Transportatorii feroviari privați, nemulțumiți că returnarea parțială a accizei se va face doar către transportatorii rutieri

Publicat: 02 04. 2014, 13:52
Actualizat: 30 07. 2014, 15:12

Asociația Transportatorilor Feroviari din România (ATFER) arată că introducerea accizei suplimentare va afecta semnificativ prețurile „a tot ceea ce înseamnă transporturi”, afectând grav competitivitatea în domeniu.

„Aflăm cu surprindere că deja s-au făcut demersuri pentru returnarea parțială a taxei pe carburant numai pentru transportatorii rutieri, nu și pentru cei feroviari, fapt grav care intervine nepermis în competiția directă între modurile de transport într-un mod discriminatoriu. De asemenea, se fac demersuri pentru returnarea unei valori de 1,8 lei pe litru din valoarea accizei (după cum a anunțat Ministerul Agriculturii) pentru motorina utilizată în agricultură. Transportul feroviar de mărfuri are un impact major în economia națională deoarece este considerat un mod de transport strategic, iar permanenta marginalizare a acestuia și respectiv lipsa finanțării pentru calea ferată poate avea efecte nebănuite”, se arată într-un comunicat al Asociației Transportatorilor Feroviari din România (ATFER).

 

 

„Discriminarea evidentă dintre transportul feroviar și cel auto este amplificată de perceperea taxei de drum, care din anul 2005 a fost introdusă în acciza pentru motorina utilizată de locomotivele transportatorilor feroviari. Indirect prin plata acestei accize, sistemul de transport feroviar a ajutat la construirea și modernizarea autostrăzilor și drumurilor naționale care sunt folosite de principalul concurent – transportul auto”, potrivit sursei citate.

Reprezentanții ATFER arată că la întâlnirile între factorii de decizie politici și reprezentanții transportatorilor pe tema reducerii impactului negativ al acestei taxe nu au fost invitați și transportatorii feroviari.
Potrivit asociației, în unele țări din Uniunea Europeană această taxa este returnată sau nu se percepe operatorilor de transport feroviar, iar în state care încurajează transporturile ecologice se impun taxe suplimentare pe km parcurs pentru traficul auto.

„În contextul actual al discriminării modului de transport, prin returnarea taxei numai pentru combustibilii utilizați în transportul rutier, nu se realizează altceva decât să se creeze o disproporție și mai mare între modurile de transport feroviar și auto. Ne exprimăm speranța că Guvernul, Ministerele Transporturilor și cel al Finanțelor vor lua toate măsurile necesare pentru ca transportul feroviar să fie tratat în mod nediscriminatoriu față de cel auto, așa încât să poată să-și aduca aportul la potențialul maxim, pentru dezvoltarea economiei”, se mai spune în comunicat.

ATFER reunește mai multe companii de transport feroviar, printre care Grup Feroviar Român, Transferoviar Grup sau DB Schenker Rail România.

Majorarea accizei pentru carburanți, de 7 eurocenți pe litru, a intrat marți în vigoare, având ca efect creșterea cu 0,41 lei/litru a prețului la benzina cu plumb și fără plumb, motorină și petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen), potrivit estimărilor Ministerului Finanțelor.
Potrivit calculelor anunțate anterior, acciza pe carburanți va aduce la buget circa 2,5 miliarde lei.
Inițial, Guvernul intenționa să aplice acciza de 7 eurocenți la începutul anului, modificarea fiind însă amânată pentru 1 aprilie.

Ordonanța de urgență prin care transportatorii vor beneficia de o restituire de 4 cenți din cei 7 cenți, sumă care va fi achitată trimestrial și pe baza facturii de achiziționare a carburantului, va fi aprobată miercuri de Guvern.
Șeful misiunii de evaluare a acordului FMI cu România, Andrea Schaechter, a declarat, marți, că orice exceptare acordată de la plata accizei suplimentare la carburanți introdusă de la 1 aprilie trebuie compensată prin măsuri „cu impact puternic”, astfel încât să nu pună în pericol ținta de deficit bugetar asumată de Guvern.