Confederația Națională Rutieră, Federația Operatorilor Români de Transport și Federația Europa cer reducerea prețului rovinietei pentru firmele de transport, întrucât acestea plătesc taxa pentru 365 de zile, dar folosesc șoselele doar 200 de zile pe an, iar starea infrastructurii este proastă.
Patronatele din transpoturi au transmis un memoriu Guvernului pentru reducerea contravalorii vinietelor plătite de operatorii de profil, în care au menționat că, urmare a respectării prevederilor Regulamentului CE 561/2006, timpii de conducere și de odihnă limitează firmele de transport la folosirea parțială a infrastructurii rutiere.
Astfel, numărul de zile de utilizare este de circa 200, iar plata rovinietei se realizează pentru 365 de zile. Calculul zilelor de folosire efectivă a drumurilor include zilele obligatorii de odihnă săptămânală (104 zile/an), al zilelor libere oficiale (11 zile/2012), al diferitelor restricții temporare de caniculă sau viscol, precum și cele de sezon de vară.
„Totodată, nu trebuie să uităm că plata taxelor de drum la nivel european a fost gândită doar pentru folosința autostrăzilor și a porțiunilor modernizate ale drumurilor europene. Urmând această rațiune, este vizibilă lipsa legăturii între prețul actual al rovinietei (ce nejustificat este raportat la euro) și dreptul redus al transportatorilor de a circula pe toată perioada valabilității acesteia, precum și de a circula pe autostrăzi și drumuri europene reabilitate”, se arată într-un comunicat al patronatelor din industria de profil.
Transportatorii prezintă, comparativ, situația sistemului de plată a taxelor de autostradă din Ungaria, unde pe o rețea de peste 1.300 de km de autostrăzi vinieta pe 13 luni (396 de zile) costă circa 830 euro, iar pentru un an ajunge la 766 euro.
„Raportat la infrastructura românească, 1.210 euro – prețul actual al rovinietei pentru un an pentru un autotractor cu semiremorcă (categoria F) în România – este o valoare mult prea mare pentru ceea ce primim în schimb. Credem că o valoare de maxim 700 euro/an pentru rovinieta F, respectiv reducerea exponențială a prețului pentru celelalte categorii, ar avea ca și consecință o mărire a sumei global colectate din rovinietă”, se arată în comunicat.
Reprezentanții transportatorilor mai susțin că, pe fondul subfinanțării sectorului de transport, având drept cauză principală presiunea uriașă a costurilor, în special a celor legate de carburanți, o astfel de măsură ar putea genera beneficii directe în economie.