Prima pagină » Economic » Vânzările de bunuri de folosință îndelungată au ajuns la 484 milioane euro în al treilea trimestru. Ce electronice și electrocasnice au cumpărat românii

Vânzările de bunuri de folosință îndelungată au ajuns la 484 milioane euro în al treilea trimestru. Ce electronice și electrocasnice au cumpărat românii

Vânzările de bunuri de folosință îndelungată au ajuns la 484 milioane euro în al treilea trimestru. Ce electronice și electrocasnice au cumpărat românii
În primele nouă luni, piața de bunuri de folosință îndelungată a însumat 1,29 miliarde euro, în creștere cu 13,7%.

Vânzările de bunuri de folosință îndelungată au urcat cu 15,7% în trimestrul trei, față de aceeași perioadă a anului trecut, la 484 milioane euro, fiind cel mai mare al treilea trimestru ca valoare din 2009 până în prezent, evoluția prevestind și un sfârșit de an cu livrări în creștere, potrivit GfK.

„Indicatorul de încredere al consumatorului a continuat să crească de-a lungul lui 2014, românii fiind optimiști în special în perioada alegerilor. Așteptările legate de îmbunătățiri viitoare în materie de finanțele gospodăriilor au crescut, împreună cu o ameliorare în datoriile acestora. Acest context a creat o dorință crescută de cumpărare, cel mai probabil pentru produsele cu beneficii emoționale – precum bunurile de folosință îndelungată – în special în următorul trimestru, o perioadă ce va conține multe oportunități promoționale”, arată rezultatele studiului GfK TEMAX pentru România.

Patru din cele șapte sectoare au avut creșteri de două cifre în trimestrul al treilea: telecom (25,5%), electronice (21%), electrocasnice mari (18%) și electrocasnice mici (18%). O ușoară creștere a fost simțită și de piața IT, în timp ce sectorul de imprimante, multifuncționale și consumabile a scăzut ușor. Piața foto a continuat să scadă, potrivit GfK TEMAX.

Astfel, în perioada iulie-septembrie, piața de telecom a ajuns la 144 milioane de euro, iar smartphone-urile au continuat să contribuie la evoluția pozitivă a acestui sector. Preferințele consumatorilor pentru telefoane cu caracteristici tehnice performante au fost confirmate de menținerea trendurilor crescătoare pentru procesoare puternice, camere foto cu rezoluție ridicată, ecrane de dimensiuni mari și 4G. În schimb, cererea pentru telefoane mobile clasice a continuat să scadă, potrivit GfK.

Vânzările de electronice au crescut cu 21% în trimestrul al treilea, la 71 milioane de euro, cea mai bună performanță fiind înregistrată de televizoarele cu ecran mare și cele UHD, alături de o scădere considerabilă a prețurilor. De asemenea, o creștere puternică a fost înregistrată și de monitoarele multifuncționale. Sectorul consolelelor video, precum și cel audio au avut la rândul lor evoluții bune.

Sectorul de electrocasnice mari a avansat cu 18% în perioada analizată, atingând o valoare de 112 milioane de euro.

„Procesul de înlocuire a frigiderelor și mașinilor de spălat – cumpărate în 2007/2008 și care au ajuns la sfârșitul ciclului de utilizare- a început într-un ritm accelerat. În valoare, ratele de creștere de două cifre au fost observate și pentru produsele noi, mai performante, precum frigiderele frost-free (până la 50%), mașini de spălat eco cu o capacitate mai mare, dar și o penetrare crescută pentru produsele incorporabile, ce reprezintă 16% din vânzările de electrocasnice mari”, se arată în raport.

În ceea ce privește electrocasnicele mici, cele mai remarcabile performanțe sunt ale aspiratoarelor și ale storcătoarelor de fructe și legume.

Sectorul IT a înregistrat o creștere de 4%, comparativ cu al treilea trimestru al anului trecut, însumând 103 milioane de euro.

Conform datelor GfK, desktop-urile sunt singurele produse care au scăzut – acestea având astfel un impact de încetinire a ritmului de creștere al sectorului. În cadrul acestuia, monitoarele și perifericele au continuat să se dezvolte. Pentru segmentul de calculatoare portabile, desktop replacements, computing tablets și lichidările de stoc pentru netbook-uri au generat vânzări mai mari. Pe de altă parte, din cauza prețurilor ridicate, laptopurile ultra thin și laptopuri convertibile nu au reușit să crească în vânzări. Creșterea segmentului de tablete a fost încetinită semnificativ din cauza erodării prețului, ca efect al lansării mai multor produse cu preț scăzut.

Față de aceeași perioadă a anului trecut, piața de imprimante, multifuncționale și consumabile a înregistrat o ușoară scădere de 0,6%, ajungând la 14 milioane de euro în iulie-septembrie. În cadrul pieței produselor laser, multifuncționalele au avut o rată de creștere de două cifre, contrabalansând ratele de scădere ale produselor de printare cu cerneală.

Din categoria consumabilelor, tonerele au avut o evoluție pozitivă, în timp ce cartușele cu cerneală au scăzut.

Sectorul foto și-a continuat trendul negativ și în al treilea trimestru din 2014, scăderea fiind de aproape 20%, până la 7 milioane de euro, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2013. Deși rata de scădere a încetinit pentru camerele foto compacte, camerele cu lentile interschimbabile nu au contribuit cu mult la valoarea pieței foto.

„Chiar dacă mai mult de o treime din valoarea acestui segment este în continuare dată de produse cu un preț mai mic de 100 de euro, acestea sunt afectate de popularitatea smartphone-urilor. Este greu de imaginat că sezonul sărbătorilor de iarnă va da o perspectivă pozitivă segmentului foto. Totuși este probabil ca D-SRL-urile ce au avut o rată de scădere de o cifră până acum să înregistreze o evoluție pozitivă în ultimul trimestru al anului 2014”, menționează GfK.

În primele nouă luni, piața de bunuri de folosință îndelungată a însumat 1,29 miliarde euro, în creștere cu 13,7%.

GfK Temax este un indicator utilizat de GfK pentru a monitoriza piețele bunurilor de folosință îndelungată. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfășurate regulat pe panelul de retail al GfK, car cuprinde date de la peste 425,000 de puncte de vânzare la nivel mondial.

Citește și