Un pensionar care locuiește într-un apartament cu două camere din București a primit o factură la energia electrică de peste 10.000 de lei, adică de mai mult de 140 de ori față de cât plătea în mod obișnuit. Acesta este doar unul dintre cele mai recente cazuri de facturi umflate care au apărut recent în spațiul public, în contextul în care au fost și sunt în continuare așteptate scumpiri la energie electrică și gaze, după liberalizare și pe fondul creșterii prețurilor pe aceste piețe.
Pensionarul de 94 de ani din București ar trebui să plătească peste 10.600 de lei la curent, în timp ce în mod normal plătea în jur de 70 de lei pe lună, spune fiul acestuia.
Factura, tip regularizare, are menționat un consum de 15.677 kWk, în timp ce consumul mediu lunar, conform estimărilor unui furnizor, pentru un apartament cu două camere (55 mp) din București, este de 175 kWh. Deci consumul ar fi de aproape 90 de ori mai mare decât estimările medii.
Pensia lunară medie în sistemul asigurărilor sociale de stat era 1.603 lei, în iulie, astfel că pentru plata acestei facturi ar fi nevoie de veniturile pentru mai mult de jumătate de an ale unui pensionar mediu.
„M-am mirat având în vedere că tatăl meu stă într-un apartament cu două camere, la bloc, bloc din 1959. Are frigider, un televizor și câteva becuri cu led. În general, factura venea pe lună cam 70 de lei. Nu are nicio restanță. Tatăl meu nu a dat niciodată indexul, pe factură apare un index citit. Nu avem bani să plătim această factură. Am rămas șocat când am văzut factura, pentru că e imposibil” a spus fiul pensionarului, în direct la Antena 3.
Cazul nu este unic în ultima vreme și demonstrează erorile care pot apărea pe lanțul de facturare, cum a fost cazul unei familii din Alba-Iulia, care a primit o factură la curent de aproape 28.000 de lei. Furnizorul a admis că a fost vorba de o anomalie și a decis să storneze factura, emisă în baza citirii efectuate de către operatorul de distribuție zonal.
Astfel, autoritățile recomandă consumatorilor să fie atenți atunci când primesc și plătesc facturile și, dacă acestea nu sunt conforme realității, să depună sesizări oficiale, care pot duce la sancționarea furnizorilor. Clienții se pot adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) sau pot sesiza Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) în cazul în care se simt nedreptățiți.
„ANRE soluționează reclamațiile formulate de persoane fizice sau juridice, care urmează a dobândi sau care au calitatea de client final și/sau de utilizator împotriva unui participant la piața de energie/titular de licență/titular de atestat/titular de autorizație, persoana fizică sau juridică, care, prin actul emis de către oricare dintre aceștia, sau prin răspunsul primit la cererea sa, adresat lui sau altui subiect de drept, consideră că îi este încălcat un drept recunoscut de lege sau un interes legitim, din momentul în care a luat cunoștință, pe orice cale, de existența acestuia”, se arată în secțiunea dedicată reclamațiilor în domeniul energiei electrice de pe site-ul ANRE, unde pot fi încărcate și trimise documentele relevante.
„Orice client care are nelămuriri privind o factură trebuie să se adreseze furnizorului, iar în maximum 15 zile să primească răspuns. Am aplicat amenzi pentru nerespectarea termenului de 15 zile și vom continua să facem asta”, a spus recent vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy-Bege.
Pe de altă parte, trecând peste eroarea de citire, facturile românilor au crescut în ultimul an, în iulie 2021 față de iulie 2020, cea mai mare scumpire fiind la energie electrică (24,65%), apoi gaze naturale, 20,55%, , apoi la combustibili (12,96%) și tutun, țigări (4,95%), potritvi raportului INS privind inflația.
Pentru a diminua impactul scumpirilor, autoritățile au în vedere compansarea unei părți a facturilor pentru această iarnă, după cum a declarat premierul Florin Cîțu, marți, după o întâlnire cu toate părțile implicate în domeniul energiei. „Trebuie să rezolvăm un obiectiv pe termen scurt. De aceea, ne-am întâlnit astăzi (marți – n.r.). În primul rând, este vorba de soluția propusă, de a compensa o parte din factura pentru consum, în această iarnă. Trebuie să găsim forma finală cât mai repede. Trebuie să explicăm oamenilor de ce au crescut prețurile la energie”, a spus Florin Cîțu.
Compensarea ar viza toate categoriile de consumatori casnici, iar formula este în lucru. În ceea ce privește consumatorii vulnerabili, există un mecanism legal gândit în proiectul de lege dedicat, adoptat, după mulți ani de tergiversări, de Guvern, dar care se află încă în dezbaterea comisiilor de specialitate în Parlament.
După ce a propus ca termen de intrare în vigoare luna septembrie a anului viitor, Executivul vrea urgentarea adoptării proiectului și devansarea termenului la începutul anului 2022, așa cum a solicitat ministrul Muncii, Raluca Turcan. „M-am ambiţionat şi, cu toate că erau suficienţi doritori să-i cânte prohodul, a fost aprobat în Guvern, transmis Parlamentului şi blocat în Parlament până acum şi, împreună cu colegii mei din Guvern, am găsit soluţii astfel încât să fie aplicabil şi chiar devansat începând cu 1 ianuarie 2022. Prin acest proiect creşte şi numărul de beneficiari, şi suma alocată pentru a compensa creşterile de preţuri”, a spus ministrul Muncii.