Dacia a lansat marți pe piața locală cele mai noi modele fabricate sub sigla producătorului auto român, mai exact un combi și o furgonetă din gama Dokker. Ambele urmează să fie fabricate la uzina Renault din Tanger pentru că „la Pitești nu există capacitatea industrială suficientă”, după cum au explicat reprezentanții grupului francez.
Investițiile Renault în România vor depăși anul acesta două miliarde de euro însă oficialii grupului francez s-au rezumat la declarații vagi în ceea ce privește posibilitatea majorării capacității uzinei de Mioveni, arătând că „toate mărcile importante din lume au uzine pe tot mapamondul”.
Uzina din Tanger va atinge, până în 2014, o capacitate de producție de 400.000 de unități, cu 50.000 de unități mai mult decât cea de la Mioveni. Totodată, costurile forței de muncă sunt mai scăzute în Maroc, unde ora este plătită cu 4,5 euro, față de 6 euro, în România, potrivit presei franceze.
Un alt dezavantaj pe care îl are uzina de la Mioveni este poziționarea, mai exact calitatea slabă a infrastructurii de care producătorul depinde pentru a-și onora comenzile din străinătate. În Tanger, distanța de la uzină la port este relativ mică, în timp ce fabrica din Argeș se află la sute de kilometri distanță de autostrăzile din vestul Europei sau de porturile de la Marea Neagră.
Chiar și așa, reprezentanții Renault susțin că au întâmpinat dificultăți și acolo, în special în ceea ce privește pregătirea forței de muncă și limitările industriei auto. „Este o țară aproape novice în materie de producție de automobile”, a precizat Mokhtar Hommanäs, secretar executiv al Renault Maroc.
Pentru a compensa pentru mâna de lucru slab pregătită, autoritățile marocane au investit 8 milioane de euro într-un centru de formare, au contribuit cu 60 de milioane la investiția Renault și i-au oferit producătorului o serie de facilități fiscale, mai exact, amânarea plății impozitului pe profit cu cinci ani.
Cu toate că sunt fabricate în Maroc, modelele păstrează „ADN-ul mărcii Dacia”, a subliniat Thomas Dubruel, director comercial Automobile Dacia. Inginerii români au contribuit la proiectarea și design-ul gamei Dokker, iar o parte dintre piese provin de la furnizori din România.
Cele două modele vor putea fi comandate începând de miercuri, durata medie de livrare fiind de 1-3 luni, în funcție de dotările alese.
Stroe, vicepreședinte CA Dacia: „Rutele din România către Europa de vest sunt realmente catastrofale”
Anul trecut, Dacia a vândut peste 343.000 de mașini. Peste 90% din mașinile fabricate la nivel local au fost comercializate în străinătate, în special pe piețele din Europa de vest, mai exact în Franța (94.278 de unități), Germania (43.452), Italia (26.838), dar și în Turcia (21.339), Algeria (19.242) sau Maroc (22.356), potrivit datelor furnizate de companie.
Reprezentanții celui mai mare exportator român susțin însă că infrastructura locală îngreunează livrările peste hotare ale căror costuri sunt mult mai ridicate decât cele din Tanger.
„Rutele din România către Europa de vest sunt realmente catastrofale comparativ cu căile de acces din Maroc, spre strâmtoarea Gibraltar. De la fabrica din Tanger până la port sunt 32 de kilometri. Este o cale fluidă, ieftină, în timp ce în România, căile rutiere până la Constanța și cele prin Sibiu, spre autostrăzile din Ungaria, ne costă foarte mult. Ne costă timp și ne costă bani”, a declarat pentru gândul Constantin Stroe, vice-președintele Consiliului de Administrație al companiei Automobile Dacia.
Click pe imagine pentru a mări
Astfel, dacă uzina din Tanger este conectată la port printr-o autostradă și o cale ferată, mașinile produse la Mioveni trebuie transportate spre Occident pe Valea Oltului, un drum aglomerat, cu o singură bandă pe sens. O altă variantă este portul Constanța, situat la o distanță de circa 360 de kilometri de fabirca din Argeș.
Oficialii Dacia au anunțat în luna iunie încetarea producției utilitarei Logan Pick-up, precum și a modelelor Logan MCV și Van, pe măsură ce aceste vehicule vor fi înlocuite cu gamele noi produse în Maroc. În total, cele trei modele reprezentau aproximativ 20% din totalul producției de la Mioveni, cu exporturi anuale de peste 50.000 de unități, în valoare de aproape 500 de milioane de euro, potrivit ZF. Anul trecut, Automobile Dacia a avut o cifră de afaceri de 3,1 miliarde de euro și profit de 65,5 milioane de euro.
Renault pariază pe piața auto din Afirca, ofensiva fiind contruită în jurul mărcii Dacia, notau recent jurnaliștii de la Bloomberg care argumentau că intenția grupului francez de a ridica o uzină în Algeria precum și extinderea producției din Maroc vizează cucerirea unei populații care se va îndepărta treptat de la autobuze și mașini vechi.
„Africa se stabilizează. Este mai bine să ne poziționăm acum, pentru a avea noi motoare de creștere pe măsură ce piețele vor începe să se maturizeze”, a declarat Jean-Christophe Kugler, senior vice president la Renault pentru regiunea africană.
Cum se fabrică Dacia Lodgy la uzina din Tanger
Primăriile și-ar putea înnoi flotele cu autoturime din gama Dokker
Cele două modele, Dacia Dokker, un combi cu 5 locuri ce poate fi folosit atât în scop personal cât și profesional, și Dacia Dokker Van, o furgonetă destinată comercianților, ar putea fi achiziționate și de administrațiile locale din țară, au precizat reprezentanții Dacia.
„Suntem în discuții cu administrațiile publice din România, cu toți cei care ar putea să folosească această mașină, inclusiv cu Ministerul Administrației și Internelor”, a declarat Dubruel în cadrul evenimentului de lansare a celor două modele.
Reprezentanții MAI au precizat însă pentru gândul că „la acest moment, la nivelul structurii de specialitate a Aparatului Central al Ministerului Administrației și Internelor, nu există intenția achiziționării de autoutilitare din gama Dokker”, cu mențiunea că structurile departamentale ale ministerului „pot angaja achiziționarea de mijloace de transport auto”, în calitate de ordonatori de credite.