„Durata lucrărilor va fi de 18 luni, dar ne străduim și vrem să comprimăm această perioadă și să facem cât mai ușoară trecerea acestei renovări pentru chiriași și clienți. Investiția se ridică la 10 milioane de euro pentru Plaza România, dintr-un total de 25 de milioane de euro alocat pentru ambele centre, Plaza România și București Mall. Finanțarea este asigurată de Fiba Group. Avem toate ingredientele pentru a începe procesul, respectiv finanțare, echipa de constructori, planurile, am început deja organizarea de șantier”, a declarat, într-o conferință de presă, Răzvan Gaiță, managing director Anchor Grup.
El a arătat că ținta acestui proces este repoziționarea comercială a mall-ului, aflat la doar câteva minute de centrul comercial AFI Palace Cotroceni, unul dintre cele mai mari și cele mai vizitate din București, și nu doar renovarea interioarelor și a fațadei. Plaza România, din zona Drumul Taberei, a fost deschis în urmă cu 10 ani, anterior, Anchor Grup dezvoltând primul mall din România, București Mall, în cartierul Vitan. Compania va începe în luna iunie și renovarea București Mall.
„Din cauza concurenței a trebui să ne revedem poziția pe piață. Ne vom adresa familiilor pentru a ne diferenția de concurența noastră, respectiv celor din Militari, Crângași și Drumul Taberei. În premieră pentru București, vom face renovarea în timp ce centrele vor rămâne deschise. Vom începe cu renovarea unei suprafețe de 25-30% din Plaza România, care, în total, partea comercială va avea 40.000 de metri pătrați închiriabili. Restul va rămâne la dispoziția clienților. Nu există nicio variantă să se închidă centrul comercial, va funcționa, iar această perioadă va fi susținută de acțiuni de marketing”, a adăugat Gaiță.
Decizia de repoziționare a centrelor comerciale a fost luată în anul 2012, însă planurile au fost modificate și de la investiții de 50 milioane de euro, acestea au fost reduse la 25 milioane de euro.
Construirea unei intrări în centrul comercial din Bulevardul Timișoara este una din prioritățile proiectului de renovare, acces care ar urma să fie finalizat până la finele anului.
„Sperăm ca aceste modificări să ne aducă succesul pentru încă 10 ani de acum înainte. Construcția va fi realizată de mai multe firme, care vor lucra în paralel, tocmai pentru a scurta timpul alocat renovării. Prima etapă va fi încheiată în 4-5 luni, incluzând intrarea din Bulevardul Timișoara. Vrem să avem un grad de ocupare de cel puțin 95% și o creștere a numărului de vizitatori cu 20-25% după implementarea planului de investiții. Țintim să aveam circa 30.000 de vizitatori pe zi. Deja se remarcă în acest an o creștere a numărului de vizitatori față de aceeași perioadă a anului trecut, cu 15%”, a explicat reprezentantul Anchor Grup.
Compania a atras în ultimul an noi chiriași, respectiv Timeout, care a deschis un magazin în urmă cu două săptămâni, operatorul de centre de fitness World Class a extins suprafața ocupată, iar în perioada următoare vor deschide magazine Koton, LC Waikiki, Damat Tween și Al Saj.
„Suntem în discuții și cu alți retaileri, doi dintre aceștia, noi pe piața locală, vor ocupa împreună 4.500 de metri pătrați. Unul este de fashion, iar altul de home and deco. Gradul de ocupare actual este de 65% față de 54% anul trecut, iar dacă încheiem și celelalte contracte în negociere vom ajunge la 85%”, a mai spus Gaiță.
La final, zona dedicată spațiilor de retail vor totaliza 40.000 metri pătrați închiriabili, o suprafață de circa 8.000 de metri pătrați urmând să fie trasformată în birouri.
În cazul București Mall autorizația de construcție este aproape finalizată, iar compania intenționează să mute supermarketul Mega Image și magazinul Intersport, de la parter la subsol, unde va fi realizată o zonă dedicată serviciilor. Celelalte magazine vor fi grupate pe categorii de clienți cărora li se adresează. București Mall are un grad de ocupare de 85% și o suprafață închiriabilă de circa 37.000 metri pătrați, după extinderea din 2007, cu 9.000 de metri pătrați.
În ceea ce privește chiriile, Gaiță spune că pe perioada în care se vor realiza lucrările de renovarea, „chiriașii și proprietarul se vor ajuta reciproc”, fără a oferi detalii însă.
„Vom practica după aceea, o politică stabilită de comun acord. Vrem contracte pe termen lung, nu speculative”, a mai arătat reprezentantul dezvoltatorului, adăugând că, pe măsură ce planurile de renovare au început să se concretizeze, tot mai mulți retaileri sunt interesați să vină sau să revină în cele două mall-uri.
Cifra de afaceri înregistrată de Anchor Grup în 2013 a totalizat 35 milioane de euro, din care Plaza România a raportat afaceri de 7 milioane de euro, în scădere cu 24% față de 2012, iar București Mall de 12 milioane de euro, mai puțin cu 18% comparativ cu anul anterior. Restul afacerilor provine din spațiile de birouri și locuințe.
„Pentru acest an vom avea cam aceleași afaceri, pentru că nu pot apărea noi schimbări, dar, imediat după realizarea proiectelor de investiții, ne așteptăm la creșteri de circa 50% a cifrei de afaceri la ambele mall-uri”, a mai spus Gaiță.
Anchor Grup mai deține clădirea de birouri Anchor Plaza, lângă centrul comercial Plaza, cu o suprafață de 27.000 metri pătrați, din care 1.500 metri pătrați nu au chiriași. În aceeași zonă, compania a construit o parte din structura unei alte clădiri de birouri, care ar putea fi faza trei de dezvoltare a investițiilor din zona Drumul Taberei.
Valoarea totală a investițiilor efectuate în România până în prezent de Anchor Grup, deținut de grupul turc Fiba, se ridică la peste 350 milioane euro.