„Guvernul României, în ansamblul său și Ministerul Transporturilor trebuie să conștientizeze că, fără autostradă, regiunea Moldova rămâne condamnată la sărăcie, fiind imperios necesară deschiderea reală spre vestul țării. Facem un ultim apel la domnul prim-ministru Victor Ponta și la domnul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, de a prioritiza realizarea autostrăzii Târgu Mureș-Iași-Ungheni, aceasta însemnând liantul care ar facilita apropierea regiunii Moldovei cât și a Republicii Moldova de restul țării, atât în ceea ce privește transportul rutier cât și nivelul de trai”, se arată într-un comunicat al FORT.
Transportatorii amintesc că autostrada este finanțabilă cu fonduri europene, având un traseu de importanță europeană, prin traversarea munților Carpați, conectarea României și Ungariei cu Republica Moldova și Ucraina și scurtarea rutei europene Est-Vest, la nivel de autostradă, cu peste 300 kilometri.
„Beneficiile construcției acestei autostrăzi care ar lega regiunea de est a Uniunii Europene de regiunea de vest, cu tranzitul prin România, ar implica o creștere cu circa 30% a turismului și a locurilor de muncă și o majorare cu aproximativ 30% a exporturilor. Autostrada Târgu Mureș-Iași-Ungheni ar însemna o îmbunătățire exponențială de 50-60% a rețelei de transporturi a României”, mai arată asociația.
Fostul ministru al Transporturilor Dan Șova a declarat că această autostradă ar putea fi finanțată cu bani din acciza la combustibil și fonduri europene și că lucrările de construcție pot începe în 2015.
Actualul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, a revizuit însă drastic targetul avansat de Șova cu privire la construcția de autostrăzi. Astfel, România ar trebui să construiască 656 kilometri de autostradă și 2.226 kilometri de drumuri expres până în anul 2030, potrivit Master Planului de Transport, în condițiile în care Șova promitea în aprilie 1.800 kilometri noi de autostradă până în anul 2020.
Târgu Mureș-Iași-Ungheni și Sibiu – Pitești, altă autostradă cerută insistent de transportatori, figurează în actualul Master Plan ca drumuri expres.
Versiunea revizuită a Master Planului General de Transport va fi prezentată până la 15 decembrie în Guvern, în primă lectură, Executivul urmând să decidă dacă acesta va fi adoptat sub forma unui proiect de lege pentru dezvoltarea infrastructurii de transport sau va fi adoptat prin HG.