Prima pagină » Economic » UN NOU EȘEC în privatizarea CFR Marfă: Toți investitorii interesați au fost respinși de la licitație

UN NOU EȘEC în privatizarea CFR Marfă: Toți investitorii interesați au fost respinși de la licitație

UN NOU EȘEC în privatizarea CFR Marfă: Toți investitorii interesați au fost respinși de la licitație
Ministerul Transporturilor i-a respins pe cei trei potențiali ofertanți interesați de privatizarea CFR Marfă. Decizia a fost luată miercuri în urma verificării și analizării documentațiilor de participare depuse de potențialii investitori la procedura de precalificare.

Ministerul Transporturilor i-a respins pe cei trei potențiali ofertanți interesați de privatizarea CFR Marfă. Procedura va fi reluată.

„Ministerul Transporturilor vă informează că, în urma verificării și analizării documentațiilor de participare depuse de potențialii investitori la procedura de precalificare în cadrul procesului de privatizare a SNTFM CFR MARFĂ, Comisia de Privatizare  instituită la nivelul Ministerului Transporturilor, a hotărât respingerea celor trei potențiali ofertanți și reluarea procedurii, conform prevederilor legale”, au precizat reprezentanții ministerului miercuri.

Documentațiile de participare pentru precalificarea la privatizarea SNTFM CFR MARFĂ au fost depuse de către compania americană OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) și de către Asocierea Transferoviar Grup (TFG) – Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat agenției Mediafax că documentele depuse de cei trei investitori interesați de privatizarea CFR Marfă au fost respinse deoarece nu includeau toate elementele necesare și a precizat că ar demisiona doar dacă eșecul privatizării ar fi din vina sa.

Cele două companii și consorțiul care au participat la etapa de precalificare au depus documentele în ultima zi, respectiv pe 9 martie, după ce termenul fusese devansat la solicitarea unor potențiali ofertanți, după cum au precizat reprezentanții ministerului.

Licitația de privatizare va porni de la suma de 180 de milioane de euro. Ministrul Trasporturilor a precizat, după ce ofertele au fost desemnate eligibile (în data de 9 mai), că numărul investitorilor interesați ar fi fost mai mare dacă prețul de pornire ar fi fost mai scăzut.

Privatizarea CFR Marfă reprezintă unul dintre angajamentele de care depinde încheierea actualului acord dintre România și Fondul Monetar Internațional (FMI) precum și un viitor program de finanțare.

Cine sunt companii interesate de privatizarea CFR Marfă

♦ OmniTRAX din Denver, Colorado, este unul dintre cei mai mari operatori privați de transport de marfă pe linii scurte de cale ferată.

Compania operează pe 15 astfel de linii în Statele Unite și în Canada, activând totodată și pe alte segmente precum întreținerea locomotivelor sau servicii de terminal intermodal (inclusiv transferul de marfă din vagoane în camioane). Totodată, OmniTRAX operează Portul Churchill din provincia canadiană Manitoba. Compania a fost înființată în 1993 de către investitorul imobiliar Pat Broe.

♦ GFR este principalul competitor al CFR Marfă pe piața locală, fiind al doilea cel mai mare transportator feroviar de marfă din România. Compania face parte din grupul Grampet controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.

GFR a avut în 2011 o cifră de afaceri de peste 179,5 milioane de euro și un profit de 6,8 milioane de euro, potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Compania a depus totodată o ofertă pentru preluarea transportatorului feroviar de marfă din Bulgaria.

Grupul Grampet, din care fac parte GFR, compania de reparații de vagoane Remar Pașcani cu afaceri de 18,6 milioane de euro și profit de peste 140.000 de euro în 2011, Reva Simeria care se ocupă cu construcția și repararea de material rulant, având afaceri de 13,7 milioane de euro și un profit 1,2 milioane de euro în 2011, și compania de turism Turist Semenic.

În total, grupul Grampet asigură locuri de muncă pentru circa 9.000 de salariați, fiind un angajator de o talie similară cu CFR Marfă.

♦ Asocierea Transferoviar Grup și Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria.

Transferoviar Grup a fost înființat în 2003 de către omul de afaceri Călin Mitică. Compania are ca domeniu de activitate serviciile de transport și logistică feroviară, manevra feroviară de marfă, gestionarea de infrastructură feroviară precum și construcția de căi ferate, drumuri și autostrăzi. Grupul a intrat în 2010 pe piața transportului feroviar de călători.

Transferoviar Grup a avut în 2011 o cifră de afaceri de 206,9 milioane de euro și un profit de 3,1 milioane de euro, potrivit celor mai recente date ale Finanțelor.

Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria este un fond austriac de investiții care administrează active în valoare de 2 miliarde de euro în domenii precum managementul activelor, investiții, fuziuni și achiziții, restructurări și dezvoltarea rezidențială. Compania este de asemenea implicată în procesul de privatizare al transportatorului bulgar de marfă, BDZ Freight Services.

Care sunt criteriile pe care trebuie să le întrunească investitorii interesați de CFR Marfă

La sfârșitul lunii aprilie, cu nouă zile înainte de termenul limită pentru depunerea ofertelor, Transporturile au modificat condițiile de precalificare la licitație de privatizare a CFR Marfă.

S-a decis că licența de transport poate fi deținută de unul sau de mai mulți membri ai grupului interesat de cumpărarea pachetului de 51% din acțiunile companiei. Totodată, grupul de investitori poate să aibă o cifră cumulată de afaceri de 30 de milioane de euro, față de condiția inițială care impunea ca membrul din grup care deține licența să aibă singur această cifră  de afaceri.

Alte criterii de care s-a ținut cont au fost „experiență relevantă în domeniul transportului de marfă și capabilități operaționale” și „capabilități financiare care să demonstreze posibilitatea preluării și dezvoltării afacerii”.

Totodată, investitorii care se califică în procesul de privatizare trebuie să constituie în favoarea ministerului o garanție de 10 milioane de euro.

CFR Marfă estimează că va încheia acest an cu pierderi de peste 47 de milioane de euro, de două ori mai mari decât rezultatul negativ bugetat pentru 2012.

Compania deține un parc de material rulant de peste 39.000 de vagoane (din care doar aproximativ 23.000 sunt utilizate în mod curent) și peste 900 locomotive.

Totodată, transportatorul de marfă are datorii de circa 2,3 miliarde de lei, din care 1,5 miliarde de lei către stat, activele fiind evaluate la circa 1,3 miliarde de lei.

Citește și