Termen pentru vânzarea CFR Marfă – octombrie; condiții: GFR pune în cont 20 mil. euro și o adresă sau un aviz de la Consiliul Concurenței
Guvernul a stabilit că termeul de finalizare a privatizării CFR Marfă este jumătatea lunii octombrie, printre condițiile impuse pentru încheierea tranzacției figurând constituirea unui depozit bancar de aproximativ 20 milioane de euro de către GFR și o adresă sau un aviz de la Consiliul Concurenței.
Hotărârea de Guvern privind privatizarea CFR Marfă prin vânzarea a 51% din acțiuni către Grup Feroviar Român (GFR), deținut de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost publicată miercuri seara în Monitorul Oficial, termenul de finalizare a tranzacției fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ.
Prețul de cumpărare a pachetului de acțiuni este de 904,98 milioane lei (202 milioane de euro).
Actul normativ stabilește că finalizarea tranzacției, constând în transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acțiuni, va fi realizată sub condiția încheierii unui contract de escrow în termnen de 30 de zile de la data semnării contractului de vânzare de acțiuni.
Contractul de escrow va fi anexă la contractul de vânzare de acțiuni și va avea ca obiect, în principal, plata de către cumpărător a 10% din prețul de cumpărare (90,49 milioane lei) în termen de două zile de la data contractului de escrow.
Executivul nu indică însă un termen limită pentru semnarea contractului de vânzare a acțiunilor.
Transferul dreptului de proprietatea asupra acțiunilor majoritare la CFR Marfă este condiționat totodată de „emiterea de către Consiliul Concurenței a unei adrese sau decizii” în conformitate cu dispozițiile Legii concurenței „și/ sau emiterea unui asemenea document de către alte autorități de concurență competente”.
Încheierea vânzării acțiunilor se va realiza de asemenea doar prin creditarea contului vânzătorului, statul român, cu întreaga sumă reprezentând prețul pachetului de acțiuni.
Modalitatea de plată a acțiunilor va consta în încasarea integrală, la data finalizării tranzacției, de către vânzător a garanției de participare la licitație în valoare de 10 milioane euro, a celor 90 milioane lei din fondul escrow și a diferenței rămase până la prețul de vânzare
Cumpărătorul va trebui să respecte obligațiile societare față de vânzător, printre care dreptul acestuia din urmă de a nominaliza doi administratori în CA-ul societății pe perioada în care va mai deține cel puțin 10% din acțiuni.
De asemenea, reducerea sau majorarea capitalului social, schimbarea formei juridice, fuziunea sau divizarea pe o perioadă de cinci ani nu se va putea realiza decât cu o majoritate de cel puțin două treimi din capitalul social. În același timp, hotărârile de modificare a obiectului principal de activitate al societății sau dizolvarea societății se va adopta cu unanimitatede voturi, reprezentând întreg capitalul social.
Guvernul condiționează totodată finalizarea tranzacției de obținerea acordului de la finanțatorii interni și externi ai CFR Marfă cu privire la modificarea structurii acționariatului societății.
Statul deține, conform actului normativ, dreptul de reziliere a contractului în împrejurări ce implică o culpă a cumpărătorului.
Executivul se angajează să activeze clauza penală în cazul neîndeplinirii sau nerespectării de către GFR Grup, în tot sau în parte, a oricăreia dintre obligațiile contractuale, cumpărătorul fiind obligat să plătească o penalitate de 5% din prețul de cumpărare pentru neexecutarea acestor obligațiuni, cu excepția obligațiilor continue, a căror încălcare, în tot sau în parte, îndreptățește statul român să recurgă la rezilierea contractului.
Potrivit hotărârii de Guvern, dacă finalizarea tranzacției nu are loc, indiferent de orice culpă a cumpărătorului, în termenul de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a hotărârii, contractul se desființează „de plin drept” fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă și fără intervenția instanței.
GFR a fost declarat câștigător în lun iunie în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni.