„Pentru acest an estimăm pierderi de 49 milioane lei, dar indicatorul EBITDA este pozitiv, în jur de 12,5 milioane euro, ceea ce ne dă mari speranțe pentru viitor. Din punct de vedere contabil, însă, vorbim tot de pierderi, dar să nu uităm că în anul 2011 acestea se ridicau la 260 milioane lei. (…) Ca factori pentru îmbunătățirea rezultatelor, am avut un grad de utilizare mai ridicat al flotei, ceea ce înseamnă că amortizările legate de costurile cu aeronavele se împart pe mai multe ore. La fel și în cazul personalului tehnic. În aviație, cu cât zbori mai mult, cu atât se reduc costurile. Deci zburăm mai mult decât anul trecut și s-au redus costurile per ora de zbor. În plus, avem și un cost cu combustibilul mai avantajos”, a declarat pentru MEDIAFAX directorul general al TAROM, Christian Heinzmann.
El a precizat că cifra de afaceri se va plasa în acest an la 300 milioane euro și că anul viitor veniturile TAROM vor avea o valoare apropiată de cea a cheltuielilor, compania urmând să obțină profit operațional cel mai târziu în 2017.
Gradul de ocupare a aeronavelor TAROM este, în medie, de 68%, iar cheltuielile cu kerosenul înseamnă acum 23-24% din totalul costurilor, față de 30-35% înainte de prăbușirea petrolului.
Potrivit lui Heinzmann, TAROM are circa 2.000 de salariați, tot atât câți erau și când compania opera cu 60 de aeronave, motiv pentru care ia în calcul reducerea personalului.
„Compania are un foarte mare potențial. Nu vom face angajări, doar vom ocupa acele poziții unde este strict necesar: piloții și tehnicienii. Vrem să devenim mult mai eficienți. Dacă vom vedea că anumite departamente sunt supradimensionate, vom vedem cum vom putea rezolva această problemă prin reducerea personalului. Reducerea personalului este parte din planul strategic”, a spus directorul TAROM.
Conducerea TAROM lucrează la o procedură de evaluare a angajaților, inexistentă în prezent, și va dezvolta o nouă strategie, care va aduce schimbări în cadrul societății, una dintre acestea fiind debirocratizarea transportatorului aerian.
„Vom dezvolta și implementa o nouă strategie. Ne uităm la toate cheltuielile făcute de companie. Vrem să angajăm un partener strategic, care să ne asiste în evaluarea și dezvoltarea activității companiei. Pentru noi va fi mai mult o dovadă de obiectivitate. Vom lucra la schimbări în cadrul TAROM, dar dorim ca un consultant extern să fie cel care ne ghidează. În România există 20 de milioane de specialiști în aviație, dar vrem ca specialistul adevărat să ne spună ce este bine sau rău. După cum știți, suntem o companie foarte, foarte birocratică. Din acest motiv, pierdem foarte mult timp și energie și vom revizui toate procedurile pentru a deveni mai eficienți. Suntem împovărați de legislație, controale, partea administrativă și vrem să avem o organizare internă eficientă, să funcționăm mai degrabă ca o companie privată”, a spus Heinzmann.
El precizează că vrea o reevaluare a întregului portofoliu TAROM.
„Analizăm participarea noastră în Alpha Rocas (compania care asigură și seviciile de catering pentru TAROM, n.r.), vrem să vedem dacă facem ceea ce trebuie, ne vom uita la toate activele noastre, de exemplu clădirea pe care o avem aici, lângă sediul central din cadrul suprafeței de pe Aeroportul Otopeni, ca să știm dacă avem sau nu nevoie de ea, dacă o vom vinde”, a arătat CEO-ul TAROM.
La rândul său, Tiberiu Țiclea, membru al Consiliului de Administrație și director general administrativ al TAROM, spune că operatorul aerian va înregistra transformări semnificative, pentru a activa ca o companie privată.
„Acest lucru presupune trei aspecte: avem întâi de toate cultura comercială, să schimbăm filosofia în care facem afaceri, vânzări, marketing, în al doilea rând vorbim de cultura financiară, să ne finanțăm în mod independent, din surse proprii sau de pe piață și să nu mai cerem niciun ban de la stat, și în al treilea rând – cultura organizațională, să flexibilizăm procedurile și să accelerăm la maximum procesele interne. Sunt probleme semnificative privind ultimul aspect: structuri paralele care nu au un scop anume în companie, care nu știu ce rol au, departamente între care nu există dialog și pe care vrem, desigur, să-i punem în legătură, să-i reunim. Avem și departamente care nu fac exact ce ar trebui. De aceea vom pune în curând în aplicare o organigramă nouă”, a spus el.
TAROM are circa 2.000 de salariați, își desfășoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor și este membră a alianței SkyTeam din anul 2010.
Compania națională operează peste 50 de destinații proprii și destinații deservite de partenerii code share.