Temu a fost desemnată de Comisia Europeană platformă online foarte mare în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale. Ce obligații noi are

Publicat: 31 05. 2024, 19:48
Foto: Shutterstock

Comisia Europeană a desemnat vineri, în mod oficial, Temu drept platformă online foarte mare în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale (RSD), au anunțat reprezentanții Executivului Comunitar. Ascensiunea magazinului online a fost abruptă de la debutul din 2022 și a ajuns să fie accesată de sute de milioane de consumatori global, dintre care zeci, la nivelul vechiului continent.

Executivul comunitar a decis să desemneze Temu drept platformă online foarte mare, după ce numărul de utilizatori, comunicat de Temu Comisiei, cu o medie de peste 45 de milioane de utilizatori lunar în Uniunea Europeană, a depășit pragul RSD pentru desemnarea ca platformă online foarte mare.

„În urma desemnării de astăzi ca platformă online foarte mare, Temu va trebui să respecte cele mai stricte norme în temeiul RSD, în termen de patru luni de la notificarea sa (și anume până la sfârșitul lunii septembrie 2024), precum obligația de a evalua și de a atenua în mod corespunzător orice riscuri sistemice care decurg din serviciile sale, inclusiv listarea și vânzarea de mărfuri contrafăcute, de produse nesigure sau ilegale și de articole care încalcă drepturile de proprietate intelectuală”, potrivit Comisiei.

Serviciile Comisiei, în cooperare cu coordonatorul serviciilor digitale din Irlanda, unde se află are un punct de lucru cu personalitate juridică în Europa, va monitoriza îndeaproape respectarea RSD de către această platformă online.

Potrivit Comisiei, încă începând cu 17 februarie 2024, toate platformele online, inclusiv Temu, trebuie deja să respecte obligațiile generale prevăzute de RSD. Odată cu desemnarea de vineri, numărul platformelor și motoarelor de căutare online foarte mari desemnate de Comisie în temeiul RSD a ajuns la 24.

Obligațiile suplimentare include supraveghere mai atentă a produselor ilegale, măsuri consolidate de protecție a consumatorilor, mai multă transparență și responsabilitate, arată Comisia.

Reclamații din România

Platforma de vânzări online Temu, cu sute de milioane de vizitatori în fiecare lună la nivel mondial, a devenit populară și în România, printre consumatorii care sunt încântați de prețurile foarte mici practicate. Totuși, odată cu creșterea numărului de comenzi, au apărut și situații nefericite pe care unii clienți ai magazinului virtual cu origini în China au dificultăți să le rezolve, așa cum este și cazul unei sesizări primite pe pe adresa Gândul.

Un român care a cumpărat mai multe produse din magazinul online Temu a ajuns într-o situație dificilă, după ce a primit un mesaj de avertizare privind un dispozitiv medical nesigur din partea operatorului care este deținut de o companie de China

Paul Anghel, directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), a confirmat pentru Gândul că instituția a primit reclamații privitoare la activitatea Temu și a solicitat un punct de vedere operatorului economic. Toate demersurile – atât de reglementare, cât și de verificare – sunt însă complicate de faptul că operatorul economic nu are un sediu în România.

Cât de populară e platforma Temu

Temu are cartierul general în Boston, Massachusetts, dar este o companie deținută de PDD Holdings (care operează și Pinduoduo) din China. Grupul are conexiuni foarte bune cu producători angro din statul asiatic, iar acest lucru îi permite Temu să ofere prețuri mult mai mici decât competiția.

Temu, o subsidiară a aplicației de cumpărături chineze Pinduoduo, a crescut rapid pe piețele americane și europene, potrivit cifrelor Statista. Între 8 aprilie și 8 mai 2024, Statele Unite (20%) și Mexic (8%) au fost cele mai mari piețe pentru aplicație, contribuind cu 28% din totalul descărcărilor de aplicații. Dintre țările europene, se remarcă Marea Britanie (5%) și Polonia, Spania și Germania, cu câte 3% din descărcări.

Popularitatea platformei de comerț electronic Temu a crescut exponențial de la debutul său în toamna anului 2022, aplicația ajungând să fie descărcată, în aprilie 2024, de peste 46 de milioane de ori în toată lumea, făcând-o mai populară decât aplicația de pe piața Amazon, arată datele Statista.

În aprilie 2024, site-ul web Temu, temu.com, a însumat 503,3 milioane de vizite, o creștere semnificativă față de februarie 2024, când vizitele lunare au ajuns încă la 358 de milioane.

Citiți și:

De ce sunt prețurile de pe TEMU atât de mici. Iată ce se întâmplă, de fapt

ANPC: Atenție la două magazine chinezești. Clienții din România se plâng că nu pot returna produsele defecte