Un român și un austriac vor să-și facă plinul la mașina diesel. Ce urmează rămâne o realitate statistică în UE
În total, din prețul unui litru de motorină celelalte taxe reprezintă circa 0,42 euro în cazul României, în timp ce în Austria acestea au o valoare de 0,41 euro pe litru. Diferența majoră este generată însă de prețul fără taxe al carburantului, adică de suma care rămâne practic în buzunarele petroliștilor, scrie Ziarul Financiar.
Fără taxe un litru de motorină este mai scump în România decât în Suedia, Irlanda, Ungaria, Luxemburg, Polonia, Germania sau Franța. Astfel, un litru de motorină fără taxe costa pe 11.01.2016 circa 0,44 euro, în România, în timp ce același produs costa în Austria 0,4 euro, în Germania 0,36 euro iar în Franța, 0,36 euro. La final, cu toate taxele incluse, un litru de motorină în România costa 1,032 euro, mai mult decât în Germania (0,99 euro), Ungaria (0,99 euro), Austria (0,98 euro) sau Luxemburg (0,88 euro pe litru).
Prețul fără taxe al unui litru de motorină include toate costurile legate de obținerea acestuia, achiziția petrolului, costurile legate de procesare, transportul până la pompe, cheltuielile cu salariile angajaților și desigur marja de profit pe care și-o aplică fiecare companie petrolieră în parte.
Cel puțin pe partea de salarii, petroliștii din România au costuri mai mici cu forța de muncă. Potrivit informațiilor disponibile, salariul mediu net în România este sub pragul de 450 de euro, în timp ce în Austria media salarială este de peste 2.100 de euro. Un german câștigă lunar peste 2.600 de euro, iar în Luxemburg salariul mediu net este de peste 3.100 de euro, dar în toate aceste state litrul de motorină este mai ieftin decât în România.
Surpriza ANAF pentru cei care cumpără anul acesta clădiri terenuri și mașini
Nici pe partea de aprovizionare a rafinăriilor, costurile din România nu ar trebui să fie mai mari decât cele din Austria. Spre exemplu, Petrom procesează exclusiv petrolul din producția proprie, ceea ce presupune costuri de transport de la câmpurile de extracție la poarta rafinăriei mai reduse, în timp ce rafinăriile operate de Rompetrol sau de Lukoil primesc petrolul chiar de la grupurile-mamă.
Marjele pe care și le aplică firmele petroliere la distribuția produselor, de unde ar putea veni diferențele, nu sunt publice. Din rapoartele publicate însă de OMV pe 2014 de exemplu, rezultă că la nivel de grup austriecii au lucrat la o marjă de 2%, în timp ce Petrom a avut o marjă a profitului de aproape 10%. În primele nouă luni ale anului trecut, profitul OMV aproape a dispărut, compania lucrând la o marjă aproape de zero, în timp ce Petrom, chiar dacă a pierdut aproape 60% din profit a înregistrat o marjă de 7%.
În primele trei trimestre ale anului trecut șoferii din România au avut nevoie de 4,5 milioane de tone de carburanți, două treimi din această cerere fiind vânzările de motorină. Cea mai mare parte a vânzărilor de carburanți se realizează pe partea de retail, circa un sfert din consum fiind reprezentat de sectorul comercial. În total, în România sunt active circa 2.000 de benzinării.
Cu acest număr, România se află mult în spatele unor state precum Cehia, cu peste 3.750 de stații, sau Austria, cu 2.640 de puncte de alimentare, în ciuda suprafeței considerabil mai mare față de cele două țări amintite.
Citește aici lista țărilor în care litrul de motorină este mai ieftin decât în România