Prima pagină » Economic » Trei motive care explică de ce tinerii antreprenori români sunt din ce în ce mai puțini: „România este o țară centrată pe persoane vârstnice”

Trei motive care explică de ce tinerii antreprenori români sunt din ce în ce mai puțini: „România este o țară centrată pe persoane vârstnice”

Trei motive care explică de ce tinerii antreprenori români sunt din ce în ce mai puțini: „România este o țară centrată pe persoane vârstnice
Doar 10% din cei 1,22 de mi­lioane de acționari ai companiilor locale sunt tineri cu vârste de până în 29 de ani, respectiv în jur de 121.000 de antreprenori, în scă­dere cu 8% față de august 2013, arată o analiză ZF pe baza datelor de la Re­gistrul Comerțului. Lipsa proiectelor dedicate celor care vor să-și deschidă o afacere, o rată a șomajului extrem de ridicată în rândul tinerilor, dar și birocrația care îi face să piardă ore în șir la cozi interminabile sunt principalii factori care stau în calea tinerilor care vor să-și dezvolte în România propriul business. „Procesul trebuie simplificat și gândit astfel încât tinerii să nu piardă prea mult timp. Noi am încercat să apelăm la fonduri europene pentru a deschide un depozit, însă nu am reușit, fie datorită valorii cerute de noi, fie din cauza birocrației", a spus Andreea Moldoveanu, fondatoarea unui start-up, care livrează fructe pentru angajații din companiile locale.
„România este o țară centrată pe per­soane vârstnice, iar de tineri nu este preocupat nimeni. Avem o rată uriașă de șomaj, nu avem proiecte pentru tineri. De asemenea, avem cea mai mare rată de sărăcie din întreaga popula­ție la categoria de tineri. Spri­jinul tinerilor trebuie să fie o prioritate în majoritatea domeniilor de activitate. Trebuie să existe programe reale, nu teoretice. De asemenea, utile ar fi investițiile în copii și tineri”, a spus Marian Preda, profesor la Facultatea de Sociologie a Universității din București.
 
Rata șomajului a fost anul trecut de 6,8% la nivel național, similar cu nivelul de anul precedent, cel mai mare pro­cent fiind în cazul tinerilor de 15-24 de ani, respectiv 21,7%, potrivit infor­ma­țiilor de la Institulul Național de Sta­tis­tică (INS).
 
Mai mult, în opinia lui Marian Preda, lipsa proiectelor dedicate tine­rilor îi determină pe cei cu vârste de până în 29 de ani să plece în străinătate, de aici venind și tendința de scădere a numă­rului de acționari care se înca­drează în această categorie de vârstă.
 
„Numărul tinerilor care vor să își des­chidă propria afacere a scăzut pentru că mulți dintre cei care fac parte din această generație sunt plecați în străină­tate, aici se adaugă și barierele biro­cra­tice care nu îi stimulează”. 
 
În 2013, primul an pentru care Re­gistrul Comerțului are date pe struc­turile de vârstă ale acționarilor, pon­derea tinerilor antreprenori în numărul total de acționari se apropia de 12%. În august anul acesta a scăzut pentru prima dată sub pragul de 10%, asta în condițiile în care la nivel declarativ fiecare guvernare se laudă cu programe de sprijin pentru antreprenori. 
 
Dumitru Miron, fostul decan al facul­tății de Relații Economice Inter­na­ționale din cadrul Academiei de Studii Economice, spune că tendința de scădere din ultimii patru ani este accentuată de faptul că o mare parte dintre tinerii care fac parte din generația Revoluției sunt încă im­plicați în diverse tipuri de învățământ. Tinerii născuți între 1987 și 1990 au acum între 28 și 30 de ani.
 
„Tinerii până la acea vârstă sunt cuprinși în diverse forme de învățământ. Sunt ocupați de licență, master sau doctorat. Acest element nu le permite să aibă aceeași rată de accesare ca și celelalte generații. S-a lucrat la anumite prevederi legale care să îi încurajeze chiar și pe studenți să își deschidă propria afacere, însă mai este de lucru”, a spus Miron.
 
 
 

Citește și