Trei sferturi dintre funcționarii ANAF nu știu sau nu vor să dea informații telefonic

Publicat: 19 09. 2012, 18:48
Actualizat: 23 03. 2019, 11:59

Trei sferturi dintre funcționarii Agenției Naționale a Administrației Financiare nu știu sau refuză să furnizeze telefonic informațiile solicitate de către către contribuabili, reise dintr-un studiu efectuat de Asociația pentru reformarea sistemului de impozite și taxe în 47 de administrații fiscale, scrie Mediafax.

Reprezentanții asociației au contactat în luna septembrie funcționarii din administrațiile financiare spunând că sunt de la o firmă și că doresc să afle ce contribuții trebuie să rețină și unde să le achite pentru drepturile de autor plătite unei persoane fizice rezidente în Germania.

Din cele 47 de administrații contactate telefonic (câte una din fiecare județ, 5 sectoare din București și centrul de asistență a contribuabililor), 23 nu au oferit niciun răspuns, 8 au răspuns „Citiți legea”, 5 au dat răspunsuri greșite și doar 11 au răspuns corect, potrivit datelor prezentate, miercuri, de Asociația pentru reformarea sistemului de impozite și taxe (ARSIT).

Angajații agențiilor din Pitești, Slobozia, Alba-Iulia, Focșani și Vaslui au fost cei mai amabili și profesioniști în soluționarea speței.

Studiul relevă că atunci când răspund la telefon funcționarii publici nu se prezintă cu numele lor și al insituției pe care o reprezintă, iar unii dintre ei sunt retincenți să acorde informații unui contribuabil din alt județ sau localitate.

„Cei mai mulți funcționari au fost amabili, deși de multe ori nu au oferit niciun răspuns concret. Cu toate că o mare parte a funcționarilor s-au străduit să ajute contribuabilul și chiar să-i ofere răspunsul corect și complet, funcționarii care acordă asistență nu sunt specializați pe un anumit domeniu, ceea ce face destul de dificilă acordarea asistenței la un nivel superior”, a afirmat directorul executiv al ARSIT, Delia Cataramă, specialist în fiscalitate.

Reprezentanții asociației recomandă ANAF să instruiască personalul pentru a acorda informații telefonice oricărei persoane și să efectueze traininguri după apariția de noutăți legislative.

Totodată, ARSIT propune transformarea Centrului de asistență a contribuabililor din cadrul ANAF într-un call center unic la nivel național pentru acordarea de asistență telefonică, care să fie deservit de un număr mai mare de funcționari publici și să fie structurat pe tipuri de impozite.

La rândul său, Mihai Constantin, vicepreședinte ANAF, a recunoscut că este necesară o pregătire profesională continuă a angajaților, cu atât mai mult cu cât modificările legislative sunt foarte dese, însă a explicat că Ministerul Finanțelor Publice nu are bani să angajeze profesori calificați și să organizeze cursuri în cadrul Școlii de Finanțe Publice și Vamă.

Totodată, el a spus că ANAF ar putea beneficia de fonduri de la Banca Mondială în cadrul unui program de restructurare a administrației fiscale.
„Școlii de Finanțe Publice și Vamă îi lipsesc posibilitățile de a angaja profesori calificați și de a organiza cursuri de calificare. (…) Sperăm ca prin proiectul cu Banca Mondială să facem o școală de finanțe adevărată, să putem găsi profesori și să instruim oamenii și să-i putem ține după aceea în sistem”, a afirmat Constantin.

ARSIT va continua să monitorizeze administrațiile fiscale din țară, propunându-și să efectueze studii trimestrial în rândul acestora.
„Vrem să creăm o competiție pozitivă între agențiile fiscale și să știe că cineva le monitorizează”, a afirmat președintele asociației, Octavian Radu.

Raluca Ghinea, raluca.ghinea@mediafax.ro