Traficul poștal s-a redus anul trecut cu sub 1%; cota de piață a Poștei Române continuă să scadă
Numărul trimiterilor poștale a atins 523,3 milioane la finele anului 2012, în scădere cu 0,7% față de 2011, Poșta Română având o pondere de 74,3% în total, nivel în declin cu 6,5 puncte procentuale față de anul precedent, a anunțat autoritatea de reglementare, ANCOM.
„Piața serviciilor poștale s-a stabilizat în această perioadă, traficul poștal total fiind de 523.286.299 de trimiteri poștale, în scădere cu sub un procent față de anul 2011. Atât traficul intern, cât și cel internațional s-au menținut aproape de nivelul din 2011, înregistrând scăderi ușoare de 0,59%, respectiv 3,43%. (…) Deși Compania Națională Poșta Română (CNPR) a continuat și în anul 2012 să prelucreze cea mai mare parte dintre aceste trimiteri (74,28%, de la 79,41% în 2011 – n.r.), traficul total al acesteia a scăzut față de anul 2011 cu 7,17 puncte procentuale, în timp ce restul furnizorilor au procesat cu 23,98% mai multe trimiteri față de anul anterior”, se arată într-un comunicat al ANCOM.
Aceeași situație se înregistrează și la nivelul trimiterilor interne și internaționale. Astfel, din numărul total de 493,44 milioane de trimiteri interne, CNPR a procesat cu 6,85% mai puține decât în anul 2011, respectiv 367,22 milioane de trimiteri, în timp ce numărul de trimiteri interne procesate de furnizorii privați a ajuns la 126,22 milioane de trimiteri, crescând cu 23,54% față de anul 2011.
„În 2012 s-au procesat 29,85 milioane de trimiteri internaționale, înregistrându-se o ușoară scădere, de 3,42%, față de anul 2011. Dintre acestea, CNPR a procesat 71,9%. Cota acesteia de piață pe segmentul trimiterilor internaționale a scăzut în anul 2012, cu 12,42%, în timp ce traficul furnizorilor privați a fost de 8,39 milioane de trimiteri, crescând cu 30,98% față de anul 2011”, se mai spune în ANCOM.
Din totalul trimiterilor poștale din România în anul 2012, 96,61% au fost trimiteri de corespondență, imprimate, pachete mici și trimiteri de publicitate prin poștă, cu limita maximă de greutate 2 kg (poșta de scrisori). Acest segment s-a menținut constant față de anul 2011, fiind procesate 489.865.918 trimiteri dintre care CNPR a procesat 77,87%.
De asemenea, în anul 2012 au fost colectate și distribuite 23,94 milioane de colete poștale atât interne, cât și internaționale, cu 2,81% mai multe decât în anul 2011.
Din numărul total de colete, CNPR a procesat 10,52%, următorii zece furnizori de volum mare din acest segment de piață au realizat împreună un trafic de 11,38 milioane de colete (47,53%), iar restul furnizorilor au realizat un volum de 10,04 milioane de colete, reprezentând un procent de 41,95% din traficul total de colete.
Traficul poștal total aferent serviciilor Express a fost de 9,48 milioane, în scădere cu 30,97% față de anul 2011. CNPR și furnizorii privați și-au împărțit acest segment în mod egal.
Traficul de trimiteri din sfera serviciului universal a scăzut cu 7,76% față de anul 2011, până la 391,12 milioane de trimiteri, înregistrându-se scăderi atât la nivel intern, cât și la nivel internațional.
Pe acest segment, CNPR a procesat majoritatea traficului (85,32%), remarcându-se scăderea atât a traficului acesteia, cât și a furnizorilor privați, față de 2011, cu 8,57%, respectiv 2,78%.
Traficul poștal realizat de către furnizorul de serviciu universal, CNPR, ca urmare a drepturilor rezervate de care a beneficiat în anul 2012, a fost de 262,83 mlioane de trimiteri, reprezentând peste 95% din traficul de corespondență din sfera serviciului universal procesat de către acesta în anul respectiv.
Traficul poștal total aferent serviciilor poștale din afara sferei serviciului universal a înregistrat și în anul 2012 un trend ascendent, astfel că, în urma creșterii cu 28,01% față de anul 2011, acesta a atins nivelul de 132,17 milioane de trimiteri poștale.
„În anul 2012 au fost înregistrate 79.972 de reclamații, din care 26.849 s-au dovedit a fi întemeiate. Un număr de 8.161 de reclamații au fost soluționate cu acordare de despăgubiri în valoare de 2.427.462 lei. Raportând traficul general total (523.286.299 de trimiteri poștale) la numărul de reclamații, s-a constatat că în anul 2012 a existat o reclamație la 6.543 de trimiteri poștale, o reclamație întemeiată la 19.490 de trimiteri poștale, o reclamație neîntemeiată la 9.850 de trimiteri poștale și că, în medie, din trei reclamații întemeiate, una a fost soluționată prin acordare de despăgubiri”, se mai spune în comunicat.
Anul trecut, pe piața serviciilor poștale din România au lucrat 46.598 de salariați, dintre care 32.887 (reprezentând 70,58% din totalul personalului angajat în domeniul serviciilor poștale) au fost angajați ai CNPR.
„Aceasta a raportat o scădere a numărului de salariați de 8,18%, de la 35.815 de angajați în anul 2011 la 32.887 de angajați în anul 2012. Comparativ cu anul 2011, în anul 2012 a crescut numărul de angajați din sectorul privat cu 11,55%, în timp ce numărul angajaților CNPR a scăzut cu 8,18%”, se precizează în raportul ANCOM.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) este instituția care protejează interesele utilizatorilor de comunicații din România, prin promovarea concurenței pe piața de comunicații, administrarea resurselor limitate, încurajarea investițiilor eficiente în infrastructură și a inovației.