Unul dintre cele mai cunoscute companii de e-commerce a eliminat din oferta sa 90 de milioane de produse contrafăcute
Compania chineză a atras în septembrie, prin intermediul unei oferte publice inițiale, suma record de 25 de miliarde de dolari. Capitalizarea de piață a Alibaba este în prezent mai mare decât cea a General Electric și Procter&Gamble, iar compania aplică o strategie de îmbunătățire a reputației, eliminarea produselor contrafăcute sau piratate fiind esențială pentru menținerea credibilității în fața investitorilor și limitarea riscului unor procese.
„Vânzarea de produse contrafăcute a fost una dintre criticile majore cu care s-a confruntat Alibaba. Chiar dacă acțiunile Alibaba au evoluat bine, asta nu înseamnă că Alibaba nu este conștientă de riscuri”, a declarat Vanessa Zeng, analist la Forrester Research în Beijing.
Acțiunile Alibaba, cea mai mare companie de comerț online din China, au urcat cu 60% după listarea la bursa din New York, în timp ce indicele compozit NYSE, care include toate acțiunile comune listate la bursa din New York, a scăzut cu 0,9%.
Eforturile Alibaba de a scăpa de acuzațiile în justiție de încălcare a drepturilor de proprietate intelectuală fac parte dintr-o problemă juridică mult mai amplă în China, unde numeroase segmente de piață sunt cunoscute pentru comercializarea pe scară largă a produselor contrafăcute, conform unui raport din luna februarie al biroului reprezentantului pentru Comerț al Statelor Unite.
Raportul face referire la piața mătăsii din Beijing și la Zengcheng International Jeans Market din Guangdong.
„Faptul că Alibaba a introdus un sistem pentru înregistrarea reclamațiilor referitoare la produsele contrafăcute este un progres”, a spus Zeng.
Cele mai utilizate platforme ale Alibaba sunt Taobao și Tmall.com, care conectează utilizatorii cu branduri de retail, realizând majoritatea veniturilor din comisioane și publicitate.
Pentru a se proteja de problemele legale, comercianții trebuie să depună garanții la Alibaba privind autenticitatea produselor. Cumpărătorii și vânzătorii pot face aprecieri unii la adresa altora, iar consumatorii își pot primi banii înapoi.
Alibaba a penalizat 131.000 de comercianți, până la 30 septembrie, iar colaborarea cu autoritățile chineze în peste 1.000 de cazuri de falsificare, în acest an, a dus la arestarea a 400 de suspecți, potrivit companiei.