Un bloc nu poate fi debranșat de la rețeaua de apă, indiferent de starea de alertă, dacă un vecin nu și-a plătit facturile individuale. Ce prevede legea
Tăierea utilităților – energie electrică, gaze, apă curentă, canalizare și salubrizare – a fost interzisă anul trecut de autorități în timpul stării de urgență și ulterior în starea de alertă, însă, din cauza abuzurilor și a restanțelor semnificative acumulate, măsura a fost abrogată, la presiunea furnizorilor, în cazul energiei electrice și gazelor naturale. Rămâne în vigoare prevederea referitoare la alimentarea cu apă, canalizare și salubritate, dar, indiferent de starea de alertă, legea stipulează că un bloc întreg nu poate rămâne fără apă curentă dacă locatarii au încheiate contracte individuale.
După presiuni venite din partea industriei, care a reclamat căîntr-un an și aprăape trei luni a acumulat datorii de aproape un miliard de lei la plata facturilor la energie electrică și gaze, dar și lipsa pârghii legale pentru a recupera restanțele, Guvernul a adoptat, joia trecută, 5 august, un proiect de ordonanță de urgență care prevede eliminarea prevederilor prin care se interzicea deconectarea sau debanșarea consumatorilor de energie electrică sau gaze naturale în perioada stării de alertă.
Argumelele industriei
Prevederea din actul normativ aprobat – Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 84/2021 – intră în vigoare după o perioadă de tranziție de 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, respectiv din 6 august, perioadă stabilită pentru a permite achitarea restanțelor.
Conform cifrelor citate în nota de fundamentare, prezentate de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) și Federația Asociaților Companiilor de Utilități din România (ACUE), numărul clienților finali casnici și non-casnici de energie electrică și gaze naturale care nu au achitat contravaloarea consumului de energie electrică și/sau de gaze naturale înregistrat în perioada vizată de amânarea debranșărilor/deconectărilor a ajuns la circa 209.000, cu un cuantum al debitelor restante de aproximativ 249 de milioane de lei, la sfârșitul lunii mai.
Astfel, prin OUG 84/2020 a fost abrogat aliniatul (1) al art. 72 din Ordonanța de Urgență nr. 70/2020: „pe perioada stării de alertă, operatorii de transport și distribuție energie electrică și gaze naturale asigură continuitatea furnizării serviciilor, iar în situația în care este incident un motiv de debranșare/deconectare, amână efectuarea acestei operațiuni până la încetarea stării de alertă”. OUG 84/2021 a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere în 6 august.
Ce prevede legea privind utilitățile
Totuși, rămâne în vigoare cel de-al doilea aliniat al art 72 din OUG 70/2020, care prevede că „pe perioada stării de alertă, operatorii de apă, canal și salubritate asigură continuitatea furnizarea serviciilor de utilități respective, iar în situația în care este incident un motiv de debranșare/deconectare, amână efectuarea acestei operațiuni până la încetarea stării de alertă”.
Mai mult, dacă un locatar nu-și plătește facturile individuale la apă sau canalizare, nu se poate debranșa întreg blocul, fie că e stare de alertă sau nu, potrivit prevederilor legii detaliate de avocat.ro
Concret, potrivit Legii nr. 241/2006 privind serviciul de alimentare cu apă și de canalizare, în cazul în care într-un bloc sunt încheiate contracte individuale, și nu unul colectiv, al asociației, cu furnizorul, acesta nu poate opri furnizarea apei sau nu poate sista serviciul de caanalizare în toată unitatea locativă.
Potrivit sursei citate, în astfel de cazuri, restanțierii la apă sunt debranșați individual, la fel ca îș cazul celor cu datorii la curent electric sau servicii de internet.
Pe lângă interdicția de a opri apa în întregul bloc în caz de neplată a facturilor individuale, furnizorii de astfel de servicii mai au, potrivit Legii nr. 241/2006, și următoarele obligații în cazul încheierii de contracte individuale de furnizare, potrivit avocat.net:
- să asigure la branșamentul condominiului parametrii de calitate a apei potabile;
- să repartizeze pe fiecare unitate imobiliară consumul de apă înregistrat de contorul montat la branșamentul condominiului;
- să emită lunar factură fiecărui utilizator;
- să factureze în sistem paușal utilizatorii care nu asigură montarea contoarelor de apă în toate locurile de consum aferente proprietății individuale sau care nu verifică metrologic contoarele la termenul de scadență ori nu înlocuiesc toate contoarele respinse metrologic.
- Încheierea de contracte individuale de furnizare a apei este posibilă, în cazul imobilelor cu distribuție verticală a apei, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
- în toate locurile de consum al apei reci și al apei calde din proprietatea individuală, se montează, pe cheltuiala utilizatorului, numai contoare de apă cu citire la distanță care sunt utilizate ca aparate de măsură a consumului individual și se verifică metrologic la scadență;
- în toate proprietățile individuale din condominiu se montează, cu avizul operatorului, același tip de contor;
- certificatele metrologice emise de producător/ laboratorul autorizat metrologic pentru contoarele de apă cu citire la distanță montate în toate proprietățile individuale se predau operatorului.
Potrivit legii, operatorii au dreptul să sisteze furnizarea acestor servicii clienților care nu achită contravaloarea acestora în cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată a facturilor, prin debranșarea de la rețelele publice de distribuție a apei ori de la rețelele publice de canalizare.