Un nou jucător major pe piața de retail din România își face intrarea în forță. Zabka, un colos al retailului din Polonia, cu peste 10.500 de magazine și 3,6 milioane de clienți zilnic, a deschis recent primele marketuri în Capitală, sub brandul „Froo”, și are în plan o expansiune accelerată.
„România este prima noastră piață internațională. În Polonia, avem 10.500 de magazine şi deschidem, în medie, alte trei magazine pe zi. În România, momentan avem cinci unităţi, dar ne extindem. Vrem să ne dezvoltăm cu aceeaşi viteză ca în Polonia şi ţinând cont de mărimea pieţei, putem face asta. Înainte de toate însă, trebuie să înţelegem consumatorul pentru a ne putea adapta business-ul. Acum încă învăţăm”, a declarat Anna Grabowska, CEO al Zabka International.
Conform declarațiilor oficiale, Zabka intenționează să replice succesul din Polonia, unde aproape jumătate din populație are un magazin Zabka la mai puțin de 500 de metri distanță de casă. Anna Grabowska a subliniat importanța înțelegerii consumatorilor români pentru a putea adapta oferta și serviciile companiei la cerințele pieței locale.
Zabka a intrat pe piața românească la finalul anului trecut prin achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni al companiei de distribuție DRIM Daniel Distribuție FMCG, fondată de familia de antreprenori locali Trandafir. Aceasta companie a atins afaceri de peste 650 milioane de lei în 2023, conform Mediafax.
„Avem cinci magazine deschise, șase sunt în amenajare, iar mai multe spații sunt în pregătire sau negociere. În medie, amenajarea unei unități durează între 5 și 8 săptămâni,” a explicat Radu Trandafir, reprezentantul local al companiei.
Magazinele „Froo” se focusează pe produse de consum imediat, țintind clienții tineri din mediul urban. Aceste unități, de aproximativ 50-70 mp, oferă o gamă variată de produse, de la cafea și hot-dog, până la gheață, care a devenit un produs reprezentativ pentru brand.
„Avem şi câteva produse de băcănie, spre exemplu, sau de curăţenie a locuinţei, dar aceste categorii nu sunt în focus. În medie, avem 2.500 de SKU-uri într-un magazin. La noi, clientul găseşte câte ceva din orice categorie dacă, spre exemplu, a uitat să cumpere sau are nevoie imediat” a adăugat Anna Grabowska.
În plus, mărcile private ale Zabka, care constituie aproximativ 20% din oferta magazinelor, se concentrează pe zona de bistro, oferind cafea, sandvișuri și alte produse rapide.
„Pentru clienții noștri, proximitatea contează mai mult decât prețul. Aproximativ 30% dintre oameni sunt dispuși să plătească mai mult pentru a avea un magazin aproape,” a afirmat Grabowska.