Potrivit presei nipone, Subaru ar fi falsificat datele timp de mai mulți ani, în fabrica sa de lângă Tokyo. Mușamalizarea ar fi vizat mai multe modele, inclusiv popularul Forester, scrie ibtimes.com. Jurnaliștii japonezi au identificat sute de cazuri de manipulare a datelor tehnice, în care au fost implicați numeroși inspectori.
În urma solicitărilor ministerului de transport din Japonia, Subaru a deschis o anchetă pentru a determina exact când a început „campania” de falsificare a datelor și va furniza săptămâna viitoare un raport. Compania va fi nevoită să implementeze un mecanism pentru a asigura autoritățile că o asemenea manipulare sistematică nu trebuie să se repete.
Modificarea datelor a început la fabrica Subaru din Ota, un oraș în Prefectura Gunma, situat la circa 100 km de Tokyo. Aceeași fabrică a apărut în mass-media în octombrie 2017, când s-a descoperit că angajații necalificați verificau pentru ultima oară mașinile, înainte de ieșirea lor pe poartă.
În urma scandalului de anul trecut, Subaru a rechemat în service 255.000 mașini vândute în Japonia și numărul lor a ajuns apoi la 400.000 unități. Autoturismele au fost verificate din nou de către angajații calificați și campania de rechemare s-a limitat la Japonia. La începutul lunii martie a acestui an, Subaru a anunțat că președintele companiei, Yasuyuki Yoshinaga, va demisiona din funcție și consiliul companiei va fi restructurat.
Ce se va întâmpla cu modelele Subaru vândute în alte țări?
Nu se cunoaște exact ce se va întâmpla cu mașinile vândute peste hotare. Cea mai mare piață pentru Subaru este SUA, unde compania a înregistrat o scădere a vânzărilor.
Și alți producători auto niponi cu prezență puternică în SUA au fost implicați în scandaluri legate de emisii, asemănătoare „Dieselgate-ului” care a afectat gigantul Volkswagen. Nissan a recunoscut de două ori că inspectorii necalificați au efectuat verificările tehnice finale în cazul unor mașini noi. În 2016, Mitsubishi și Suzuki au recunoscut că au exagerat în privința datelor privind economia de combustibil în cazul unor modele, folosindu-se de manipularea testelor tehnice.
După cum am precizat mai sus, falsificarea datelor privind emisiile de noxe de către Subaru este similară cu scandalul care a afectat puternic Volkswagen. Pe de altă parte, producătorul german scoate pe porțile fabricilor sale un volum net superior de unități, față de Subaru, deci scandalul a fost cu atât mai dăunător pentru germani. Probabil că amplitudinea scandalului de la Subaru va fi dezvăluită odată cu raportul întocmit pentru ministerul de transport din Japonia.
Acțiunile Subaru au scăzut joi în sfera celor aferente producătorilor auto. Astfel, titlurile se tranzacționau la o valoare cu 2,19% mai mică, în timp ce rivalii de la Toyota, Nissan și Mazda se situau pe un trend ascendent.