul de ocupare sau sezon, fără posibilitatea de ajustare a frecvenței sau a orarului de zbor.
Această evaluare a ținut cont de contextul în care majoritatea pasagerilor români preferă zborurile low cost operate pe alte aeroporturi londoneze, mai accesibile, timp în care fluxurile de pasageri micșorate nu se mai concentrează doar în capitala Angliei, ci se împart între zboruri ce leagă orașe diverse de la noi cu orase mai mici din Anglia, prin zboruri directe, pe aeroporturi care nu sunt de conexiune, cum e Heathrow, și care au costuri mult mai mici.
Odată cu tranzacția, TAROM va obține atât un beneficiu operațional, cât și economic. Dat fiind că este informaţie de natură comercială, compania nu a făcut publică valoarea tranzacţiei.
„Așa cum și-a asumat prin plan cu doi ani în urmă, compania a reușit să vândă sloturile de operare pe singurul aeroport unde tranzacționarea acestora este posibilă, Heathrow, către Qatar Airways. Această recentă tranzacție ne dă posibilitatea să continuăm investițiile și să atingem obiectivele din planulului de revitalizare a TAROM”, a declarat Costin Iordache în cadrul informării de presă susținută marți.
Potrivit companiei, toate sumele obținute în urma tranzacțiilor parte din acțiunile asumate și prevăzute în planul de restructurare au drept obiectiv stabilizarea companiei și intrarea pe profit, odată cu funcționarea acesteia în condiții de piață concurențială, fără intervenții de stat.
Odată cu finalizarea tranzacției de vânzare a sloturilor operate pe aeroportul Heathrow, compania poate continua planul de restructurare, validat de Comisia Europeană, și măsurile menite să optimizeze utilizarea eficientă a resurselor existente.
Compania precizează că unul dintre principalele obiective ale companiei este obținerea de profit operațional, obiectiv pentru s-au făcut deja progrese semnificative.
„Prin urmare, după o serie neîntreruptă de 20 de ani și de acumulare constantă de datorii, în anul 2023 pierderile companiei au fost reduse considerabil, cu valoarea de 174 milioane lei, ajungând sub pragul de 100 milioane lei, iar prin Bugetul de Venituri și Cheltuieli aferent 2024, compania estimează un profit operațional de 278.530,87 mii lei, în creștere față de rezultatul brut – pierdere de 99.471,17 mii lei la data de 31.12.2023. Mai mult, în acest moment nu mai există datorii curente la bugetul de stat”, a transmis compania.
În plus, pe lângă această tranzacție, TAROM și-a asumat și alte măsuri importante pentru anul 2024, precum valorificarea celor patru aeronave AIRBUS 318 și continuarea modernizării flotei prin integrarea noilor aeronave Boeing 737 MAX 8, programate să ajungă în România anul viitor. Aceste acțiuni sunt esențiale pentru crearea unei baze financiare solide și pentru asigurarea unui viitor sustenabil pentru companie.
„Până acum, cu determinarea și seriozitatea asumării unui plan care are drept scop viabilizarea companiei, TAROM a reușit să pună în practică în intervalele de timp angajate toate acțiunile și va continua să o facă, miza fiind însăși viitorul companiei naționale de transport aerian. Fondurile obținute vor fi direcționate către investiții și implementarea unor noi proiecte de digitalizare, care vor crește eficiența operațională a TAROM cu accent pe principalul său domeniu de activitate- zborurile”, au comunicat oficialii operatorului aviatic național.
Pe 29 aprilie, Comisia Europeană a aprobat ajutorul de stat pentru restructurare acordat de România companiei aeriene TAROM în valoare de 95,3 milioane EUR, (473,69 milioane RON). Măsura, validată ulterior de Guvern, este menită să permită companiei să își restabilească viabilitatea pe termen lung, reducând în același timp la minimum denaturările concurenței.
Măsurile de restructurare notificate includ următoarele: (i) anularea unei datorii în valoare de aproximativ 49,53 milioane EUR (246,19 milioane RON) corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare, aprobat de Comisie în februarie 2020, plus dobânzile aferente; și (ii) o injecție de capital de aproximativ 45,77 milioane EUR (227,50 milioane RON).
Potrivit Comisiei, autorul contribuie la obiectivul de interes comun de a asigura conectivitatea regională pentru cetățenii și întreprinderile din România, permițând TAROM să își restabilească viabilitatea prin punerea în aplicare a planului său de restructurare.
Măsurile de restructurare abordează problemele care au cauzat dificultățile financiare ale TAROM, mai ales prin reînnoirea flotei sale învechite și prin reducerea costurilor.
Măsurile sunt proporționale, deoarece TAROM aduce o contribuție proprie semnificativă de aproximativ 77,66 milioane EUR (381,12 milioane RON) sub formă de venituri din vânzarea de aeronave și dintr-un contract de leasing financiar încheiat în condițiile pieței.
Ajutorul este însoțit de garanții pentru a limita denaturarea concurenței pe piața unică. Printre acestea se numără (i) reducerea numărului de rute pe care TAROM operează, precum și a numărului de aeronave și (ii) menținerea unei astfel de capacități reduse, limitând astfel prezența sa pe piață pe întreaga durată a perioadei de restructurare (și anume până la 31 decembrie 2026).
Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române – TAROM a fost înfiinţată în anul 1954 şi îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor, care deține pachetul majoritar de acțiuni (97,2%), fiind membră a Alianţei SkyTeam din 25 iunie 2010.
Transportatorul Național al României deține o flotă de 18 aeronave și are în portofoliul său un număr de 70 de destinații operate cu aeronave proprii sau deservite de partenerii săi code share. Din anul 1993, TAROM este companie membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA).
Citiți și