Criza economică a făcut ca prețurile biletelor de avion la business class să scadă și a ieftinit pachetele în destinațiile considerate scumpe, atrăgând un număr în creștere de români, însă, în același timp, mulți dintre cei care căutau sejururi foarte ieftine în afara țării au renunțat la vacanțe, informează Mediafax.
„Avem creșteri pe produsele scumpe, cele cu prețuri de peste 1.000 de euro de persoană. Astfel, au crescut foarte mult vacanțele vândute iarna în țările cu soare. Vorbim de sejururile din Caraibe sau din Republica Dominicană. De exemplu, în ianuarie-martie, tariful poate ajunge la 1.500 de euro de persoană, incluzând zborul cu avionul, și cazarea la hoteluri de cinci stele în regim all inclusive. Am avut circa 1.000 de persoane anul trecut pentru aceste destinații, în creștere cu 50%, iar tendința se păstrează și în acest an”, a declarat agenției MEDIAFAX Sorin Văduvoiu, directorul executiv al agenției de turism Perfect Tour.
El a mai spus că, la rândul lor, destinațiile din Asia se vând din ce în ce mai bine iarna, în special Thailanda.
„Vorbim de 600-700 de turiști într-o perioadă scurtă (decembrie-februarie). Tarifele sunt între 1.000 și 1.500 de euro de persoană, în funcție de serviciile de la sol. Am avut însă și sejururui de lux în Sardinia, unde camera de hotel standard a costat 1.800 de euro pe noapte. Însă sunt doar câteva zeci de turiști care își permit să cheltuiască mai mult de 30-40.000 de euro pe un concediu”, a afirmat el.
Potrivit lui Văduvoiu, cererea pentru vacanțele mai scumpe de 1.000 de euro a crescut pentru că, din cauza crizei, tarifele au mai scăzut în ultimii doi ani. Biletele de avion la business class sau la first class s-au ieftinit semnificativ față de 2009 sau 2008.
De exemplu, un bilet la clasa business pentru un zbor în Statele Unite costa, în urmă cu câțiva ani, undeva în jur de 6.000 de euro, iar acum poate fi găsit și cu 2.500 de euro. La first class, de la de la 9-10.000 de euro pentru Asia, prețul unui bilet a coborât la 5-6.000 de euro.
„La fel și camerele de hotel de care nu te atingeai, de la 1.500-1.800 de euro pe noapte, pot fi luate și cu 4-500 de euro. Aceste reduceri au făcut să poată intra mai mulți în pătura aceasta. Inclusiv celebrele sejururi în Dubai, hoteluri prestigioase precum Burj-al-Arab au tarife la care cei din segmentul de care vorbim își pot permite să petreacă o săptămână acolo. Un sejur de o săptămână la Burj-al-Arab poate ajunge la 5-6.000 de euro, la care se adaugă și biletele de avion”, a spus Văduvoiu.
Datorită creșterii cererii pentru Dubai, compania aeriană flydubai din Emiratele Arabe Unite va intra la 1 octombrie pe piața românească, urmând să opereze patru zboruri săptămânale directe București-Dubai. Cele mai recente statistici ale aeroportului din Dubai arată o creștere de peste 35% a vizitatorilor din Europa Centrală și de Est în primele patru luni ale anului 2012.
În același timp, însă, un alt efect al crizei economice este că turismul foarte ieftin scade de la an la an, fiind categoria afectată cel mai drastic.
„A scăzut foarte mult turismul de masă, segmentul acela pentru care plătești 120 de euro pentru o săptămână în Grecia, în Paralia, în diverse vile. Erau astfel de oferte și în Bulgaria, și în Turcia, la Kusadasi. Segmentul acesta a scăzut foarte mult pentru că, dacă cei care aveau buget pentru vacanță de 3.000 de euro au scăzut la 1.500 și tot au mers în concedii, cei care au avut buget de vacanță de 200 de euro dacă le-au scăzut veniturile au ieșit din piață. Acesta este segmentul care a scăzut dramatic, la mai mult de jumătate față de 2008”, a completat Văduvoiu.
Și Alin Burcea, proprietarul agenției de turism Paralela 45, confirmă scăderile pentru sejururile foarte ieftine și creșterile de vânzări pentru vacanțele scumpe.
„Practic, în 2012 au dispărut destinațiile foarte ieftine, tip vile și pensiuni în Paralia, în sensul că se vând foarte puțin comparativ cu acum zece ani”, a spus el.
Se caută, în schimb, ofertele speciale, la hoteluri considerate foarte bune.
„De exemplu, săptămâna trecuta a fost o ofertă specială la hotelul Royal Alhambra din Side (Antalya, Turcia), cu o reducere de 30%, pe care au cumpărat-o 150 de persoane. Românii nu cumpără cinci stele la un hotel necunoscut în Antalya, la 299 de euro plus taxe, dar plătesc pentru un hotel de cinci stele cu brand celebru, redus de la 1.300 de euro la 1.000 de euro”, a spus Burcea.
El a afirmat că în ultimul an au început să se vândă bine circuitele exotice.
„De exemplu avem Grand Tour pentru America, cu 4.400 de euro de persoană, și am vândut toate biletele pentru un grup. Circuite precum Vietnam-Cambdogia-Laos sau Japonia-Coreea de Sud, de tipul once in a life, sunt din ce în ce mai căutate. Estimăm cererea de circuite, în special de acest tip, în creștere cu peste 30% în acest an”, a mai spus Alin Burcea.
Și pentru croaziere cererea este în creștere.
„Piața croazierelor pe vasele companiilor din grupul Roayal Caribbean a crescut chiar în perioada de criză, anul 2012 anunțându-se cel mai bun. Nu trebuie să surprindă pe nimeni aceste creșteri, având în vedere că produsul turistic reprezentând croaziera este cel mai complet. Percepția că o croazieră este un produs turistic de lux nu trebuie asociată cu costul efectiv al croazierei, deoarece dacă condițiile oferite la bordul vaselor sunt de cinci stele, prețurile plătite pentru cabinele normale sunt extrem de decente”, a declarat agenției MEDIAFAX Nicolae Demetriade, proprietarul agenției World Travel, specializată în turismul de croaziere.
El estimează pentru acest an o creștere de circa 15% a volumului de pasageri români de croazieră, la peste 1.400 de cabine vândute pe vasele din flota Royal Caribbean, Celebrity Cruises și Azamara.
„Este de remarcat și faptul că cererea mare de croaziere a determinat grupul Royal Caribbean să introducă în exploatare în fiecare din ultimii ani minim câte o navă de 3.500 de pasageri și să
modernizeze în totalitate flota”, a spus Demetriade.
Destinațiile care au atras cei mai mulți români anul trecut au fost Bulgaria, Ungaria, Italia, Turcia, Austria, Marea Britanie, Grecia, Germania și Franța, iar circulația către cele mai multe dintre acestea a crescut față de 2010, potrivit statisticilor oficiale ale țărilor respective.
Anul trecut, românii au făcut aproape 4,5 milioane de călătorii în primele zece țări aflate în topul preferințelor, respectiv Bulgaria, Ungaria, Italia, Turcia, Austria, Marea Britanie, Grecia, Germania, Franța și Croația.
Statisticile nu arată clar distribuția călătoriilor, pentru nu toți au plecat pentru turism, ci și pentru afaceri, vizite la prieteni sau rude, cumpărături sau chiar pentru consultații medicale.